به گزارش هنرآنلاین، تماشای «رنج زیر پوست» حالا و پس از درگذشت کارگردان جوانش، بیش از گذشته، رنج‌آور است. راوی قصه تلخی که مستند «رنج زیر پوست» درباره آن است، دیگر بین ما نیست و پس از تماشای فیلم می‌توان حدس زد که تصمیم او برای ترک این دنیا در گذشته تلخش، نهفته بوده است. اما فیلم فارغ از این مسائل، زنده و قوی است. مستندی تکاندهنده درباره شخصیتی دووجهی که می‌تواند شیطان و فرشته باشد. مردی مقتدر، متعصب و خودخواه که در زندگی اجتماعی موفق و پرتلاش و مبادی آداب است.

محسن جعفری راد در این مستند، به خوبی روایت زندگی پدر و مادرش را به تصویر کشیده، بسیار عالی از تصاویر آرشیوی استفاده کرده و به شکلی درست پازلی را ساخته که هم شخصیت‌ها را معرفی می‌کند، هم روند ماجراهای زندگی یک خانواده را به تصویر می کشد، هم از بحرانی اجتماعی (برخورد خشونت آمیز با زنان) صحبت می کند. «رنج زیر پوست» تنها روایتی شخصی از ویرانی یک خانواده یا تلاش فرزند کوچک (محسن) برای حل و فصل بحران‌های خانوادگی نیست، یک فیلم فکر شده درباره درگیری های یک مرد با خانواده اش است، مردی که هیچ نیروی قهریه‌ای نمی‌تواند ظلم و استبدادش را متوقف کند. اما فیلمساز و دوربینش این کار را به خوبی انجام داده، محسن جعفری راد در مقام پرسشگر، پدر را در چالش می اندازد و دروغش را برملا می‌کند. او و دوربینش ناظر خاموشی و مظلومیت مادر هستند و به خوبی، واقعیت را عریان می‌کنند.

«رنج زیر پوست» نمونه موفق یک مستند واقع گراست، بدون این که بخواهد حقیقت را گونه‌ای دیگر جلوه دهد، فیلمساز با شجاعت از زندگی و گذشته اش می گوید. جعفری راد، ناآگاهانه در این مستند خودش را هم به تصویر کشیده، کودکی معصوم و احساساتی که همراه پدر مستبدش اشک می‌ریزد و برای مادر نحیف و دردکشیده‌اش، همدردی می‌کند. مستند او تنها پرتره یک زندگی ویران و درگیر تبعیض نیست، پرتره زنانی است که اسیر خشونت خانگی‌اند، مردانی که خشونت ورزی، بخشی از هویت مردانه آنان را می سازد و فرزندانی که در این خانواده‌ها رشد می‌کنند.

«رنج زیر پوست» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) این روزها به مناسبت درگذشت محسن جعفری راد در سایت هاشور اکران آنلاین شده است.