گروه سینمای هنرآنلاین: سرهنگ عباس جعفرزاده جانشین معاونت فرهنگی ارتش در گفتگو با «هنرآنلاین» در خصوص همکاری ارتش برای تولید فیلم «آسمان غرب» و دیگر فیلم‌ها گفت: برای فیلم «آسمان غرب» ارتش 123 ساعت پرواز در اختیار تهیه‌کنندگان این فیلم قرار داده است. اگر برای این فیلم بنیاد فارابی و مجموعه‌های دیگر 60 میلیارد هزینه کردند، تجهیزاتی که ارتش پای کار تولید آورده نزدیک به 82 میلیارد تومان ارزش ریالی داشته است.

 وی در ادامه تصریح کرد: نه فقط برای این فیلم، بلکه ارتش برای فیلم‌های دیگر مثل فیلم «موقعیت مهدی» هم صفر تا صد کار را عهده‌دار شد. دوستان فیلم‌سازی که از همکاری نکردن ارتش در تولید فیلم‌شان گله کردند دلیلش این است که آنها نخواستند نقش ارتش را آن‌چنان که باید و شاید ببینند. ارتش واقعیت‌هایش را می‌گوید و انتظار دارد به تصویر کشیده شود. در عملیات خیبر 20 هزار رزمنده از طریق ناوگان ارتش جابه‌جا شده است. وقتی چنین جابه‌جایی عظیمی دیده نمی‌شود نباید انتظار داشته باشند که 2 هلی‌کوپتر را در صحنه بگذارد. آنهم 2 هلی‌کوپتر از اصفهان ببریم به خوزستان به چه قیمتی؟ سرمایه ملی را که نمی‌شود به این سادگی هزینه کرد.

جانشین معاونت فرهنگی ارتش ادامه داد: هر فیلم‌ساز، تهیه‌کننده‌ و کارگردانی از مجرای قانونی خودش وارد بشود و درخواستی برای تامین نیازمندی تجهیزات نظامی یا پادگان نظامی در ارتش را داشته باشد ارتش صددرصد پای کار خواهد بود. مگر مواردی که از مجاری غیررسمی بخواهند عمل کنند. سیستم ارتش قوانین و سلسله مراتب خودش را دارد که باید رعایت شود.

عباس جعفرزاده با بیان اینکه «90 تا 95  درصد اتفاقات فیلم «آسمان غرب» واقعیت‌هایست که اتفاق افتاده» افزود: اما یک بخش‌هایی برای جذابیت‌های سینمایی دراماتیزه شده که خللی در استناد ندارد. سناریو «آسمان غرب» صفر تا صد در مجموعه ارتش بررسی شد و عزیزان حفظ آثار ارتش و ما در عقیدتی سیاسی ارتش به عنوان اداری، هنری و سینمایی ارتش آن را بررسی کردیم. چندین بار فیلم‌نامه آمده و اصلاحیه خورده و مجدد بازنویسی شده تا در نهایت به فیلم‌نامه نهایی رسیدیم. در مجموعه ارتش هیچ فیلمی ساخته نمی‌شود که به لحاظ استناد بررسی نشده باشد. ما به دنبال تحریف نیستیم.

او در مورد صحنه‌ای که یک ردیف تانک را بدون واکنشی از سوی تانک‌های ارتش بعث عراق بمباران می‌کنند تشریح کرد: این صحنه‌ها واقعیت‌هایی است که انجام شده، تحریف نکردیم. دلاورمردیها و رشادت ارتش در جنگ چنان گسترده و غیرقابل انکار است که ارتش نیازی به تحریف برای نشان دادن رشادت‌هایش ندارد. ما واقعیت‌هایی که انجام شده را هم نمی‌توانیم بگوییم چه رسد به اینکه بخواهیم تحریف کنیم. «آسمان غرب» ظرفیت‌های داستانی زیادی دارد و نیازی به اضافه کردن خرده‌روایت‌های غیرواقعی نداشته است.

جعفرزاده جانشین معاونت فرهنگی ارتش در پایان لحن صحبت و زبان بدن شهید شیرودی را نزدیک به واقعیت قلمداد کرد و تکمیل کرد: نمی‌توان کسی را پیدا کرد که بتواند دقیقا شخصیتی را با تمام ابعاد بازی کند. میلاد کی‌مرام به لحاظ چهره، رفتار و برخورد و سیستم تعاملاتش به شهید شیرودی نزدیک بود. اینکه تن صدا را نتواند اجرا کند بسیار طبیعی و قابل انتظار است.