سرویس سینمایی هنرآنلاین: چهارمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت با نمایش فیلم‌های "آن شب" به کارگردانی کوروش آهاری، "درخت گردو" به کارگردانی محمدحسین مهدویان و "دوزیست" به کارگردانی برزو نیک‌نژاد همراه بود. همچنین فیلم مستند "خسوف" به کارگردانی محسن استاد علی و فیلم کوتاه "اشغال" به کارگردانی علی عزیزی نیز در این پردیس به نمایش درآمدند.

"آن شب" نخستین ساخته کوروش آهاری که در بخش نگاه نو رقابت می‌کند، فیلمی‌ است در ژانر وحشت که در آن شهاب حسینی به ایفای نقش می‌پردازد. داستان "آن شب" درباره یک زوج ایرانی است که در هتلی در آمریکا حبس شده‌اند و...

آهاری که "آن شب" را در امریکا ساخته است درباره آن در نشست خبری توضیح داد: در صحبت‌های اولیه داستان در ایران روایت می‌شد، اما بعد تصمیم گرفتیم در همان آمریکا روایت شود. در سینمای آمریکا به هنرمندان ایرانی خیلی بها داده نمی‌شود، برای مثال فیلم پیمان معادی از همین دسته است، اما ما می‌خواستیم داستان یک زوج ایرانی را در آمریکا روایت کنیم می‌خواستیم بگوییم ایرانی‌های آنجا هم مشکلات خاص خود را دارند. ما فیلم را به چند جشنواره دیگر هم فرستاده‌ایم. برای مثال در یکی از جشنواره‌ها این فیلم را در بخش فیلم‌های داخلی خود گذاشتند چون حس نزدیکی به آن می‌کردند و این واقعاً خوب است.

روز چهارم سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر

او در پاسخ به این سؤال که برخی از سکانس‌های فیلم کپی از فیلم "درخشش" کوبریک است، گفت: من فیلم "درخشش" کوبریک را دیده‌ام و آن را دوست دارم. قطعاً الهاماتی گرفته شده است ولی لزوماً برنامه‌ریزی نشده که بر اساس آن حرکت کنیم و بگوییم دقیقاً شبیه "درخشش" باشد. ژانر این فیلم در آمریکا به‌عنوان فیلم وحشت شناخته نمی‌شود بلکه یک فیلم سایکودرام است هرچند برای ترس از ابزارهای هالیوودی استفاده شده ولی این ترس از درون آدم‌ها می‌آید.

در ادامه فیلم "درخت گردو" به کارگردانی محمد حسین مهدویان به نمایش درآمد و با استقبال اهالی رسانه روبرو شد.

موضوع فیلم جدید مهدویان درباره بمباران شیمیایی سردشت از توابع استان آذربایجان غربی در سال‌های پایانی جنگ ایران و عراق است که صدها شهید و هزاران جانباز شیمیایی به همراه داشت. "درخت گردو" درباره پدری است که خانواده خود را در این حادثه از دست داده است و نگاهی به زندگی مردم در این اتفاق تلخ تاریخی دارد؛ فیلمی که اشک بسیاری را در هنگام تماشای آن در سالن درآورد. "درخت گردو"  جزو فیلم‌های پرمخاطب چند روز نخست جشنواره بود و هر شب به سئانس فوق‌العاده رسید.

نشست خبری فیلم درخت گردو در چهارمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت

نشست خبری این فیلم با حضور مهدویان و تعدادی از بازیگران شامل مهران مدیری، مینا ساداتی، مینو شریفی و بازیگران خرسال برگزار شد.

مدیری با عینک دودی به جایگاه آمد و گفت به دلیل بی‌خوابی و گریه‌ای که کرده است عینک زده و همین سوژه عکاسان شد. او همچنین گفت این اتفاق را از نزدیک لمس کرده است. او در زمان بمباران سردشت در خط مقدم بود و از نزدیک شاهد درد مردم بود. پیمان معادی بازیگر اصلی "درخت گردو"  به دلیل حضور در فیلمبرداری نتوانست در نشست حضور داشته باشد و در یک تماس تلفنی درباره این فیلم صحبت کرد.

در این نشست شلوغ، مدیری، معادی و  به همراه گروه حاضر در نشست درباره خوبی مردم کردستان و این که بسیار دوست‌داشتنی هستند صحبت کردند.

مهدویان نیز در بخشی از صحبت‌هایش به‌سختی کار با کودکان اشاره کرد و گفت: پس از یک سکانس مربوط به حضور بچه‌های شیمیایی شده در حمام به همراه پدرشان (پیمان معادی)، مجبور شده به خاطر وارد شدن فشار روحی و روانی زیاد به گروه، کار را برای چند روز تعطیل کند و خود معادی هم به خاطر فشار روحی زیاد چند روزی را در بیمارستان بستری شد.

در پایان روز سوم فیلم "دوزیست" ساخته برزو نیک‌نژاد به روی پرده رفت. در این فیلم اجتماعی به تهیه‌کنندگی سعید خانی، جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، ستاره پسیانی، مجید نوروزی، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی و سعید پورصمیمی بازی کرده‌اند.

نیک‌نژاد در نشست فیلم گفت: ایده فیلم "دوزیست" به سراغ من آمد و من دنبالش نرفتم. فکر می‌کنم خیلی از ما این لطمات را در زندگی خورده‌ایم چون جبر زندگی گاهی آدم‌ها را مجبور می‌کند که دوزیست‌وار زندگی کنند و این آدم‌های قصه "دوزیست" من را مجبور کردند که به سراغشان بروم.

روز چهارم سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر

حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در روز چهارم مهمان کاخ جشنواره شد و علاوه بر پاسخ به سؤالات خبرنگاران به تماشای فیلم "دوزیست" نشست.

طبق اعلام رسمی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر تا پایان روز چهارم فیلم‌های "آبادان یازده 60"، "دوزیست"، "شنای پروانه"، "روز بلوا"، "مغز استخوان"، "خوب بد جلف 2"، "درخت گردو"، "روز صفر" و "خروج"، 9 فیلم برتر آرای تماشاگران سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر تا روز 15 بهمن‌ماه اعلام شده است.

همچنین روز گذشته فیلم‌های "مردن در آب مطهر"، "قصیده گاو سفید" و " خروج" در پردیس سینمایی چارسو که سینمای اصناف خانه سینما و هنرمندان است، به نمایش درآمدند.

روز چهارم سی و هشتیمن جشنواره فیلم فجر

در همین حال، روز گذشته فیلم "خورشید" ساخته مجید مجیدی پس از چند روز تاخیر و در حالی که فیلم رزرو "پسرکشی" به جای آن به بخش سودای سیمرغ وارد شده است، به بخش مسابقه سی و هشتمین جشنواره بازگشت.