به گزارش هنرآنلاین، سام کلانتری کارگردان مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» که درباره دختران تیم ملی اسکیت هاکی ایران و مشکلات پیچیده آن‌ها در راه مسابقات آسیایی کره جنوبی است درباره ساخت این اثر بیان کرد: درست است که ایده و شاکله مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» ورزش و دختران تیم ملی اسکیت هاکی ایران بود اما این فیلم، ورزشی نیست. هدف اصلی مستند نشان دادن برشی از زندگی زن‌های ایرانی است و مشکلات و اتفاقاتی که برای آن‌ها در کشور وجود دارد.

او ادامه داد: فیلم جدیدم نیز درباره صعود سرعتی نگار سماک‌نژاد به قله دماوند است تا بهانه‌ای باشد برای به تصویر کشیدن زندگی زنان ایرانی. به‌طور کلی هر فیلمسازی به ساخت فیلم‌های مختلف می‌پردازند و در هر کدام از وسیله‌‌ای برای بیان مفهومی استفاده می‌کند و من هم در فیلم «جایی برای فرشته‌ها نیست» ورزش را بهانه‌ای برای پرداختن به موضوع‌های دیگر قرار دادم.

کلانتری تاکید کرد: ورزش اسکیت هاکی، ورزشی چندان شناخته‌شده‌ای نیست تا روابط اجتماعی و اتفاقاتی را که برای خانم‌های ورزشکار آن رخ می‌دهد، تحت شعاع قرار دهد درنتیجه بستر خوبی برای به نمایش گذاشتن مسائل، مشکلات و سایر اتفاقاتی است که در جامعه رخ می‌دهند.

این مستندساز با اشاره به اینکه ساختن هر فیلمی ویژگی‌های خاص خود را دارد و نمی‌شود آن‌ها را دسته‌بندی کرد؛ هر فیلمی به هر شکلی، با هر ساختاری و در هر ژانری سختی‎های خودش را دارد، درباره دیده شدن این مستند خاطرنشان کرد: «جایی برای فرشته‌ها نیست» در داخل کشور به خوبی دیده شد و از نظر دیده شدن، جوایز و بازگشت مالی برای یک فیلم مستند، اتفاقات لازم را کسب کرد. از طرف دیگر پخش این فیلم به همه‌گیری ویروس کرونا برخورد و این مساله موجب کم‌تر دیده شدنش در بعد جهانی شد. 

کلانتری درباره تلفیق ورزش و سینما تصریح کرد: معمولا اتفاق خوشایندی برای فیلم‌های ورزشی در سینما نمی‌افتد که علت آن را نمی‌دانم چراکه ورزش جداگانه جذاب است، سینما نیز که جای خود را دارد اما ترکیب این 2 کم‌تر به فیلم موفقی می‌رسد، شاید تلفیق آن‌ها انتظارات را برآورده نمی‌کند. البته باید گفت همه چیز به قصه و روایت مربوط می‌شود؛ اگر روایت و قصه درستی داشته باشیم فرقی نمی‌کند که فیلم در چه ژانری است.

این فیلمساز در پایان درباره جشنواره فیلم‌های ورزشی که سیزدهمین دوره آن به زودی برگزار می‌شود، عنوان کرد: جشنواره‌های تخصصی بسیار می‌تواند به ساختارهای سینمایی کمک کند و ارزش بعضی از آن‌ها از جشنواره‌های کلی کم‌تر نیست.

سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران، تیرماه ۱۴۰۱ همزمان با هفته المپیک برگزار می‌شود.