گروه سینمایی هنرآنلاین: حسین دارابی، کارگردان فیلم سینمایی «هِناس» که نزدیک دو ماه است در سینماها اکران شده، در گفتگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه این اثر مربوط به ترور شهید داریوش رضایی‌نژاد است، گفت: این ماجرای ترور ۱۰ سال پیش اتفاق افتاد و سال‌ها به آن توجهی نشده بود. در واقع سال‌هاست درباره دانشمندان هسته‌ای که به ناحق به شهادت رسیدند، کار جدی نشده است. شخصا امیدوارم بیشتر درباره قهرمانان ملی و دفاع مقدس که تعدادشان کم هم نیست، فیلم بسازیم.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت در این سال‌ها فیلم‌های تاریخی و سینمایی زیادی ساخته شدند که قصه آن‌ها در سال‌های گذشته اتفاق افتاده اما موضوع آن دغدغه امروز است و شاید به آن ربط داشته باشد. این اتفاق در «هِناس» رخ داده است.

کارگردان «هِناس» درباره صحنه ترور فیلم گفت: فیلم‌های سینمایی که از اتفاق‌های واقعی ساخته می‌شوند، سندهای خوبی برای ثبت تاریخ و ماندگارترند. پس ما هم دنبال این بودیم تا جنایتی را که رخ داده در تاریخ ثبت کنیم؛ یعنی صحنه‌ای که دانشمندی جلوی چشم زن و بچه و مقابل خانه‌اش به حالت وحشیانه و غیر انسانی ترور شده است. به همین دلیل سکانس ترور نزدیک به واقعیت است. البته تلاش کردیم مخاطب را با تلخی از سالن سینما بیرون نفرستیم.

دارابی با اشاره به اینکه «هِناس» پرتره‌ای از شهید داریوش رضایی‌نژاد نیست، عنوان کرد: این اثر درباره شهره پیرانی همسر شهید است و قصه فیلم کاملا از زاویه دید ایشان روایت می‌شود. 

وی ادامه داد: ما قرار نبود مستندی از زندگی شهید رضایی‌نژاد تولید کنیم بلکه دنبال ساختن یک اثر سینمایی بودیم که نکات خاص خودش را دارد. یعنی نمی‌توان عین زندگی فرد را به تصویر کشید بلکه باید دخل و تصرف‌های دراماتیک در آن انجام داد تا فیلم مخاطب‌پسند، اثرگذار و جذاب‌ شود. همچنین ریتم بهتری داشته باشد و شخصیت‌پردازی در آن شکل بگیرد.

کارگردان «هِناس» در ادامه تاکید کرد: گرچه شهره پیرانی همسر شهید رضایی‌نژاد در این پروژه بسیار با ما همراهی کرد اما وظیفه خود می‌دانستیم از اصل سوژه دور نشویم. هر چند دخل و تصرف‌های کمی در فضای زندگی ایشان انجام دادیم. ملاحظه ما این بود که به اصل زندگی و شخصیت شهید و همسرش خدشه وارد نشود که کار سختی هم بود. در حقیقت ساختن یک اثر زندگینامه‌ای از یک شخص زنده پُرچالش بود.

دارابی با بیان اینکه «هِناس» یک ملودرام عاشقانه است، گفت: اگر می‌خواستیم یک روایت امنیتی از قضیه ترور رضایی‌نژاد داشته باشیم با ملاحظات شدید مواجه می‌شدیم و چه بسا کار به سمت نشدن و به سرانجام نرسیدن می‌رفت. پس به این نتیجه رسیدیم یک ملودرام عاشقانه بسازیم و از فضاهای دیگر دور شویم.

وی در ادامه تاکید کرد: ما سعی کردیم به صورت گزیده درباره مشکلات نخبگان نیز صحبت کنیم اما نگاه به شدت تلخ، سیاه و ناامیدکننده‌ که برخی از فیلم‌ها به زندگی نخبگان دارند نداشتیم بلکه روایتی عاشقانه را برگزیدیم. قهرمان این اثر شهره پیرانی است که به نوعی راه همسرش داریوش رضایی‌نژاد را می‌رود و پای اعتقادش می‌ایستد.

دارابی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه عاملی باعث شد گروه اصلی فیلم «مصلحت» یعنی نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان در «هِناس» با یکدیگر همکاری داشته باشند، توضیح داد: من، احسان ثقفی و محمدرضا شفاه سال‌هاست با هم در زمینه‌های مختلف از جمله فیلم کوتاه و... کار می‌کنیم و باید بگویم گروه خوبی تشکیل داده‌ایم، همدیگر را درک می‌کنیم و به یک نگاه مشترک و منسجم رسیده‌ایم. امیدوارم در آینده کارهای بهتر و قوی‌تر و جذاب‌تری بسازیم.

۱

این کارگردان سینما در پایان با اشاره به اینکه این اثر سفارش گروه سازنده به سازمان سینمایی سوره بوده است، بیان کرد: ما اصولا متهم به فیلم سفارشی ساختن هستیم یعنی در ظاهر دغدغه نداریم و انگار کسی به ما گفته است فیلمی درباره شهید داریوش رضایی‌نژاد بسازیم. البته «هِناس» دقیقا یک اثر سفارشی است اما پیشنهاد ساخت آن از سوی ما به سازمان سینمایی سوره ارائه شد.