سرویس سینمایی هنرآنلاین: چادویک بوزمن ستاره فیلم ابرقهرمانی بسیار موفق "بلک پنتر" ("پلنگ سیاه") از شرکت‌های دیزنی و مارول استودیوز، پس از چهار سال مبارزه با سرطان روده بزرگ از دنیا رفت. او 43 ساله بود.

بوزمن که در این سال‌ها بیماری خود را از عموم مخفی نگه داشته بود، روز جمعه در منزل خود در لس آنجلس، در حالی که همسر و اعضای خانواده در کنارش بودند، درگذشت.

به گزارش ددلاین، بوزمن در دوران کاری خود نقش جکی رابینسن نماد دنیای بیسبال و جیمز براون سوپراستار موسیقی را ایفاء کرد، اما با بازی در فیلم "بلک پنتر" (2018) و ایفای نقش تچالا/بلک پنتر، شاهزاده ملت آفریقاییِ پیشرفته واکاندا، که بعد از قتل پدرش باید روی تخت سلطنتی بنشیند، به جایگاه یک ستاره رسید.

پروژه 200 میلیون دلاری "بلک پنتر" به کارگردانی رایان کوگلر، یک اتفاق تعیین‌کننده در تاریخ هالیوود بود. برای اولین بار یک فیلم استودیویی پرهزینه که عملاً تمام بازیگران آن سیاه‌پوست هستند، روانه سینماها شد. فیلم در دنیا بیش از 1.3 میلیارد دلار فروخت و نامزد هفت جایزه اسکار ازجمله جایزه بهترین فیلم شد و جوایز اسکار بهترین طراحی لباس، موسیقی و طراحی صحنه را دریافت کرد. "بلک پنتر" اولین فیلم ابرقهرمانی تاریخ سینما است که نامزد اسکار بهترین فیلم شده است.

Black Panther

چادویک بوزمن (راست) در صحنه‌ای از فیلم "بلک پنتر" ("پلنگ سیاه")

انتشار خبر درگذشت بوزمن با واکنش گسترده‌ در هالیوود همراه بود. کوین فایگی رئیس شرکت مارول و باب آیگر رئیس شرکت دیزنی نیز در پیام‌هایی درگذشت بوزمن را تسلیت گفتند.

چادویک بوزمن در 29 نوامبر 1976 در اندرسن، کارولینای جنوبی به دنیا آمد. او بعدها به دانشگاه هاروارد رفت و در 2000 با مدرک لیسانس کارگردانی دانش‌آموخته شد. او سپس در لندن در رشته تئاتر درس خواند و بعد به آمریکا برگشت.

بوزمن در 2008 به لس آنجلس نقل مکان کرد تا حرفه بازیگری را دنبال کند. اولین نقش تلویزیونی او در 2003 در یکی از اپیزودهای "سحرگاه" بود. او بعد در سریال‌هایی چون "قانون و نظم"، "سی‌اس‌آی: نیویورک" و "ای‌آر" بازی کرد و در 2008 در اولین فیلم سینمایی خود "The Express: The Ernie Davis Story" مقابل دوربین رفت.

اولین نقش اصلی دوران بازیگری بوزمن در فیلم "42" (2013) بود که در آن در نقش جکی رابینسن چهره پیشتاز ورزش بیسبال و اولین بازیکن سیاه‌پوست لیگ برتر بیسبال آمریکا، ظاهر شد. نقش بوزمن در این فیلم در ادامه مجموعه‌ای از نقش‌های بزرگ‌تر را برای او به همراه داشت.

بوزمن در "روز عضوگیری" (2014) در کنار کوین کاستنر نقش‌آفرینی کرد و همان سال در فیلم "Get On Up" جیمز براون خواننده سول را به تصویر کشید. او در 2016  در فیلم "خدایان مصر" ایفای نقش کرد.

بوزمن یک سال پیش از "بلک پنتر"، نقش تچالا/بلک پنتر را در فیلم "کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی" ایفاء کرد. این شخصیت در دو فیلم "انتقامجویان: جنگ بی‌نهایت" (2018) و "انتقامجویان: آخر بازی" (2019) نیز ظاهر شد که هر دو پرفروش‌ترین فیلم‌های سال شدند و "انتقامجویان: آخر بازی" درنهایت پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما شد.

بوزمن همچنین در تریلر اکشن "21 پل" به کارگردانی برایان کرک و درام جنگی "5 هم‌خون" ساخته اسپایک لی بازی کرد. فیلم آخر ژوئن امسال ازطریق نتفلیکس در دسترس قرار گرفت. "بلک پنتر 2" قرار بود در مه 2022 روی پرده برود. این پروژه در حال حاضر در مراحل اول تولید است.