گروه سینمایی هنرآنلاین: آنتوان فوکوا که بیش‌تر با ساختن فیلم‌های «روز تعلیم»، «تیرانداز»، دو نسخه «ایکوالایزر» و «هفت دلاور» شناخته می‌شود، روی صندلی کارگردانی «رهاسازی» نشسته و آن را برای شرکت اپل ساخته است؛ درامی تاریخی با موضوع برده‌داری در تاریخ آمریکا که ویل اسمیت نقش اصلی آن را ایفا می‌کند. اپل قرار است فیلم تازه خود را دسامبر امسال روانه پرده سینماها کند تا به این ترتیب برای درخشش در فصل جوایز به ویژه اسکار نود و پنجم آماده شود.

اسمیت سال گذشته برای بازی درخشان خود در درام ورزشی «شاه ریچارد» جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را برد اما شوخی نابه‌جای کریس راک با همسر اسمیت خون این بازیگر رنگین‌پوست را به جوش آورد و او با رفتن روی صحنه، یک سیلی جانانه روانه مجری شوخ‌طبع مراسم کرد. این ماجرا پیامدهایی دردناک برای برنده اسکار بهترین بازیگر مرد سال گذشته داشت و آکادمی اسکار او را از ۱۰ سال از حضور در تمام برنامه‌های خود محروم کرد.

«رهاسازی» داستان واقعی یک برده سیاهپوست به نام پیتر در دهه ۱۸۶۰ آمریکاست که از دست شکارچیان یک مزرعه بزرگ در لوییزیانا می‌گریزد و به شمال می‌رود تا به ارتش اتحادیه بپیوندد. فیلم که با بودجه ۱۲۰ میلیون دلاری ساخته شده، یکی دو شب پیش در واشنگتن نمایش خصوصی داشت و قرار است یک هفته پس از اکران عمومی در دوم دسامبر، از نهم دسامبر برای مشترکان تلویزیون اپل هم به نمایش درآید.

ویل اسمیت در حالی نقش اصلی «رهاسازی» را ایفا کرده که پیش‌تر پیشنهاد کوئنتین تارانتینو را برای بازی در «جانگوی از بند رسته» نپذیرفته و گفته بود نمی‌خواهد در فیلم‌های برده‌داری باشد و هدفش نشان دادن برتری سیاهان در دنیای سینماست. هر چند نظر او درباره «رهاسازی» چنین است: «این فیلمی است درباره عشق و عشق سیاهان. ما فیلمی ساخته‌ایم که نشان می‌دهد که عشق چگونه سیاهان را شکست‌ناپذیر می‌سازد.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد شهرت و اعتبار ویل اسمیت پس از مارجرای سیلی سال گذشته در مراسم اسکار ۲۰۲۲ به شکلی چشمگیر و تکان‌دهنده دستخوش دگرگونی شده است. او برای بردن دوباره اسکار باید با برندان فریزر در «نهنگ» و کالین فارل در «بنشی‌های اینیشرین» مبارزه کند. اپل سال گذشته با «کودا» اسکار بهترین فیلم را برد.