گروه سینمایی هنرآنلاین: پس از مدت‌ها که پاندمی کرونا رونق را از سینما ربوده بود، سینمای ایران بالاخره جانی تازه گرفت. بر اساس آمار منتشر شده در هفته گذشته سینمای ایران با استقبال بیش از ۱۷۵ هزار مخاطب مواجه شد و فروشی نزدیک به ۴ میلیارد تومان را تجربه کرد.

باتوجه به این اتفاق مهم که تقریبا با گذشت دو سال رکود در سینمای ایران رخ داده است، سعی کردیم به معرفی فیلم‌هایی بپردازیم که به تازگی اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرده یا قرار است به زودی آغاز کنند. به این ترتیب می‌توان تنها چند ماه مانده به برگزاری جشنواره فیلم فجر و شروع سال جدید سینمای ایران، به پیش‌بینی از ادامه شرایط سینماهای سراسر کشور رسید.

آشتی دوباره مردم با سینما از کجا شروع شد؟

فیلم «دینامیت» ابتدا یخ کرونا را شکست و با تم کمدی خود مخاطبان بسیاری را در فصل تابستان به سینماها جذب کرد. اکنون فیلم «دینامیت» با گذشت نزدیک به ۴ ماه از اکران خود، توانسته بیش از ۱ میلیون نفر را به سینماها بکشاند و فروشی بیشتر از ۲۱ میلیارد تومان را ثبت کند که در دوران کرونا بی‌سابقه است.

با آمدن «قهرمان» به سینماهای سراسر کشور نیز گیشه پاییزی سینما با شرایط ویژه‌ای مواجه شد. چراکه بسیاری از مخاطبان جدی سینما با کنجکاوی تمام به سینماها آمدند تا آخرین ساخته اصغر فرهادی را که از شانس‌های اصلی اسکار امسال به شمار می‌آید روی پرده ببینند. این فیلم در دو هفته ابتدایی اکرانش نزدیک به ۶ میلیارد تومان فروش داشته است که در مقایسه با اکران «دینامیت» در زمان مشابه تقریبا فروشی سه برابر را نشان می‌دهد.

به این ترتیب این آثار با جذب مخاطبان بسیار توانستند به بالاترین فروش سینما از زمان شروع کرونا در ایران دست پیدا کنند. اما ادامه این روند مستلزم اکران آثاری است که برای مخاطبان از جذابیت بالایی برخوردار باشد.

«تومان» به کارگردانی مرتضی فرشباف

«تومان» که به تازگی اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرده، فیلمی خاص به شمار می‌آید که به کارگردانی مرتضی فرشباف و تهیه‌کنندگی سعید سعدی در سال ۹۷ تولید و در جشنواره سی‌وهشتم فجر اکران شده است. فیلم درباره فردی است که از راه قمار اسب و فوتبال تلاش می‌کند یک شبه طبقه اجتماعی خود را تغییر دهد. داستانی تازه که می‌تواند مخاطبان خاص سینما را به خود جذب کند.

فیلم «تومان» در یک هفته اول اکران خود به فروش 556,745,000 ریال دست پیدا کرده است. این عدد باتوجه به میزان ۳۰۷ سانس در ۴۷ سالن سینما فروش خوبی بوده که با افزایش سالن‌ها می‌تواند بیشتر نیز بشود. میرسعید مولویان، مجتبی پیرزاده، ایمان صیاد برهانی، سجاد بابائی، حامد نجابت و پردیس احمدیه بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

فیلم «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی

«منصور» از ۱۹ آبان اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرده و از همان ابتدا خود را به عنوان یکی از فیلم‌های مهم سینمای ایران در سال جاری معرفی کرده است.

این فیلم که برای اولین بار در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شده، در چند روز ابتدایی اکران خود، نزدیک به ۱۰ هزار نفر را به سینماها کشانده و به فروشی نزدیک به  2,456,190,000 ریال دست پیدا کرده است. باتوجه به ۶۳۱ سانس این فیلم در ۱۳۸ سالن سینما می‌توان انتظار داشت که فروش فیلم به زودی به مبلغ بالاتری برسد.

«منصور» به بخش‌هایی از زندگی شهید ستاری پرداخته و روایتی از تلاش او و همراهانش برای تولید هماپیماهای جنگی را به نمایش می‌گذارد که بعدها این نوع هواپیماها با نام‌های آذرخش و صاعقه شناخته می‌شوند. محسن قصابیان، حمیدرضا نعیمی، علیرضا زمانی نصب، سید جواد هاشمی، قاسم زارع و لیندا کیانی از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند.

فیلم‌هایی که فروش‌شان انتظارها را برآورده نکرد

در کنار این آثار فیلم‌های دیگری همچون «پوست» و «درخت گردو» نیز در حال سپری کردن اکران خود هستند اما آنچنان مورد توجه مخاطبان قرار نگرفتند.

«درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که از ۶ آبان اکران خود را آغاز کرده، کمی بیشتر از سه میلیارد فروش داشته است. این در حالی اتفاق افتاده که «درخت گردو» تاکنون ۱۴۳۹۶ سانس در ۳۰۰ سالن سینما داشته است.

باتوجه به بازی بازیگرانی همچون مهران مدیری و پیمان معادی و کارگردانی مهدویان و همچنین تعداد سالن‌های فیلم «درخت گردو» انتظار از فروش این فیلم بسیار بیشتر از این مبلغ بوده است اما شاید موضوع تلخ فیلم سبب شده تا در این شرایط سخت مردم از آن استقبال کافی را به عمل نیاورند.

فیلم «پوست» ساخته برادران ارک که از ۲۱ مهرماه اکران خود را آغاز کرده، در این مدت تنها کمی بیشتر از ۶۰۰ میلیون تومان فروش داشته است. این عدد در حالی بدست آمده که فیلم تا الان ۳۲۷۴ سانس در ۱۹۶ سالن سینما داشته و از این جهت انتظار فروش بیشتر از آن دور نیست.

تازه‌های اکران که سینماداران به آنها امید بسته‌اند

در فاصله چند ماه تا برگزاری جشنواره فیلم فجر، قرار است فیلم‌های بسیاری اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کند. برخی از این فیلم‌ها از حالا به عنوان امیدهایی معرفی شده‌اند که می‌توانند همچون «دینامیت» و «قهرمان» سینما را پررونق نگه دارند. فیلم‌های «آتابای»، «بی‌همه‌چیز» و «جنایت بی‌دقت» از جمله این آثار به شمار می‌آید.

«آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی

فیلم سینمایی «آتابای» از چهارشنبه سوم آذرماه توسط موسسه پخش «بهمن سبز»، اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز می‌کند.

«آتابای» جدیدترین ساخته نیکی کریمی بوده که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نامزد سیمرغ ۵ رشته بود و به عنوان فیلم برگزیده منتقدان ماهنامه فیلم انتخاب شد.

دیده شدن این فیلم در جشنواره فجر در کنار حضور بازیگرانی همچون جواد عزتی، سحر دولتشاهی و هادی حجازی‌فر سبب شده تا امیدهای بسیاری به فروش این فیلم در سینماها باشد.

دانیال نوروش، یوسفعلی دریادل، مه‌لقا می‌نوش، معصومه ربانی‌نیا و میرمجید حسینی از دیگر بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

«جنایت بی‌دقت» به کارگردانی شهرام مکری

«جنایت بی‌دقت» آخرین ساخته شهرام مکری فیلمساز مولف سینمای ایران بوده که کنجکاوی درباره آن بسیار زیاد است.

این فیلم که گفته می‌شود به فاجعه سینما رکس آبادان پرداخته، ابتدا در جشنواره‌های خارجی متعددی حضور پیدا کرده و قرار است از هفته اول آذرماه اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کند.

باتوجه به موضوع ملتهب و کارگردانی شهرام مکری، مخاطبان جدی سینما منتظر اکران این فیلم بوده تا آن را روی پرده ببینند. از این جهت پیش‌بینی‌ها از فروش بالای این فیلم خبر می‌دهد. البته در صورتی که سانس‌های این فیلم نیز به اندازه دیگر آثار روی پرده باشد.

بابک کریمی در نقش محسن، عادل یراقی در نقش مجید، ابوالفضل کاهانی در نقش حسین، محمد ساربان در نقش فرج، بهزاد دورانی در نقش فلاح، محمود بهرازنیا در نقش یدالله، سیاوش چراغی پور در نقش علی، مدیر سالن سینما، راضیه منصوری در نقش الهام، فریبا کامران در نقش فرشته، مادر الهام، نسیم احمدپور در نقش خواهران راهنمای موزه، معصومه بیگی در نقش ستاره، گلنوش قهرمانی در نقش سحر، آریا تقی‌پوریان در نقش سرباز، کیانا منتجبی در نقش متین، مینا درودیان در نقش مینا، سعید نادری در نقش محمد، رضا اسدی در نقش پدر، امیر شاملو در نقش کاظم، محمدحسین محمدیان در نقش البرز، صدف عمویی در نقش مریم، حامد محمودی در نقش شهروز، محمدرضا جنگی در نقش رمضانی، داود بنی اسد در نقش قربان، محمدحسین قشمی در نقش جلال، صمد پرویس در نقش شورا، نعمت جهانفرد در نقش شورا، فرشید آلاشتی داداشی در نقش شورا، امین قلی‌پور در نقش شورا، شهرام مکری (صدا) در نقش مسئول داروخانه، شهروز مکری (عروسک‌گردانی و صدا) در نقش عبدالله‌، الاهه بخشی در نقش نگار بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

«بی‌همه‌چیز» به کارگردانی محسن قرایی

«بی همه چیز» که یکی از فیلم‌های مدعی پرفروش‌ترین فیلم سال به شمار می‌آید، از ۱۷ آذرماه اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز می‌کند. این فیلم که در جشنواره سی‌ونهم فجر برای اولین بار به نمایش گذاشته شد، اقتباسی از نمایشنامه «بانوی سالخورده» اثر فردریش دورنمات است.

حضور بازیگرانی همچون پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، باران کوثری و هادی حجازی‌فر در کنار استفاده از داستانی تازه سبب شده تا بسیاری از مخاطبان جدی سینما و مردم عادی راغب به دیدن این اثر باشند.

مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، لاله مرزبان، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی، زهیر یاری، عیسی یوسفی‌پور،‌ خسرو پسیانی، مهدی صباغی و عرفان ناصری از دیگر بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.