سرویس سینمایی هنرآنلاین: پوریا رحیمی‌سام با ایفای نقش «آمردان» در فیلم سینمایی «زالاوا» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر است.

«زالاوا» نخستین ساخته ارسلان امیری در مقام کارگردان است که قصه آن در روستایی در کردستان می‌گذرد، مردم این روستا به دلیل حضور موجودی فرازمینی دچار مشکلاتی می‌شوند که ... علاوه بر رحیمی سام، نوید پورفرج و هدی زین‌العابدین به همراه تعدادی از بازیگران کرد در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

پوریا رحیمی‌سام در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ویژگی‌های این نقش توضیح داد: در زندگی بازیگر قطعاً یک یا چند نقطه عطف و تغییردهنده مسیر وجود دارد. از حیث نقش‌هایی که به‌ندرت پیش می‌آید، کاراکتر من در «زالاوا» یکی از آن اتفاق‌های ویژه بود و تقدیر در این اتفاق نقش بسیار مؤثری داشت. همین که قسمتی از یک فیلم متفاوت هستم و واکنش‌های خوبی دریافت کردم، به نظرم اتفاق خوبی است. ضمن این که ازجمله ویژگی‌های این نقش جدای از متفاوت بودن، دارای کوک و گامی است که در فیلم‌های ایرانی برای بازیگری تعریف می‌شود.

او در ادامه درباره نحوه رسیدن به لهجه کردی در این فیلم نیز گفت: ما تقریباً دو ماه تمرین زبان کردی داشتیم، نه لزوماً گویش دیالوگ‌ها، بلکه کامل روی دستور زبان و مفاهیم کردی با نظارت خود ارسلان امیری و مربی که برای این امر در نظر گرفتند کار کردیم و فشرده روی یادگیری این زبان وقت گذاشتیم.

فیلم زالاوا

بازیگر "احتمال باران اسیدی" درباره ریسک پذیرش حضور در یک فیلم ترسناک بیان کرد: اصلاً این‌طور نبود که ریسک باشد و از ابتدا هم نگران این موضوع نبودم. در بدو شروع برای ما روشن بود که فیلم در ژانر وحشت نیست و با یک فیلم بین ژانری مواجه هستیم. درواقع در این فیلم از مفاهیم بیشتر سرگرم‌کننده در ژانر وحشت استفاده شده است و این که مورد توجه قرار می‌گیرد نیز از همین حیث است. فیلم درباره پذیرش باور غلط و خرافه است و نقطه قوت فیلمنامه نیز همین‌جاست. بنابراین از روز اول می‌دانستیم که قرار است در چه فیلمی حضور داشته باشیم، حتی در این فیلم المان‌های سینمای کمدی، وحشت و فضای گروتسک و تلخ نیز وجود دارد. بنابراین می‌دانستم با چه فیلمنامه‌ای مواجه هستم و در قابلیت اجرای آن تردیدی نبود. اینکه فیلم توانسته نظر طیف منتقدان و مخاطبان عام را جذب کند، جای خوشبختی است و نشان از موفقیت آن دارد. امیدوارم در اکران نیز به همین شکل مخاطبان با کار ارتباط برقرار کنند.

رحیمی‌سام در ادامه درباره حضور در این فیلم اظهار کرد: از یک سو کاراکتر آمردان بسیار جذاب است و از سوی دیگر «زالاوا» فیلمنامه خوبی داشت. ازآنجایی‌که پیش‌ازاین ارسلان امیری را می‌شناختم و نسبت به او ایمان داشتم. فکر می‌کردم اگر از پس نقش درست برآیم، بازی دوستان نیز به‌خوبی دیده می‌شود و از این بابت خوشحالم. هدی زین‌العابدین، نوید پورفرج و بازیگران دیگر به‌خوبی از پس نقش‌هایشان برآمدند و بازخوردها بسیار خوب بود، اگر من و نوید پورفرج، ناممان در میان کاندیداها هست، ما فقط نماینده گروه بازیگران هستیم و مجموعه کار خوب بوده است که کار ما نیز دیده شد. به نظرم مهم‌ترین ویژگی این فیلم این است که افراد همه سر جای خود قرار گرفتند و به همین دلیل بازی‌ها درست به نمایش درامد و دیده شد. اگر کار ما خوب باشد و جایزه‌ای را از آن ما کند، درواقع مجموعه گروه بازیگری تشویق شده است.

او با اشاره به این که نقش آمردان به‌خوبی قابلیت‌های اجرایی و بصری داشت، درباره استفاده از بانک اطلاعاتی و مابه‌ازای بیرونی این نقش گفت: بر اساس سواد خودم فکر می‌کنم ایفای نقش آمردان نباید برای بازیگر سخت باشد. چرا که موتور اصلی این نقش با این قابلیت‌ها و اجرای بصری، ناخودآگاه بازیگر را به سمت جلو هل می‌دهد. ایفای کاراکترهایی از جنس آمردان مورد پسند جشنواره‌هاست و بازیگر با تعهد، انرژی و بانک عاطفی خود می‌تواند آن را ایفا کند. درواقع ایفای این دست نقش‌ها خیلی پیچیدگی انتخاب مسیر ندارد. فیلمنامه درست، راهنمای تو به‌عنوان بازیگر است و قابل دریافت، من نیز تلاش می‌کنم تا آن کاراکتر را با اقلیمی که در آن زندگی می‌کنیم و آشنایی که در ذهن تماشاگر رخ می‌دهد واقع‌گرا کنم و به دنبال معادل‌ها می‌گردم و آن را از صافی خود عبور می‌دهم. من آمردان را از روستایی که در آن حضور داشتیم و با استفاده از زیست و بوم آنجا پیدا کردم که قابل پذیرش باشد. آمردان باید جدای از کار و تفکرش انسان باشد، بنابراین تکیه کردم به نگاه، ایدئولوژی و تفکر و بانک اطلاعاتی خودم تا نقش را برای مخاطب باورپذیر کنم.

رحیمی‌سام در خاتمه درباره دریافت سیمرغ بلورین نیز بیان کرد: اینجا جایی است که باید همه چیز را به دست اتفاقات سپرد. یکسری آدم درجه یک در بخش من نامزد هستند که زحمات آن‌ها را در طی این سال‌ها دیدم. آن چیزی که قسمت باشد اگر به وقتش رقم بخورد، اتفاق خوبی را پیش خواهد آورد. همه چیز را با تمام وجود به تقدیر می‌سپارم و امیدوارم این جایزه به شایسته‌ترین فرد تعلق بگیرد.