سرویس سینمایی هنرآنلاین: برگزاری دو جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره فیلم فجر به شکل فیزیکی پس از شیوع کرونا و استقبال از این دو رویداد سینمایی پس از بسته بودن طولانی‌مدت سالن‌های سینمایی، نشان داد که مخاطبان هنر و بخصوص مخاطبان سینما با وجود تمام راهکارهایی که سازمان سینمایی و دولت در راستای تولید و نشر آثار سینمایی انجام دادند، اما همچنان به تماشای اثر در سالن علاقه‌مند هستند و قطعاً با بازگشایی سالن‌های سینمایی و اکران آثار در خور شان، این مخاطب می‌تواند رونق دوباره به گیشه سینماها بدهد و رکودی را که در این یک سال سینما درگیر آن بوده است جبران کند.

هرچند سالن‌های سینمایی با نصف ظرفیت خود در اختیار علاقه‌مندان به سینما قرار می‌گیرند، اما با نگاهی منطقی و بررسی علمی اکران با این روش اخلالی در گیشه ایجاد نخواهد کرد چرا که پیش از کرونا نیز سالن‌های سینمایی در بهترین شرایط با نصف ظرفیت خود مخاطب داشتند و بسیار انگشت‌شمار بودند روزهایی که سالن‌های سینمایی تمام ظرفیتشان پر بوده باشد.

از سوی دیگر سالن‌های سینمایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی یکی از امن‌ترین مکان‌هایی می‌توانند باشند که مخاطبان در آن حضور دارند. این روزها و با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال متأسفانه هرچند کرونا همچنان می‌تازد و روزانه آمار فوتی‌های براثر ابتلا به این ویروس رو به افزایش است، اما سالن‌های غذاخوری، رستوران‌ها و مراکز خرید مملو از جمعیت هستند، حتی وسایل نقلیه عمومی نیز با تمام ظرفیت خود در اختیار مسافران قرار گرفته‌اند، بنابراین می‌توان گفت با توجه به ضریب ابتلا به ویروس کرونا در این مراکز، سالن‌های سینمایی از امن‌ترین مراکزی هستند که مخاطبان می‌توانند با رعایت حداقلی نکات بهداشتی در آن ساعاتی را به سلامت سپری کنند.

حالا با توجه به نزدیک شدن به ایام عید نوروز که همواره یکی از مهم‌ترین زمان‌ها برای اکران آثار بوده است و تمام تولیدکنندگان آثار سینمایی در تلاش هستند که در این زمان بتوانند اکران داشته باشند، چند روزی است که صحبت از اکران نوروزی ۱۴۰۰ در محافل سینمایی رنگ و بوی دیگری گرفته است. البته که نباید این نکته را در نظر گرفت که تجربه پیشین اکران آثار همانند اکران فیلم «شنای پروانه» که به نظر می‌رسید می‌تواند یکی از پرفروش‌های سال باشد، در شرایط کرونا با شکست روبه‌رو شد، صاحبان آثار را همچنان با شک و تردید همراه کرده است که دست به ریسک اکران در این وضعیت بزنند یا همچنان اثر خود را نگه دارند تا در شرایطی مناسب به روی پرده نقره‌ای بروند. این وضعیت تا حدی است که به گفته مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش تاکنون تنها چهار فیلم متقاضی اکران نوروزی هستند و این نشان از همان شک و تردیدی دارد که صاحبان آثار برای نمایش در نوروز دارند.

با توجه به سال سخت سینمای ایران و افزایش تعداد آثاری که در صف اکران مانده‌اند و آثار جدیدی که تولید می‌شوند، مدیران سینمایی باید فکری برای اکران آثار در زمان و شرایط مناسب کنند تا هم چرخ سینما بچرخد و چراغش خاموش نشود و هم این که صاحبان آثار و سرمایه نیز با حداقل‌ترین آسیب بتوانند آثار خود را به مخاطبان خود عرضه کنند.