گروه سینمایی هنرآنلاین: مجید اکبرشاهی در ابتدای این نشست، به تعداد فیلم‌های حاضر در جشنواره اشاره کرد و گفت: در این دوره جمعا ۳۳۳۹ اثر در بخش‌های مختلف داشتیم، در بخش بین‌الملل ۱۸۷۱ اثر از ۱۱۲ کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که کشورهای هندوستان با ۳۳۶ فیلم، برزیل با ۱۲۷ فیلم، ترکیه با ۱۱۲ فیلم، ایالات متحده آمریکا با ۸۹ فیلم و ایتالیا با ۷۵ فیلم بیشترین تعداد آثار را به این جشنواره ارسال کردند که از این تعداد ۶۱ اثر به این دوره از جشنواره راه پیدا کردند.

 او ادامه داد: در بخش ملی؛ ۷۱ اثر سینمایی و ویدئویی به این جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۱۸ اثر به جشنواره راه یافت، در بخش مستند بلند ۴۵ اثر به جشنواره ارسال شد که از  این تعداد ۸ اثر راه یافت، در بخش مستند کوتاه و نیمه بلند ۲۴۱ اثر ارسال شد که از این تعداد ۱۹ اثر انتخاب شد، در بخش پویانمایی ۱۲۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۲۳ اثر به جشنواره راه یافت، در بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند ۵۵۶ اثر ارسال شد که از این تعداد ۳۰ اثر به جشنواره راه یافت، در بخش سریال تلویزیونی ۴۸ اثر به جشنواره ارسال که از این تعداد۱۴ اثر انتخاب شد، در نمایش خانگی ۱۸ اثر به جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۴ اثر انتخاب شد،  دربخش محله ۷۸ به جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۲۰ اثر انتخاب شد، در بخش اقلام تبلیغات سینمای ایران ۲۴۸ اثر به جشنواره ارسال شد شد که از این تعداد ۵۴ اثر به جشنواره راه یافت و در بخش آفرینش‌های هنری شهر ۳۴۳ اثر به جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۴۵ اثر انتخاب شد.

همچنین در بخش بعدی این مراسم از پوستر بزرگداشت‌های این جشنواره توسط «عباس رافعی»، «محمدرضا خردمندان» و «بهرام عظیمی» با همراهی دبیر جشنواره رونمایی شد. مهدی وریجی رییس درمانگاه منطقه ۲۱ شهرداری تهران به عنوان نماینده شهدای سلامت، امیرمسعود استادحسین، فاطمه گودرزی، عبدالرضا اکبری و جعفر دهقان به خاطر فعالیت در سینما و تلویزیون از جمله این افراد هستند.

مدیر عامل موسسه تصویر شهر در بخش بعدی این نشست، هیأت انتخاب آثار در بخش‌های مختلف را اعلام کرد و گفت: در بخش فیلم‌های بلند سینمایی «سعید مستغاثی»، «عباس رافعی» و «محمدرضا خوشرو»، در بخش پویانمایی «بهرام عظیمی» ، «هادی محمدیان» و «محمد امین همدانی»، در بخش سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی «امین زندگانی»،«محمدرضا شفاه» و «جواد رمضان‌نژاد»، در بخش فیلم کوتاه و نیمه بلند «سعید پوراسماعیلی»، «محمدرضا خردمندان» و «امیر بوالی»، در بخش مستند «محمد شکیبانیا»، «محسن یزدی» و «محسن اسلام‌زاده»، دربخش محله «راحله امینیان»،«حسین دارابی» و «هادی مقدم دوست»، دربخش اقلام تبلیغات سینمای ایران و آفرینش‌های هنری شهر «محمد بدرلو»، «کامبیز صبری»، «علی حیاتی» و «عبدالحمید قدیریان» انتخاب آثار را برعهده داشتند.

وی ادامه داد: در بخش سینمای بین‌الملل «میلیاوشا آیتوگانوا»، «عبدالعلیم طاهر» و«مصطفی سرورفاروقی» داوری آثار را برعهده دارند. 

اکبرشاهی با اشاره به جوایز این دوره از جشنواره فیلم شهر گفت: جمعا ۵۳ جایزه و لوح تقدیر برای بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده که بخشی از آن در افتتاحیه و بخشی دیگر در اختتامیه اهدا خواهد شد. همچنین در افتتاحیه این رویداد جوایز ۳ بخش محله، اقلام تبلیغات سینمای ایران و آفرینشهای هنری شهر و سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی اهدا می‌شود. 

وی درخصوص برگزاری کارگاه‌های آموزشی همزمان با جشنواره نیز گفت: ولادیمیر بلاژفسکی، استاد فیلمسازی از کشور مقدونیه در یک ورکشاپ سه روزه، کارگردانی سینما را تدریس خواهد کرد که نحوه ثبت‌نام و حضور در این کارگاه ها به زودی اعلام می شود.

نمایش پنج فیلم در جشنواره فیلم شهر  برای اولین بار 

این مدیر سینمایی در ادامه بیان کرد: پنج اثر سینمایی برای اولین بار در این جشنواره نمایش داده خواهد شد، از این تعداد ۳ فیلم در جشنواره فیلم فجر اکران شده و در این جشنواره برای اولین بار اکران می‌شوند.

در بخش دیگری از این مراسم دبیر جشنواره به پرسش‌های برخی از اهالی رسانه پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی درباره بودجه جشنواره توضیح داد: بودجه‌ اولیه که برای این دوره اعلام کردیم ده میلیارد بود که تصویب نشد، در نهایت درخواست ۶ میلیارد بودجه به تصویب رسید که آن هم هنوز اختصاص نیافته است، در حال حاضر با نیمی از این مبلغ جشنواره را اداره می‌کنیم. می‌توانم بگویم با توجه به نرخ تورم در حال حاضر با ۵۰ یا ۶۰ درصد مبلغ بودجه جشنواره دوره قبل، این دوره را برگزار می‌کنیم. در همین راستا مجبور به حذف بخش‌هایی از جشنواره مانند حضور چهره‌های سینمایی بین‌المللی شدیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره کارگاه‌های آموزشی این دوره از جشنواره عنوان کرد: کارگاه‌های آموزشی در جشنواره به صورت حضوری خواهد بود که در سالن ۱۲ برگزار می‌شود. ثبت نام آن توسط تیم روابط عمومی جشنواره اطلاع‌رسانی خواهد شد، فکر می‌کنم تجربه و مواجهه با اساتید بین‌المللی که تم فکری متفاوتی نسبت به اساتید داخلی دارند، می‌تواند تجربه خوب و جدیدی برای همه مراجعان کارگاه‌ها باشد و آشنا شدن با انواع مواجهات کارگردان‌ها و زاویه دید‌های مختلف نسبت به مسائل مختلف فیلمسازی می‌تواند آورده خوبی برای فیلمسازان جوان ما داشته باشد. 

او درباره برنامه نمایش فیلم‌ها در ایام برگزاری جشنواره نیز گفت: در چهار سالن پردیس ملت با ظرفیت۷۲۰ صندلی و روزانه ۱۵ سانس و درمجموع ۹۰ سانس آثار سینماگران به نمایش گذاشته می‌شود. سالن‌های ۱ و۲ ویژه فیلم‌های مسابقه ایران ، فیلم‌های سینمایی و بلند، مستند بین‌الملل و چهار فیلم اکران نشده سینمای ایران، سالن ۳ ویژه فیلم‌های کوتاه و نیمه بلند داستانی، مستند و انیمیشن بین‌الملل اختصاص خواهد داشت. سالن ۴ ویژه فیلم‌های مسابقه محله سینمایی و ویدئویی اختصاص دارد و نمایش آثار این دوره از جشنواره از ساعت ۱۴ الی ۲۴ ادامه خواهد داشت.

اکبرشاهی درباره مسیر ورود فیلم‌های منتقد به جشنواره هم توضیح داد: شخصا حتی کلمه‌ای درباره نوع نگاه به فیلم‌ها با هیات انتخاب صحبت نکرده‌ام. بخش زیادی از فیلم‌های انتقادی در جشنواره حضور دارند اما فیلم‌های امیدوارکننده هم داریم و هیچ محدودیتی قایل نشدیم. من اسم این فیلم‌ها را سیاه‌نمایی نمی‌گذارم، چون به نظرم هیچکس با نیت سیاه‌نمایی فیلم نمی‌سازد؛ این فیلم‌ها انتقادی هستند.