گروه سینمایی هنرآنلاین:حجت قاسم‌زاده اصل، نویسنده و کارگردان «روز ششم»، درباره کم بودنِ نوبت‌های نمایش فیلم خود به هنرآنلاین گفت: وقتی می‌گوییم اکران سراسری یعنی اکران در کل ایران. می‌توانید به سامانه سمفا بروید و ببینید «روز ششم» در استان‌های چهار‌محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، قم، خراسان‌ جنوبی، سیستان و بلوچستان و ایلام هرگز اکران نشد. در آذربایجان‌ غربی، اردبیل، بوشهر، کرمان، سمنان، مرکزی، هرمزگان و خراسان‌ شمالی فقط در یک سینما و یک نوبت در روز روی پرده رفت، در گیلان و زنجان فقط در دو سینما و یک نوبت در روز به نمایش درآمد و در استان‌های قزوین، همدان، لرستان، کرمانشاه در سه سینما و یک نوبت در روز اکران شد.

وی افزود: علاوه بر این باید بگویم مدت اکران تمام این سینماها بیش از دو هفته نبوده است. یعنی «روز ششم» عملا فرصت حضور در ۲۰ استان از ۳۱ استان ایران را نداشت. در بقیه استان‌ها هم وضعیت بهتر نبود. برای مثال فیلم در شهری به بزرگی تبریز فقط یک نوبت از یک سالن ۴۰ نفری داشت. قصد من توجیه کردن نیست، فقط توصیف آن چیزی است که اتفاق افتاد. «روز ششم» اکران و تمام شد، عده‌ای فیلم را دیدند اما برای عده بسیاری امکان تماشا وجود نداشت. معتقدم این فیلم اصلاً درست اکران نشد که بتوان درباره موفق بودن یا نبودنِ آن صحبت کرد.

این کارگردان سینما در ادامه بیان کرد: در ظاهر اسم اکران «سراسری» است اما در کل ایران تنها ۲۰۷ سالن تک‌سانس به «روز ششم» دادند. سردر هیچ سینمایی اثری از پوسترِ «روز ششم» نبود. بسیاری از مردم هیچ‌گونه آگهی تبلیغاتی از این فیلم نه در تلویزیون، نه در بیلبوردها نه در نشریات ندیدند. اگر خیابان ولی‌عصر را پرترددترین خیابانِ تهران در نظر بگیریم، از جنوب (میدان راه‌آهن) تا شمال (میدان تجریش) فقط دو سینما آن را نمایش دادند. در سینما آفریقا و سالن موزه سینما به ما یک نوبت در بدترین ساعات ممکن دادند تا فیلم را اکران کنیم.

قاسم‌زاده درباره ناعادلانه بودنِ برنامه‌ریزی‌های اکران فیلم‌ها گفت: زمانی که فیلم به این شکل سرکوب و از دسترس خارج می‌شود، فروش عملاً غیرممکن است. شخصا ادعا نمی‌کنم قرار بوده «روز ششم» میلیاردی بفروشد اما انتظار هم نداشتم چنین ناجوانمردانه فیلم را از دیدرس مردم خارج کنند. حتما پخش‌کننده «روز ششم» توانی بیش از آنچه نشان داد نداشت و حتما تهیه‌کننده و شرکای فیلم می‌توانستند بهتر از این عمل کنند. اینکه چرا نشد، برای من هم جای سوال است. شخصا انتظار نداشتم مثل بیشتر فیلم‌های در حال اکران برای «روز ششم» هم بلیت بخرند و توزیع کنند. عدد فروش «روز ششم» هر چه هست واقعی است و با توجه به چیزهایی که رخ داد محال بود اجازه یابد بیش از این بفروشد.

وی افزود: توصیه می‌کنم امشب ساعت ۱۲ به سامانه سمفا مراجعه کنید تا حیرت‌زده شوید. چرا که می‌بینید ساعت ۱۲ و ۵ دقیقه نیمه‌شب دو هزار، پنج هزار و... بلیت فروخته می‌شود. چند وقت پیش شاهد بودم در این ساعت ۱۶ هزار بلیت فروخته و برای بعضی فیلم‌ها اعلام می‌شود. یعنی حتی حاضر نیستند با مخفی‌کاری و هوشمندی حمایت میلیاردی از فیلم‌های دلخواهشان را پنهان کنند. همین قدر علنی و کم‌هوش به دروغ آمار می‌سازند.

Hojjat

کارگردان «روز ششم» با طرح پرسشی دربارۀ مقایسۀ منتقدین در نقد فروش فیلم توضیح داد: نه فیلم پرفروش لزوما فیلم خوبی است نه فیلم کم‌فروش حتما فیلم بدی. بد و خوب بودن فیلم‌ها را زمان قضاوت می‌کند که تا چه اندازه در یاد وخاطر مردم بتوانند جایگاهی پیدا کنند. این اکران بیمار تنها گریبانِ «روز ششم» را نگرفته، بیشترِ فیلم‌ها غیر از دسته‌ای که برخی ارگان‌ها از آن‌ها حمایت می‌کنند یا دیگر فیلم‌هایی که باب پسند سینمادارهاست، دچارِ این مشکل هستند.

حجت قاسم‌زاده که پیش از این کارگردانیِ فیلم‌هایی نظیر «تنهایی»، «قصه‌ها و واقعیت» و سریال‌های «یادآوری» و... را در کارنامه داشته، در پاسخ این سوال که آیا از وضعیت اکران فیلمش آسیب دیده است، گفت: راستش را بخواهید نه! من دوست داشتم فیلمی بسازم که شبیه سایر فیلم‌ها نباشد، از ساختنش شرمنده یا پشیمان نباشم، استانداردهای یک فیلم سینمایی واقعی را داشته باشد. همه اینها اتفاق افتاده است. بیشتر افرادی که موفق به دیدن «روز ششم» شدند راضی از سالن بیرون رفتند، طبق نظر و پیام‌هایی که به ما رسید، اکثر مخاطبانی که فیلم را دیدند، از آن راضی بودند. همین که مخاطب فیلم را در سینما تماشا کند و آن را دوست داشته باشد، کفایت می‌کند. من راضی هستم، نه از وضعیت اکران و فروش فیلم، بلکه از نظرات مردم که در سایت‌ها موجود است نظرهای مثبت بسیاری از منتقدان باعث خوشحالی من شد. به زودی «روز‌ششم» اکران آنلاین خواهد شد و مردم بیشتری می‌توانند به تماشای آن بنشینند. خوشحالم که تفاوت‌های این فیلم دیده شد. بسیار خوشحال‌ترم که مخاطبان جوان سینما «روز ششم» را بیشتر دوست داشتند.

فیلم سینمایی «روز ششم» محصول سال ۱۳۹۹ به تهیه‌کنندگیِ رحمان سیفی‌آزاد است که غیبت آن در سی‌ونهمین جشنوارۀ فیلم فجر عجیب بود. مصطفی زمانی، بهاره افشاری، جمشید هاشم‌پور، امیر جعفری، مهران احمدی، افشین هاشمی، همایون ارشادی، بهرام ابراهیمی و مهدی حسینی‌نیا در «روز ششم» ایفای نقش می‌کنند. داستان فیلم درباره یک زندانی است که پنج روز فرصت دارد جواب چند معمّا را پیدا کند و زنده بماند وگرنه روز ششم کشته می‌شود.