گروه سینما هنرآنلاین: فیلم کمدی-درام فسیل، پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران به کارگردانی کریم امینی و تهیه‌کنندگی سید ابراهیم عامریان در پی قاچاق نسخه باکیفیت فیلم در فضای مجازی از امروز به صورت اختصاصی در سینمای آنلاین فیلیمو منتشر می‌شود.

 

فسیل طبق آمار سینما تیکت از اولین اکرانش که در اسفند ۱۴۰۱ بوده تا ۹ اسفند ۱۴۰۲ در ۲۳۴ سینما به فروش ۳۲۲ میلیارد و ۹۳۸ میلیون رسیده که در کارنامه فروش چند سال اخیر سینمای ایران بی‌‌سابقه بوده است و موجب شد تا در کنار فیلم‌های خوش گیشه‌ی دیگری چون هتل، شهر هرت، گیجگاه، خروج ممنوع بتواند سال رونق سینما را برای ایران و متولیان سینما به همراه بیاورد.

 

البته چند ماه گذشته تصمیم این بود که فسیل از اکران خارج شود؛ اما همانطور که عامریان تهیه‌کننده‌ی اثر چندی پیش به هنرآنلاین گفت، با پیگیری‌های زیاد او و با این استدلال که فیلم هنوز در میان مخاطبان اقبال دیده شدن و گیشه دارد و نباید پرفروش‌ترین فیلم را به سادگی از اکران خارج کرد، با محدود کردن تعداد سانس‌ها نسبت به قبل همچنان به اکران در سینماهای کشور ادامه داد. آمار فروش هم نشان می‌داد که استدلال عامریان هم به نسبت فروش فیلم‌های دیگر باکس آفیس درست بوده و فسیل همچنان در گیشه طرفداران خود را داشته است.

 

در چند سال اخیر شاهد قاچاق فیلم‌هایی بودیم که یا هنوز مجوز نگرفته بودند و یا در صف اکران بودند اما پیش‌بینی‌ها آن فیلم‌ها را در گیشه موفق نمی‌دیده است و شاید این عوامل باعث می‌شد فیلم‌های روی پرده و یا فیلم‌هایی با پیش‌بینی فروش بالا و در صف اکران خود را از این خطر محفوظ بدانند.

 

 

اما آنچه برای فسیل اتفاق افتاده این است که بعد از سال‌ها فیلمی با بودن بر پرده‌ی سینما و با داشتن رکورد فروش در باکس آفیس و اقبال مخاطبان، به فضای مجازی آنهم با نسخه باکیفیتش قاچاق شده است.

 

این امر سوالات زیادی را ایجاد می‌کند. نسخه باکیفیت فیلم در اختیار چه کسانی بوده؟ چه کسی از قاچاق فیلم‌ها بالاخص فیلمی که بر پرده سینماست ذی‌نفع خواهد بود؟ با نزدیکی این اتفاق به ایام نوروز و شرایط خاص اکران نوروزی آیا این خطر در کمین فیلم‌های دیگری چون تمساح خونی، پرویزخان، آسمان غرب و و و هم هست؟

 

امیدواریم مسئولین ذی‌ربط توجه بیشتری داشته باشند و مسئله را به جد پیگیری کنند چرا که این امر سینمای جان گرفته ایران را مجددا با چالش روبه‌رو خواهد کرد و سینماگران را در شرایط اقتصادی سخت، دچار خسارت‌های غیرقابل جبران خواهد کرد.

 

فسیل، روایت سه دوست است که پیش از انقلاب ایران، عضو یک گروه موسیقی‌اند و برای کسب شهرت تلاش می‌کنند.

 

بهرام افشاری، هادی کاظمی، ایمان صفا، الناز حبیبی، الهه حصاری، بابک کریمی، سید جواد هاشمی و غلامرضا نیکخواه بازیگران این فیلم سینمایی‌اند.

 

همانطور که گفته شد، فسیل از اسفند ۱۴۰۱ در سینماها اکران شد و با فروش بیش از ۳۲۲ میلیارد تومان، پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران لقب گرفت.