خانه جشنواره در روزهای پایانی خود میزبان فیلمی بود که مخاطبانش را به جهان درونشان دعوت می‌کرد. خواجه پاشا در دومین حضور خود در جشنواره این بار، با فیلم «آبی روشن » از مخاطبانش استقبال کرد. فیلمی در ژانر ملودرام، در فرم یک سینمای شاعرانه، اخلاق و انسانیت را  به مخاطبانش یادآوری می کند.

کارگردان آبی روشن بابک لطفی خواجه پاشا است و تهیه‌کننده هم حسین میری. فیلم‌نامه این فیلم را امیر ابیلی و داوود گنجوی نوشته‌اند.

بازیگر اصلی این فیلم مهران احمدی است که مرتضی امینی تبار، بازیگر جوان سریال «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان با مهران احمدی همبازی است. مهران غفوریان، سارا حاتمی، روح‌الله زمانی، علی‌اکبر اصانلو و کاظم هژیرآزاد دیگر بازیگران فیلم هستند.

بابک خواجه پاشا کارگردان فیلم آبی روشن در گفتگو با هنرآنلاین در پاسخ به این سؤال که حس از طریق تکنیک به مخاطب منتقل می‌شود  اما تا احساس نباشد تکنیک عمل نمی‌کند ، چه طور به این حس خوب در فیلم رسیدید، توضیح داد:  بارها گفته و تاکید می‌کنم. شما اگر فیلم‌های افرادی مانند تارانتینو، نوری بیگله جیلان می‌بیند که حتی نگاه اخلاقی و حتی شاید انسانی هم در فیلم نداشته باشند و یا فیلم مجید مجیدی  آن فیلم‌ها را دوست دارید به این دلیل است که کارگردان در آن نگاهش بسیار صادق است  و اگر فیلم  مجید مجیدی را می‌بینید و دوست دارید به این دلیل است که در فیلم‌سازی صادق هستند و داستان از لایه‌های وجودی این افراد شکل می‌گیرد.

این کارگردان درباره نگاه فیلمسازان در ساخت یک اثر گفت: آفتی که یک فیلم‌ساز را به قهقرا می‌کشاند این است که در فیلم خود دروغ  بگوید شما با هر گرایش باید به وجود خودت رجوع کنی و با فیلم‌نامه همزادپنداری کنید تا بتوانید فیلم صادقانه بسازیم  در این شرایط قطعاً مخاطب هم با شما همراه خواهد شد. فیلم‌سازان باید با مضمون فیلم صادق باشند نه اینکه فقط بگویند در این موضوع فیلم می‌سازیم.

خواجه پاشا در ارتباط با نقش اساتیدی هم چون مجید مجیدی در شکل‌گیری روند فیلم‌سازی خود گفت: قطعاً هر شاگردی یک استادی لازم دارد و باید مرشدی  داشته باشد. من سال‌ها در کنار آن‌ها دستیاری کردم و یاد گرفتم.

او در این خصوص که اگر با این اساتید کار نمی‌کردید، جنس فیلم‌سازی شما سینمای اخلاق‌مداری و انسانی  باقی می‌ماند، گفت: نمی دانم برای اینکه سمت دیگه ای نرفتم اما سعی می‌کنم در مبحث اخلاق و انسان‌مداری از اساتید خود بهره بگیرم و درعین‌حال در زمینهٔ فیلم‌سازی تلاش دارم تا یک فیلم‌ساز مؤلف باشم و فیلم شخصی خودم را بسازم.

4827339

این کارگردان درباره بازخورد برخی از تماشاچیان نسبت به مضمون فیلم گفت: همان‌هایی که این مضمون را کلیشه‌ای می‌دانند نسبت به فیلم‌هایی با موضوع قصاص و عشق‌های مثلثی و غیره این برداشت را ندارند و هرگز لفظ کلیشه‌ای را به کار نمی‌برند. این موضع‌گیری صادقانه نیست و یک جبهه‌گیری بی‌منطق است. سوگیری که نشان می‌دهد با مضمون اصلی مشکل ندارند با هر آنچه از امید بگوید مشکل‌دارند.

وی ادامه داد: شما باید برای به تصویر کشیدن فرهنگ و هویت ایرانی و حفظ آن هر کاری که می‌توانید انجام دهید، بی‌تفاوت نسبت به موضع‌گیری‌هایی که وجود دارد و حتی اگر بگویند کلیشه است.

خواجه پاشا درباره جریان فیلم‌سازی خود در آینده با توجه به این موضع‌گیری‌ها گفت: این موضع‌گیری‌ها هیچ‌گاه در آینده کاری من تأثیر نخواهد داشت. این اظهارنظرها همیشه بوده است کسانی که با امید در سینما مخالف هستند. نباید توجه کرد من اگر قرار بود تحت تأثیر این حرف‌ها مسیر فیلم‌ساز خود را تغییر دهم باید سال گذشته این کار را می‌کردم، سال گذشته در فیلم ام به اهمیت خانواده پرداختم ، گفتند که خانواده کلیشه است. 

وی در توضیح بیشتر گفت: درک می‌کنم که در شرایط امروز ازدواج سخت شده است و زندگی سخت است اما در این شرایط کارکرد و اهمیت سینما تاریک کردن زندگی و تزریق ناامیدی به مردم نیست قرار نیست، سینما نباید بر زخم مردم نمک بپاشد، بلکه رسالت سینما امیدبخشی است، حتی آنجایی که از درد مردم می‌گوییم باید در انتها با امیدبخشی نور زندگی بر آن‌ها بتابانیم.

این کارگردان سینما  درباره تأثیر پشت‌صحنه یک فیلم بر مقابل دوربین توضیح داد: قطعاً پشت‌صحنه یک فیلم بر مقابل دوربین تاثیردارد. ما در فیلم «آبی روشن » یک پشت‌صحنه بسیار گرم داشتیم و حس و حال خوب پشت‌صحنه در فیلم هم می‌توان دید.

خواجه پاشا در پایان درباره مهم‌ترین مؤلفه برای دیدن فیلم گفت: امید داشتن و حال خوب داشتن مهم‌ترین مؤلفه این فیلم است که مخاطبان را برای دیدن آن دعوت می‌کنم .