گروه سینمایی هنرآنلاین: جشنواره فیلم ونیز در دومین سال کرونازده تاریخ باز هم به شکل حضوری با میزبانی از بهترین‌های سینمای جهان برگزار می‌شود و برنامه‌هایی مفصل برای بخش‌های مختلف مسابقه و خارج از مسابقه در نظر گرفته است. امسال سینمای ایتالیا پنج نماینده در بخش مسابقه دارد که بیش از دو سال گذشته است، هر چند با وجود افزایش تعداد فیلم‌ها از 18 به 21، آمار سینماگران زن در مهم‌ترین بخش مسابقه کاهش یافته و از هشت به پنج رسیده و از کارگردانان سیاهپوست هم خبری نیست.

کمپیون که در 1990 جایزه بزرگ هیات داوران را برده بود، چندان با حضور در ونیز غریبه نیست. البته او بزرگ‌ترین جایزه کارنامه خود را از جشنواره کن کسب کرده و نخل طلا را با «پیانو» به دست آورده است. کمپیون امسال «قدرت سگ» را در بخش مسابقه ونیز دارد که بندیکت کامبربچ، کرستن دانست و جسی پلمونز در این درام دهه 1920 بازی کرده‌اند.

«قدرت سگ» یکی از دو فیلم شرکت نتفلیکس در بخش مسابقه ونیز است و پائولو سورنتینو هم با «دست خدا» تولید نتفلیکس برای اولین بار پا به لیدو می‌گذارد. کارگردان ایتالیایی برنده اسکار پس از 20 سال به زادگاه خود ناپل بازگشته و «دست خدا» را در جنوب کشور چکمه‌ای قاره اروپا ساخته است.

مگی جیلنهال که یکی از اعضای هیات داوران بخش مسابقه رسمی جشنواره کن بود، با نخستین تجربه کارگردانی خود «دختر گمشده» به ونیز می‌آید. او این فیلم را بر اساس رمان النا فرانته ساخته و اولیویا کلمن، جسی باکلی، داکوتا جانسن، اد هریس، پیتر سارسگارد و آلبا رورواچر ایتالیایی در آن بازی کرده‌اند.

«دوئل آخر» ریدلی اسکات درباره جنگ‌های یکصد ساله فرانسه با بازی مت دیمن، آدام درایور و بن افلک نخستین بار در دنیا در بخش خارج از مسابقه ونیز روی پرده می‌رود و کریستن استوارت با ایفای نقش پرنسس دایانا در «اسپنسر» پابلو لارین به لیدو بازمی‌گردد. لارین پیش‌تر با «جکی» درباره زندگی ژاکلین کندی در ونیز درخشیده بود.