سرویس سینمایی هنرآنلاین: برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن با اولین نمایش جهانی نسخه ترمیم‌نشده 70 میلی‌متری فیلم "2001: یک ادیسه فضایی"، پنجاهمین سال نمایش حماسه علمی تخیلی استنلی کوبریک را جشن می‌گیرند. فیلم را کریستوفر نولان کارگردان بریتانیایی معرفی می‌کند.

به گزارش ورایتی، این برنامه 12 مه به عنوان بخشی از برنامه کلاسیک‌های کن برگزار می‌شود. اعضای خانواده کوبریک شامل دخترش کاترینا کوبریک و همکار تهیه‌کننده‌اش جان هارلان نیز در مراسم نمایش "2001: یک ادیسه فضایی" حضور دارند.

نولان که برای اولین بار در جشنواره کن شرکت می‌کند، روز 13 مه یک کلاس پیشرفته نیز برگزار خواهد کرد که در آن درباره کارنامه سینمایی خود و علاقه‌اش به فیلم کوبریک صحبت می‌کند.

برای اولین بار بعد از نخستین اکران "2001: یک ادیسه فضایی" در 1968، نسخه 70 میلی‌متری که شامل عناصر جدید از نگاتیوهای دوربین اصلی است، آماده شده است. نولان در تمام مدتی که این کار انجام شد با تیم شرکت برادران وارنر همکاری نزدیک داشت.

کریستین کوبریک گفت: خرسندم که "2001: یک ادیسه فضایی" با نسخه 70 میلی‌متری بار دیگر به نمایش درمی‌آید و جشنواره کن از فیلم تقدیر خواهد کرد. اگر استنلی امروز زنده بود، مطمئن هستیم فیلم‌های کریستوفر نولان را تحسین می‌کرد. بنابراین از طرف خانواده استنلی، شخصاً از کریستوفر برای حمایت از فیلم او تشکر می‌کنم.

نولان نیز در بیانیه‌ای گفت: یکی از اولین خاطرات من از سینما دیدن "2001: یک ادیسه فضایی" استنلی کوبریک بود که نسخه 70 میلی‌متری آن را با پدرم در سینمای میدان لستر لندن دیدم. فرصت همکاری در خلق دوباره آن تجربه برای یک نسل جدید، و معرفی نسخه ترمیم‌نشده 70 میلی‌متری جدید ما از شاهکار کوبریک، با تمام شکوه آنالوگ آن در جشنواره کن، یک افتخار و یک امتیاز است.

2001 A Space Odyssey

کایر دولیا و گری لاک‌وود در فیلم نقش دو فضانورد را بازی می‌کند که بعد از کشف یک جسم سیاه اسرارآمیز با تأثر عمیق روی تکامل انسانی، همراه یک کامپیوتر فوق پیشرفته به نام "هال 9000" راهی سفری به مشتری می‌شوند. فیلمنامه "2001: یک ادیسه فضایی" را کوبریک و آرتور سی. کلارک را از روی رمانی به همین نام از کلارک نوشتند. کوبریک برنده جایزه اسکار بهترین جلوه‌های تصویری شد و نامزد اسکار بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه اقتباسی هم بود.

بسیاری از منتقدان و فیلمسازان از "2001: یک ادیسه فضایی" به عنوان شاهکار کوبریک یاد می‌کنند. راجر ابرت منتقد سینما از این فیلم به عنوان "یک اثر جاودان و یک جهش بصری بزرگ که هیچ فیلمی نتوانسته به لحاظ نوع نگاه به انسان و جهان از آن پیشی بگیرد." یاد کرده است. فیلم در آمریکا 57 میلیون دلار فروش داشت.

هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن 8 تا 19 مه برگزار می‌شود.