گروه سینمایی هنرآنلاین: اگر نبودن مجید مجیدی و «خورشید» را بزرگ‌ترین نومیدی اسکار برای سینمادوستان ایرانی بدانیم، جوایز آکادمی امسال سرشار از شگفتی‌ها و آمار عجیب است؛ از نامزد شدن یک بازیگر پس از مرگ گرفته تا رقابت ۹ بازیگر رنگین‌پوست با یک سفیدپوست برای بردن دو جایزه اسکار. با هم نکته‌های مهم اسکار نود و سوم را مرور می‌کنیم.

۱. نخستین بار در تاریخ ۹۳ ساله اسکار همزمان دو کارگردان زن در بخش بهترین کارگردان حضور دارند؛ کلویی ژائو و امرالد فنل. پیش از این فقط پنج زن فیلمساز در این بخش نامزد شده بودند و کاترین بیگلو تنها چهره‌ای است که جایزه اسکار بهترین کارگردان را در ۲۰۱۰ با «قفسه درد» برده است.

۲. در چهار بخش بازیگری ۹ نامزد رنگین‌پوست حضور دارند و برای نخستین بار دو بازیگر آسیایی در میان پنج نامزد بخش بهترین بازیگر مرد می‌توانند بخت خود را برای بردن جایزه بیازمایند.

۳. چدویک بوزمن که شش ماه پیش به دلیل ابتلا به سرطان در ۴۳ سالگی از دنیا رفت، هفتمین بازیگر تاریخ است که پس از مرگ نامزد دریافت جایزه اسکار می‌شود. اگر او برای بازی در «بلک باتم ما رینی» برنده شود، به جمع هیث لجر و پیتر فینچ می‌پیوندد که اسکار پس از مرگ برده‌اند.

۴. رزمند پایک که چند روز پیش در مراسم گلدن گلوب درخشید و با «من بسیار مراقبم» برنده جایزه شد، در کمال شگفتی جایی در فهرست نامزدهای اسکار بهترین بازیگر زن ندارد.

۵. «منک» دیوید فینچر با اختلافی چشمگیر و ۱۰ نامزدی پیشتاز فهرست نامزدهای اسکار نود و سوم است و پس از آن شش فیلم هر کدام با شش نامزدی قرار دارند؛ «دادگاه شیکاگو هفت»، «پدر»، «یهودا و مسیح سیاه»، «میناری»، «سرزمین آواره‌ها» و «آوای متال».

۶. «موریتانیایی» به کارگردانی کوین مکدانلد که جودی فاستر با آن برنده جایزه بازیگر نقش مکمل در مراسم گلدن گلوب شد، حتی در یک رشته هم نامزد دریافت جایزه اسکار نیست.

۷. برخی فیلمسازان سیاهپوست با وجود نامزد شدن بازیگران آثارشان در اسکار امسال به شکلی عجیب از حضور در میان نامزدهای بخش کارگردانی بازمانده‌اند؛ شاکا کینگ با «یهودا و مسیح سیاه»، رجینا کینگ با «یک شب در میامی»، جرج سی وولف با «بلک باتم ما رینی» و اسپایک لی با «همخون پنج» از اسکار جا مانده‌اند. نامزد نشدن دلروی لیندو در بخش بازیگری با فیلم آخر هم از شگفتی‌هاست.