به گزارش هنرآنلاین، دومین روز محفل سینمایی آرمان همزمان با چهل و دومین دوره جشنواره  بین‌المللی فیلم فجر، عصر یکشنبه 14 بهمن ماه در سالن بصیرت مجموعه سیزده آبان برگزار شد. در این نشست که بعد از نمایش فیلم "میرو" برگزار شد، جلال غفاری رئیس دانشکده هنر و رسانه دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام به  گفتگو پیرامون این وضعیت امروز سینمای ایران پرداخت.

جلال غفاری گفت: ماجرای سینما در ایران قصه پرغصه ای است. چگونه می شود که فردی در شورای تصویب فیلنامه بنیاد شهید باشد و خودش همزمان با بودجه بنیاد شهید فیلم بسازد؟ تعارض منافع در سینما آفت سینمای ایران است.

وی گفت: در سال های اخیر شاهد اشتیاق فراوان دستگاه های دولتی به فیلم سازی هستیم. بنیاد شهید یکی از این دستگاه ها است. من خودم به آقای قاضی زاده، رییس بنیاد شهید که از دوستان من است مکرر گفتم وارد این حوزه نشود چون تخصصی در این خصوص ندارد و به جای کمک بار جدیدی به دوش نظام می گذارد.

وی در ادامه افزود: سینما متولد غرب جدید است که مناسبات خود را دارد و تعریف مشخصی از فرهنگ و انسان مدرن دارد. اشتباه این است که فکر می کنیم سینما در آمریکا رشد کرده در صورتی که سینما است که آمریکا را رشد داده است. آمریکا همه اش تصویری است که در سینما ساخته شده. شما نگاه کنید اولین فیلم تاریخ سینما که در آمریکا اکران شده چه نام دارد؟ «تولد یک ملت».

وی افزود: اگر ایالات متحده آمریکا متحد شده به جهت تصویری است که در سینما تولید شده. به همین دلیل قواعد سینما بسیار منطبق به فلسفه غرب جدید است ولی سئوال اصلی اینجا است که این قواعد چقدر منطبق با فلسفه زندگی از نگاه انقلاب اسلامی است؟ انسان انقلاب اسلامی چگونه در این معادل پیچیده سینما جای می گیرد؟

دکتر جلال غفاری در ادامه افزود : مشکل اصلی ما در سینما سه بخش است. اول اینکه هنرمند تجربه زیسته خود را نمی سازد یا تجربه زیسته درستی ندارد که بتواند اثر موثری تولید کند دوما مدیریت غلط که سینما را نمی شناست و با دانش ناکافی وارد این عرصه می شود که نتیجه تولیدات معکوس می شود و سوم تلاش برای فیلم سازی با همان فلسفه غرب جدید است که همخوانی با گفتمان انقلاب ندارد.

وی در پایان گفت: سینما در ایران به ضد خودش تبدیل شده است . عدم توجه به همخوانی فرم و محتوا جدی ترین مشکل امروز سینمای ماست روزگاری جریان فیلم انقلاب اساسا به فرم توجه نداشت و امروز از لبه دیگری بوم افتاده و صرفا درگیر فرم شده و به نسبت این فرم با محتوا توجه ای ندارد.

گفتنی است، دومین دوره محفل اندیشه آرمان با محوریت فیلم های جشنواره فجر تا تاریخ 22 بهمن در سالن بصیرت مجتمع فرهنگی سیزده آبان برگزار می شود.