سرویس سینمایی هنرآنلاین: نوید پورفرج نخستین بار در فیلم "مغزهای کوچک زنگ‌زده" بازی‌اش دیده شد و پس از آن در فیلم "مغز استخوان" به ایفای نقش پرداخت؛ فیلمی که هنوز موفق به دیدن رنگ پرده نقره‌ای نشده است.

او اما امسال در سومین تجربه بازیگری خود در فیلم"زالاوا" به کارگردانی ارسلان امیری در نقش استواری کرمانشاهی به ایفای نقش پرداخته است که پس از حضور در روستا با اتفاقاتی مواجه می‌شود. به بهانه اکران این فیلم در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با این بازیگر خوش آتیه به گفت‌وگو نشستیم که در زیر می‌خوانید:

آقای پورفرج، کمی درباره نقش و ویژگی‌های آن توضیح دهید.

نخستین معیار من در انتخاب اثر برای بازی پیش از اینکه به نقش خودم فکر کنم، فیلمنامه و قصه فیلم است که به نظر من فیلمنامه "زالاوا" بی‌نهایت قوی بود و نقشی هم که برای من در نظر گرفته شده بود متفاوت از دو کاری بود که قبلاً در آن‌ها بازی کرده بودم. زمان و جغرافیای متفاوت فیلم و اینکه موجب می‌شود آدم در محیط دیگری قرار گیرد ازجمله دیگر دلایلی بود که در نگاه نخست ترغیب به بازی در آن شوم و به این واسطه فکر و تمرکز تمام و کمال روی کاراکتر خود داشتم. در خلال جلساتی که با دوستان عوامل داشتم و با گفت‌و‌گوهایی که صورت گرفت دریافتم که این نقش همان نقشی است که منتظرش بودم تا برای بازی به من پیشنهاد شود. الان که در این فیلم بازی کرده‌ام امیدوارم که توانسته باشم با تلاش و انرژی که صرف این فیلم کردم، نتیجه مثبتی گرفته و مردم و مخاطبان سینما از عملکردم رضایت داشته باشند.

فیلم زالاوا

خود شما از نتیجه کار تا چه اندازه راضی هستید. چه ازنظر کلی و چه از نظربازی خودتان حالا که فیلم به روی پرده رفته است، آیا نقدی به فیلم و بازیتان دارید؟

من فیلم را دوست دارم و در نگاه من تماشاچی در اولویت است. اعتقاد دارم یک فیلم حداقل باید برای تماشاگر سرگرم‌کننده باشد و به نظر من این فیلم واجد این ویژگی است، چرا که تماشاگر از دیدن آن خسته نمی‌شود و فیلمی که تماشاگر را با خودش همراه کند، توانسته همان ابتدا توفیق نسبی به دست آورد. باز هم تکرار می‌کنم که فیلم را دوست دارم، اما در مورد خودم نمی‌توانم نظری بدهم و ازآنجاکه در خیلی از سکانس‌ها هم حضور دارم شاید چندان صحیح نباشد که در مورد بازی خودم اظهار نظر کنم و عملکرد خودم را مورد قضاوت قرار دهم، اما در کل با بازخوردهایی که داشتم و یک نوبت فیلم را به‌عنوان تماشاگر دیدم، باید بگویم که فیلم خوبی از آب درآمده است.

پذیرش ژانر وحشت در سینمای ایران با توجه به اینکه سینمای هالیوود آثار شاخصی در این زمینه به مخاطبان عرضه کرده است و همچنین وجود ضعف‌ها در ساختار فنی سینمای ایران با ریسک همراه است. به این معنی که شاید چندان مورد توجه مخاطب قرار نگیرد. شما در این فیلم متفاوت از دو فیلم قبلی خود ظاهر شدید، آیا ترس از اینکه این فیلم خوب از آب درنیاید، با شما بود؟

کار سختی پیش رو داشتیم ولی از همان ابتدا این احساس مثبت نیز با ما همراه بود که داریم کار خوبی انجام می‌دهیم و وقتی پرانرژی و باانگیزه ظاهر شویم قطعاً نتیجه خوبی نیز خواهیم گرفت. بله، ژانر غالب سینمای ایران اجتماعی است و من نیز در دو تجربه قبلی خود در این ژانر ظاهر شدم، اما به‌واقع ازآنجاکه این فیلم را خیلی دوست داشتم و گروهی که با آن‌ها کار می‌کردم از همه جنبه‌ها مورد قبول من بود، لذا خودم را به کار سپردم و در دل کار نفوذ کردم و یک حس و انرژی همواره به من می‌گفت که این کار صد درصد درست است. ضمن آنکه شخصاً تنوع‌طلب هستم و دوست ندارم بازی در یک مدل قصه و ژانر خاصی به من پیشنهاد شود. یکی از دلایل کم‌کاری من نیز این است که همواره منتظر پیشنهادهای متفاوت در ژانرهای مختلف هستم، تا به‌واسطه آن‌ها و قصه متفاوت هر فیلم بتوانم خود را محک زده و چیز جدید ارائه کنم. تمام تلاش خود را برای این فیلم به کار بستم و باید منتظر ماند تا ببینیم بازخوردها از این به بعد درباره فیلم چگونه است.

حالا که این فیلم در جشنواره اکران و در معرض دید مخاطب قرار گرفته است، فکر نمی‌کنید که ممکن است جایی از فیلم بازی شما همان بازی نهفته‌ای باشد که بیننده از شما در آثار قبلی‌تان دیده است؛ منظور شباهت‌هایی است که در نوع ایفای نقش از شما بروز کرده و منشأ آن بانک احساسی و اطلاعاتی در ذهن و تجربیاتتان است.

تصور نمی‌کنم چون من این کار را انجام نمی‌دهم و معمولاً متفاوت کار می‌کنم و بر سر کار جدید به کار قبلی اصلاً فکر نمی‌کنم و با فکر و ایده‌های جدید بر سر کار تازه حاضر می‌شوم و من در این کار که نقش یک نظامی (استوار) را بازی می‌کنم با کاراکتری متفاوت از کارهای قبلی مواجه بودم، چون اصولاً آدم خویشتن‌داری است حال آنکه در محیط پرورشگاه بزرگ شده و قاعدتاً نمی‌تواند آدم آرامی باشد، ولی نکته بارز در شخصیت او ری اکشن‌های متفاوتی است که از او سر می‌زند. من برای همه کارهایی که قصد انجام آن را دارم با ‌برنامه و پلان مشخص کار می‌کنم و در امر بازی نیز همه آنچه را که قصد انجام دارم پلان به پلان چیده و انجام می‌دهم. اما تمام تلاش من این بوده که چیز جدید خلق کنم.

شما در ایفای کاراکتر استوار گویش متفاوتی را نیز تجربه کردید و به زبان کُردی کرمانشاهی صحبت می‌کنید، گویا ریشه و اصالت شما به این خطه از کشورمان برمی‌گردد، کار برای شما در این حوزه به چه شکل بود؟

بله، ما در این کار دو استراتژی در مورد دیالوگ‌گویی داشتیم، یکی کُردی سورانی و دیگری زبان و لهجه کرمانشاهی که البته من ریشه کرمانشاهی نیز دارم ولی در آن شهر زندگی نکردم بنابراین تسلط من بر روی زبان و لهجه کرمانشاهی در حدی است که ممکن است خود شما هم داشته باشید و صرفاً چند کلام را بتوانید با این لهجه صحبت کنید. با این وجود ما فیلم را ابتدا با زبان کردی سورانی آغاز کردیم و بعد هر دوی آن‌ها را با نظر کارگردان پیش بردیم تا سرآخر به این نتیجه رسیدیم که یکی از آن‌ها را باید انتخاب کنیم تا به‌ویژه مخاطب در حین تماشای فیلم کمتر درگیر زیرنویس شود. با این وجود من تمام فیلم را با زبان کردی سورانی که زبانی پیچیده و سخت است کار کردم، ابتدا برای خود من سخت بود، اما به‌محض تسلط بسیار هم برایم شیرین و جذاب شد. درهرصورت با توجه به کاراکتر استوار که یک آدم نظامی است و ممکن است موقعیت‌های زیادی را تجربه و سپری کرده باشد زبان به‌کاررفته در مورد این کاراکتر تلفیقی از هر دو گویش بود.

فیلم زالاوا

در مورد روند تولید و این که مدت‌زمان ساخت این فیلم چقدر طول کشید هم توضیح بدهید.

نزدیک به سه ماه بر روی لهجه کار می‌کردیم و همین مقدار هم تایم فیلمبرداری به درازا کشید که درمجموع ۵ ماه صرف ساخت این فیلم شد.

هم‌اکنون چطور، پیشنهاد جدیدی دارید؟

پیشنهاد جدیدی که بتواند برایم چالش‌برانگیز باشد ندارم و فعلاً بر روی جشنواره تمرکزم تا بازخورد مخاطبان را نسبت به این فیلم مورد بررسی قرار دهم.

کار کردن در شرایط کرونا چگونه بود؟

شخصاً در دوره کرونا سعی در رعایت تمامی موازین و پروتکل‌های بهداشتی دارم، اما در حین کار همه عشق و علاقه من کار است و آنچنان متمرکز در کار می‌شوم که اجازه نمی‌دهم فکر و نگرانی دیگری عملکرد من را در پروژه تحت تأثیر خود قرار دهد. کما اینکه پیش می‌آمد بعد از ۱۰ تا ۱۲ ساعت کار و به‌محض فراغت از آن تازه متوجه می‌شدم که شرایط غیرعادی است و من باید از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کنم و خوشحالم از اینکه به‌واسطه انرژی مثبتی که در کل روند تولید فیلم بود، همه چیز به‌خوبی و خوشی به اتمام رسید و اتفاق خاصی نیفتاد و همه دوستانم پس از اتمام پروژه صحیح و سالم به خانه‌های خود رفتند.

بازی در مقابل پوریا رحیمی سام با توجه به اینکه او بازیگری است که از تئاتر آمده است، برای شما چطور بود؟

به‌غیراز بازی خوب و تمرکز بالا و انرژی مثبتی که پوریا به من به‌عنوان پارتنر داد باید بگویم که او پسر خوب و خوش‌قلبی است و من از همبازی بودن در این فیلم با او لذت بسیاری بردم و بازی بی‌نقص او موجب شد تا ما هم تمام توان و انرژی خود را در ارائه بازی مطلوب به کار ببندیم.

امسال در جشنواره فیلم فجر حضور تنها ۱۶ فیلم را در بخش سودای سیمرغ داریم و این مسئله بدان معناست که شخص شما رقبای کمتری برای کسب جایزه دارید، فکر می‌کنید شانس شما برای سیمرغ تا چه اندازه است؟

جشنواره در شرایط خاصی در حال برگزاری است، اما همین‌قدر که چراغ سینما به بهانه جشنواره روشن بماند این امر به نظرم اتفاقی بزرگی است و برای من نظر مردم بیشتر از اینکه رقابتی در کار باشد و من به نسبت سایر دوستانم در عرصه بازیگری سنجیده بشویم، اهمیت و ارجحیت دارد. امیدوارم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اتخاذ نظم و ترتیبی درخور در طول برگزاری جشنواره این ایام به سلامت و خوشی سپری شود و برای همه دوستانم در عرصه بازیگری که در این جشنواره حضور دارند، آرزوی سلامتی و توفیق دارم.