گروه سینمایی هنرآنلاین: در شرایطی که گمان می‌رفت «قهرمان» جز در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان بتواند در رشته‌های بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردان هم در فصل جوایز بدرخشد اما اعضای انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (اعطاکننده جایزه گلدن گلوب) و جوایز انتخاب منتقدان آن را صرفا در یک بخش شایسته حضور بین نامزدها دانسته‌اند.

گلدن گلوب که پس از اسکار یکی از مهم‌ترین جوایز سالانه سینمایی در آمریکا و جهان است، روز گذشته فهرست نامزدهای مراسم ۲۰۲۲ را اعلام کرد. بر این اساس، «قهرمان» برای بردن جایزه در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان باید با سینماگرانی نامدار از فنلاند، اسپانیا، ایتالیا و ژاپن رقابت کند. نکته جالب اینکه فرهادی پیش‌تر با دو نامزد این بخش گلدن گلوب در بخش مسابقه رسمی جشنواره کن حضور داشته و یک جایزه مشترک هم با نماینده فنلاند برده است.

«مادران موازی» به کارگردانی پدرو آلمودووار از اسپانیا (برنده جایزه بهترین بازیگر زن برای پنه‌لوپه کروز از جشنواره ونیز)، «خودرو من را بران» ساخته ریوسوکه هاماگوچی از ژاپن (برنده سه جایزه بهترین فیلمنامه، کلیسای جهانی و برگزیده منتقدان فیپرشی از جشنواره کن)، «دست خدا» به کارگردانی پائولو سورنتینو از ایتالیا (برنده جایزه بزرگ داوران و جایزه مارچلو ماسترویانی از جشنواره ونیز) و «کوپه شماره ۶» یوهو کاسمانن از فنلاند (برنده جایزه بزرگ جشنواره کن) همراه با «قهرمان» اصغر فرهادی (برنده جایزه بزرگ جشنواره کن) نامزدهای گلدن گلوب هفتاد و نهم در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان هستند.

در بیست و هفتمین دوره جوایز انتخاب منتقدان در فهرست نامزدهای بهترین فیلم خارجی‌زبان سه فیلم «قهرمان»، «خودرو من را بران» و «دست خدا» حضور دارند و باید با «گریختن» به کارگردانی یوناس پوهر راسموسن از دانمارک و «بدترین فرد در جهان» ساخته یواخیم تریر از نروژ (برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره کن ۲۰۲۱) رقابت کنند. برندگان جوایز امسال نهم ژانویه ۲۰۲۲ معرفی می‌شوند.