سرویس سینمایی هنرآنلاین: یدالله صمدی کارگردان سینما و تلویزیون که مدتی قبل برای پیوند کبد در بیمارستان بستری شده بود، سه‌شنبه سوم مهر از دنیا رفت. او 66 ساله بود. خانه سینما خبر درگذشت صمدی را تأیید کرد.

یدالله صمدی متولد سال 1331 در شهر مراغه بود. او فعالیت در سینما را به عنوان دستیار نصرت‌الله کریمی آغاز کرد. او در فیلم‌های "دست شیطان" به کارگردانی حسین زندباف و "دادشاه" ساخته حبیب کاوش نیز دستیار کارگردان بود و در سال 1363 اولین فیلمش "مردی که زیاد می‌دانست" را ساخت و برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از سومین جشنواره فیلم فجر شد.

فیلم پرفروش "اتوبوس" (1364) با بازی هادی اسلامی، تریلر روان‌شناختی "ایستگاه" (1366) با بازی پرویز پورحسینی و گلچهره سجادی، "ساوالان" (1368) با بازی مجید مظفری و محمد برسوزیان و کمدی "آپارتمان شماره 13" (1369) با بازی علیرضا خمسه و جمشید اسماعیل‌خانی، دیگر فیلم‌های موفق صمدی در دهه 1360 بودند. صمدی برای فیلم آخر در نهمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را دریافت کرد.

او در دهه 1370 فیلم‌های "دو نفر و نصفی"، "دمرل"، "معجزه خنده"، "سارای"، "بانوی من"، "شهرآشوب" و "کلانتری غیرانتفاعی" را ساخت که در مقایسه با فیلم‌های او در دهه 1360 چندان موفق نبودند. او در 1376 برای "معجزه خنده" با بازی مهدی هاشمی دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را از انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی دریافت کرد.

صمدی در فاصله سال‌های 1386 تا 1390، سریال "شوق پرواز" را با بازی شهاب حسینی در نقش شهید عباس بابایی برای شبکه یک سیما کارگردانی کرد که نخستین تجربه تلویزیونی او بود. او سپس سریال "هفت سین" را با بازی سیروس گرجستانی، فردوس کاویانی و ستاره اسکندری ساخت که فروردین 1392 از شبکه پنج پخش شد. "پدر آن دیگری" آخرین فیلم سینمایی صمدی سال 1393 ساخته شد.

او همچنین از 1377 تا 1380 مدیر عامل خانه سینما بود و هشت سال ریاست کانون کارگردانان سینمای ایران را بر عهده داشت.

زنده‌یاد صمدی آبان 1394 به بهانه اکران "پدر آن دیگری" مهمان هنرآنلاین شد. (اینجا) او در بخشی از گفت‌وگوی خود با انتقاد از شرایط سینمای ایران گفت: "فکر می‌کنید اگر کارگردان‌ها فیلم نسازند، مدیری غصه می‌خورد یا دنبال ما می‌آید؟ نه! ما هم حرفه‌ای جز این نداریم. بیمه بیکاری نداریم. نصف حقوق کارمند اداری، حقوق بازنشستگی می‌گیریم. پیشکسوتان ما چه راهی دارند. پیتزافروشی بزنند؟ یک عده البته بارشان را بستند... این‌همه بیکار، واقعاً گناه است. نان شبشان را از کجا می‌آورند؟ یک موقع کاهلی از خود فرد است که خودش را به روز نکرده است، ولی آنکه می‌داند باید چه کند؟ حرف من با مدیران سینمایی این است که اگر من سینماگر نباشم شما هم نخواهید بود. مدیریت شما با زنده بودن و پویایی سینما معنی پیدا می‌کند."

هنرآنلاین درگذشت این سینماگر ارزشمند را به اهالی هنر تسلیت می‌گوید و برای خانواده او آرزوی شکیبایی دارد.