گروه سینمایی هنرآنلاین: بنا به مصوبه شورای صنفی نمایش و تایید سازمان سینمایی، قرار بود از چهارشنبه ۱۸ اسفندماه هفت فیلم «موقعیت مهدی»، «قدغن»، «گل به خودی»، «روز صفر»، «شادروان»، «سگ‌بند» و «مرد بازنده» اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کنند اما در سه روز اول این طرح تنها سه فیلم اکران شده‌اند و مابقی قرار است در روزهای آتی روی پرده بروند.

بر مبنای آمار سامانه سمفا، مجموع مخاطبان سه فیلم «موقعیت مهدی»، «قدغن» و «گل به خودی» در سه روز ابتدایی اکران از ۱۶ هزار نفر تجاوز نمی‌کند. این میزان مخاطب در ابتدای اکران فیلم‌های نوروزی که غالبا اکثر مخاطبان مشتاق دیدن آنها هستند، هشداری بزرگ برای سینمای ایران است. شاید بتوان یکی از دلایل این موضوع را افزایش قیمت بلیت دانست که سبب شده سینما از سبد خانوارها حذف شود.

«موقعیت مهدی» اولین ساخته هادی حجازی‌فر که عنوان بهترین فیلم فجر را نیز یدک می‌کشد، نسبت به آثار دیگر با استقبال بهتری مواجه بوده است. این فیلم در سه روز ابتدایی اکران خود ۱۰۸۰ سانس در ۱۷۷ سالن سینما داشته و نزدیک به ۱۴ هزار نفر به تماشای آن نشسته‌اند. به این ترتیب، این فیلم به فروشی نزدیک ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.

فیلم «قدغن» به کارگردانی مجید مافی دیگر فیلم اکران نوروز ۱۴۰۱ است که در سه روز نمایش عمومی ۲۲۹ سانس در ۸۳ سالن سینما داشته و نزدیک هزار و سیصد نفر به تماشای آن نشسته‌اند. فروش «قدغن» هم به حدود ۵۰ میلیون تومان رسیده است.

فیلم «گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری سومین فیلم اکران نوروز است که در ۵۳ سالن سینما، ۱۲۵ سانس داشته و نزدیک ۷۰۰ نفر به تماشای آن مشغول شده‌اند. به این ترتیب، فیلم فروشی در حدود ۲۷ میلیون تومان داشته است.

جمع فروش این سه فیلم در مجموع به ۶۰۰ میلیون تومان هم نمی‌رسد. باید دید آیا با اضافه شدن ۴ فیلم دیگر در روزهای آتی، استقبال مردم از سینماها افزایش پیدا می‌کند یا خیر.