سرویس سینمایی هنرآنلاین: محمد احمدی دبیر کارگروه مبارزه با سرقت و قاچاق فیلم‌های سینمایی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره اقدامات انجام‌شده از سوی این کارگروه برای مبارزه با قاچاق فیلم بیان کرد: هماهنگی‌هایی با مدیران تلگرام در خارج از کشور داشتیم تا اگر چنانچه کانالی فیلمی را غیرقانونی برای دانلود ارائه کرد، صاحب اثر یا کسی که حق رایت فیلم را خریده است مستقیم بتواند نامه زده و با ارائه مدرک، نسبت به بسته شدن آن کانال اقدامات لازم را انجام دهد.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سؤال که ارتباط با مدیران تلگرام مستلزم صرف زمان زیادی خواهد بود یا نه، اظهار کرد: مؤسساتی که حق رایت آثار را خریداری می‌کنند به‌شدت پیگیر این امر هستند، چون حق رایت فیلم به آن‌ها واگذار می‌شود و در یک روز می‌توانند این کار را انجام دهند. ما هم از طریق پلیس فتا اقدام می‌کنیم و همکاری‌هایی در این زمینه صورت گرفته است که بتوانیم جلوی قاچاق فیلم‌ها را بگیریم، البته حس می‌کنیم اقدام از طریق پلیس فتا کمی زمان‌بر است و ارتباط با مدیران تلگرام می‌تواند سریع‌تر کار را پیش ببرد.

او ادامه داد: همچنین با توجه به این که میزان جریمه مواد قانونی در مورد جرائم اینترنتی اغلب بازدارنده نبوده و بسیار اندک است و فرد متخلف بار دیگر اقدام به امر خطا می‌کند، وکلای کارگروه، ماده‌واحده‌ای را تنظیم کردند که تا هفته آینده به واحد پژوهش‌های مجلس ارائه می‌شود تا پیرو ماده قبلی جریمه‌ها تغییر یافته و اثر بازدارندگی داشته باشد. میزان این جرائم از 90 تا 500 میلیون تومان را شامل می‌شود که اگر چنانچه سایت یا کانالی تخلفی در این زمینه انجام داد، جریمه تعلق گرفته به آن بازدارنده و غیرقابل تکرار باشد. امیدواریم که این ماده به مجلس رسیده و مورد تصویب قرار گیرد تا بتوان از طریق قانونی جلوی قاچاق کالاهای فرهنگی و فیلم‌های سینمایی را گرفت.

احمدی همچنین درباره جلوگیری پخش آثار سینمای ایران از شبکه‌های ماهواره‌ای گفت: با دوستان در قوه قضاییه دراین‌باره صحبت‌هایی شده است تا بتوان جلوی این شبکه‌ها را گرفت چرا که مالکین این شبکه‌ها، ایرانی هستند و مسائل مالی آن‌ها از طریق پخش آگهی‌های تبلیغاتی انجام می‌شود. سعی می‌کنیم ریشه اقتصادی آن‌ها را قطع کنیم، چون وقتی تبلیغ می‌کنند مدیران و صاحبان حساب‌های بانکی آن‌ها کاملاً مشخص هستند و با یک پیگیری ساده می‌توان جلوی آن‌ها را گرفت. همچنین در تلاش هستیم با یک اقدام دسته جمعی از سوی تهیه‌کنندگان و استخدام وکلای خبره، جلوی این اقدام شبکه‌های خارجی را بگیریم که این مسئله زمان‌بر و همراه با صرف هزینه بالاست. نیازمند همراهی و همکاری دسته جمعی تهیه‌کنندگان هستیم تا با هم جلوی این مشکل را بگیریم و اقدام آن‌ها را خنثی کنیم.