گروه سینمایی هنرآنلاین: محمد خزاعی در حاشیه افتتاح پردیس سینمایی مهر شاهد که بعد از ظهر امروز انجام شد، در جمع خبرنگاران درباره موضوعاتی چون اکران بازی‌های جام‌جهانی در سینماها و جشنواره فیلم فجر به بیان نکاتی پرداخت.

خزاعی در پاسخ  به سوالی درباره نمایش مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در سینماها گفت: حدودا یک ماه پیش پیگیری‌ها برای نمایش همزمان مسابقات فوتبال در سینماها را انجام دادیم و موافقت‌های اولیه نیز گرفته شد. به صورتی که این برنامه در شورای فرهنگ عمومی و کمیته فرهنگی هنری بازی‌های قطر نیز تصویب شد اما در نامه‌نگاری‌هایی که اخیرا با وزارت کشور داشتیم، مستند به بررسی‌های صورت گرفته، تصمیم‌گیری درباره این موضوع به شورای تأمین استان واگذار شده است.

وی ادامه داد: بنابراین هر استانی باتوجه به شرایط حاکم می‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیری کرده و مجوز نمایش بازی‌های جام‌جهانی در سینماهای محدوده خود را بدهد. در نتیجه باید بگویم اکنون تصمیم‌گیری درباره این موضوع از اختیارات سازمان سینمایی خارج شده و استانداری‌ها باید درباره آن تصمیم‌گیری کنند. به این ترتیب باتوجه به نظر شورای تأمین هر استان درباره روی پرده رفتن بازی‌های جام‌جهانی در استان‌های مختلف تصمیم‌گیری می‌شود.

خزاعی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا بازی روز آینده تیم ملی فوتبال کشورمان از سینماها پخش خواهد شد یا خیر بیان کرد: باتوجه به آخرین پیگیری‌هایی که دوستان ما داشته‌اند، (تا الان قرار نیست) بازی‌های جام‌جهانی به‌صورت عمومی در سینماهای سراسر کشور نمایشی داشته باشند.

رییس سازمان سینمایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره آخرین وضعیت فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر سال جاری و احتمال قهر سینماگران با این رویداد اظهار کرد: شخصا در سینماگران نسبت به جشنواره فجر چنین احساسی را نمی‌بینم. بنابراین همه رویدادها و برنامه‌های سازمان سینمایی در سال جاری به‌صورت باشکوه برگزار می‌شود. ما هیچ برنامه‌ای را نه محدود کرده و نه تعطیل می‌کنیم. همانطور که شاهد بودید، جشنواره فیلم کوتاه برگزار شد، جشنواره سینماحقیقت نیز در ادامه برگزار می‌شود. جشنواره فجر نیز به همین صورت بوده و در زمان مقرر برگزار می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: آن‌هایی که جشنواره ملی سینمای خود را دوست داشته باشند، حتماً در این رویداد حضور پیدا می‌کنند. باید بگویم تا این لحظه نیز شاهد استقبال خوب فیلمسازان از جشنواره فجر بوده‌ایم. در نهایت اینکه همزمان با اتمام مهلت ارسال آثار، آمار مربوط به آنها از سوی دبیرخانه فجر اعلام می‌شود.

خزاعی در پاسخ به سوال هنرآنلاین درباره انتقادها به آیین «مهر سینمای ایران» نیز توضیح داد: احتمالا منتقدان (در زمان برگزاری رویداد) به استان‌ها نرفته‌اند. این رویداد در استان‌ها بسیار باشکوه برگزار شد و حرکتی بی‌سابقه بود که برای اولین‌بار در سازمان سینمایی طراحی و اجرا شد. در واقع تقدیر و تشکر از هنرمندان شهرستانی باید جزئی از برنامه‌های سازمان سینمایی باشد اما (متاسفانه) ما سال‌ها از آن غافل بودیم.

این مدیر سینمایی در ادامه اضافه کرد: «مهر سینما» رویکرد جدیدی در راستای نگاه ویژه به ظرفیت‌های استانی در سینمای ایران بود. در هر استانی هم که رفتیم، هنرمندان به‌خوبی مشارکت می‌کردند. به طوری که باید بگویم به‌شخصه انتظار چنین استقبالی از این رویداد را نداشتم.

رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به سوال‌ها درباره وضعیت فیلم‌هایی که برخی از بازیگران آن اقدام به هنجارشکنی کرده‌اند گفت به صورت مکتوب به سوال‌ها درباره این موضوع پاسخ می‌دهد.

خزاعی در ادامه درباره تعامل سازمان سینمایی با قوه قضاییه در زمینه حوادث اخیر توضیح داد: در این زمینه جلسه مشترکی برگزار و درخواستی مطرح شد که کارگروهی برای پیگیری مسائل هنرمندان شکل بگیرد. در همین راستا نماینده‌هایی از سازمان سینمایی، قوه قضاییه و خانه سینما جلساتی را آغاز کرده‌اند و در حال بررسی هستند. بنابراین باید بگویم مشکلات مربوط به برخی افراد و فعالین در شهرستان‌ها که حتی ما آن‌ها را نمی‌شناختیم اما نامشان در فهرست شده، بررسی و مشکلات برخی از آن‌ها حل شد.