گروه سینمایی هنرآنلاین: سینما در سال جدید پس از دو سال محدودیت‌های کرونا شرایطی را یافت که در آن فیلم‌های مختلف فرصت اکران پیدا کردند اما بر مبنای آمار ارائه‌شده در سمفا، استقبال مخاطبان مطابق انتظار نبود و شرایط قبل کرونا ایجاد نشد.

چرایی این اتفاق، پرسش مهمی است که از سوی سینماگران، کارشناسان و منتقدان مطرح شده است؛ عده‌ای افزایش قیمت بلیت را مانع استقبال و عده دیگر نبودن تبلیغات تلویزیونی را عامل اصلی می‌دانند. علاوه بر این، ظهور و گسترش شبکه نمایش خانگی در این دو سال، برای مخاطبان عادتی را ایجاد کرده که می‌توانند با هزینه‌ای به مراتب کمتر در خانه بنشینند و جمعی از بازیگران محبوب خود را در سریال‌ها ببینند. بنابراین اکثر فیلم‌هایی که در سینما اکران می‌شوند، چیزی اضافه بر مجموعه‌های خانگی ندارند که مخاطبان را ترغیب به حضور در سالن سینما و صرف هزینه‌ای چند برابر کند.

پیرامون شرایط کنونی سینما در ادامه سعی کردیم میزان استقبال مخاطبان در نوروز امسال را با نوروزهای قبل از کرونا مقایسه کنیم و بر مبنای آمار ارائه‌شده در سمفا تا امروز ۱۷ فروردین به بررسی کاهش مخاطبان سینمای ایران بپردازیم.

مقایسه مخاطبان سینمای ایران قبل و بعد از کرونا

امسال با وجود اکران ۷ فیلم تازه در سینماها هنوز میزان مخاطبان همه آثار به یک میلیون نفر نرسیده است. ۹۸۰ هزار و ۳۴۳ نفر تا امروز در ۴۳ هزار و ۱۵۹ سانس به تماشای آثار نشستند و فروش سینما در سال جاری به ۳۶ میلیارد و ۱۵۴ میلیون تومان رسید. پرمخاطب‌ترین فیلم امسال کمدی «سگ‌بند» به کارگردانی مهران احمدی است که از ۲۵ اسفند اکران شد و در ۱۰ هزار و ۳۹۲ نوبت نمایش ۳۹۴ هزار و ۳۷۰ نفر دیده شد. این فیلم با در اختیار داشتن ۳۴۱ سالن سینما به فروشی نزدیک ۱۴ میلیارد و هشتصد میلیون تومان رسیده است.

اگر تنها به آمار فروش فیلم‌ها نگاه کنیم، شاید شرایط مطلوب به نظر برسد اما با نگاهی به آمار اکران نوروز در سال‌های ۹۷ و ۹۸ می‌توان متوجه کاهش شدید مخاطبان سینما شد. میزان مخاطبان اکران نوروز در سال ۹۷، دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بود. در این سال کمدی «مصادره» که اتفاقا به کارگردانی مهران احمدی تولید شده، بیشتر از هر فیلم دیگر تماشاگر داشت و ۶۰۰ هزار نفر که تقریبا دوبرابر مخاطبان «سگ‌بند» است، به تماشای آن در سینما نشستند. بین «مصادره» و «سگ‌بند» شباهت‌های بسیار می‌توان یافت اما میزان استقبال از فیلم دوم نصف شده است.

نوروز ۹۸ نیز با آمار خوب استقبال مخاطبان مواجهیم. ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر آمار ارائه شده از حضور کسانی است که نوروز آن سال را برای حضور در سالن‌های سینما انتخاب کردند. کمدی «رحمان ۱۴۰۰» پرفروش‌ترین فیلم آن زمان بود که تنها در بازه زمانی نوروز ۹۵۰ هزار تماشاگر داشت؛ تقریبا برابر با کل فروش هفت فیلم سینمای ایران در سال جاری.