به گزارش هنرآنلاین، جشنواره فیلم ونیز از کاترین دونو نماد سینمای فرانسه با اهدای شیر طلایی یک عمر دستاورد تجلیل می کند. دونو در طول دوران حرفه ای خود با برخی از بزرگترین کارگردانان اروپا مانند لوییس بونوئل، فرانسوا تروفو، مانوئل دی اولیویرا، رومن پولانسکی و لارس فون تریر کار کرده است.

رابطه طولانی مدت دونو با جشنواره ونیز به سال ۱۹۶۷ بازمی‌گردد، وقتی که فیلمی «زیبای روز» اثر لوییس بونوئل که در آن نقش یک زن خانه‌دار پاریسی بورژوا را بازی می‌کرد توانست شیر طلایی جشنواره ونیز را از آن خود کند. کاترین دونو بعدها در ۱۹۹۸ برای بازی در فیلم «Place Vendôme» ساخته نیکول گارسیا برنده جام ولپی بهترین بازیگر زن جشنواره ونیز شد. او سال ۲۰۰۶ نیز ریاست هیات داوران را بر عهده داشت.

این بازیگر ۷۸ ساله فرانسوی در واکنش به دریافت این جایزه گفت: دریافت این جایزه معتبر از جشنواره فیلم ونیز، جایی که من آن را دوست دارم و مدت‌هاست آن را می‌شناسم، باعث خوشحالی است. من از زمانی که فیلم «زیبای روز» لوئیس بونوئل در آن شیرطلایی برد با این جشنواره آشنا هستم.

پیش از این پل شریدر فیلمنامه‌نویس و فیلمساز برجسته آمریکایی به عنوان یکی دیگر از برنده‌های جایزه شیر طلای افتخاری ونیز ۲۰۲۲ معرفی شده بود. هفتادونهمین دوره جشنواره فیلم ونیز بین روزهای ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر برگزار می شود.