گروه سینمایی هنرآنلاین: آنتونی رابرت مک‌میلان در شهری در جنوب شرقی گلاسگو به دنیا آمد و در مدرسه هنر گلاسگو درس خواند. با اینکه استعداد نقاشی کردن در خود می‌دید، به اجرای زنده از جمله استندآپ کمدی روی آورد و برای ادای احترام به جان کولترین (نوازنده نامدار موسیقی جز) نام هنری کولترین را برای خود برگزید.

نخستین بار در ۱۹۷۹ جلوی دوربین رفت و به لطف داشتن اندام درشت، نقش‌هایی کوتاه برای خودش در برنامه‌های تلویزیونی و سینما دست و پا کرد. استعدادش در دنیای کمدی در نخستین سال‌های دهه ۱۹۸۰ شکوفا شد و کنار چهره‌هایی چون بن التن، اما تامپسن و ریک مایال به باشگاه بازیگران کمدی آن دوران پیوست.

کولترین با بازی در مجموعه تلویزیونی «توتی فروتی» درباره یک گروه راک اند رول اسکاتلندی در ۱۹۸۷ نام خود را سر زبان‌ها انداخت و آماده پذیرفتن نقش‌های بزرگ‌تر و مهم‌تر شد. حضور در «هنری پنجم» کنت برانا و دو کمدی با مایه‌های مذهبی راه او را برای ورود به بازار سینما و تلویزیون آمریکا هموار کرد اما پیش از آن با ایفای نقش فیتزجرالد در سریال «رخنه‌گر» در نیمه اول دهه ۱۹۹۰ در انگلستان سه بار برنده جایزه معتبر بفتا شد.

با اینکه به الکل اعتیاد داشت، در دو فیلم جیمز باندی «گلدن‌آی» و «دنیا کافی نیست» به نقش والنتین دمیتروویچ زوکووسکی، مامور کا‌گ‌ب ظاهر شد اما این حضور در مجموعه فیلم‌های «هری پاتر» بود که نقطه عطف کارنامه این بازیگر را رقم زد. گفته می‌شد کولترین فقط به ابرام فرزندانش پذیرفته نقش روبیوس هاگرید، نگهبان و شکاربان مدرسه جادوگری هاگوارتز را بازی کند.

«هری پاتر و سنگ جادو» نخستین فیلم این مجموعه بر اساس کتاب‌های جی‌کی رولینگ بود که نسل جوان‌تر را با توان بازیگری رابی کولترین آشنا کرد و او از ۲۰۰۱ برای یک دهه در همین نقش بر پرده سینماها حاضر شد.