سرویس سینمایی هنرآنلاین: ابوالفضل جلیلی این روزها مشغول آماده سازی فیلم سینمایی جدیدش است. او در ماه پایانی سال 96 در مقام دبیر بخش هنری دومین جشنواره فیلم و عکس راه‌آهن حضور یافت.

این کارگردان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت اخیر خود، گفت: فیلم جدیدم در حال مونتاژ است که عنوانش را هنوز انتخاب نکرده‌ام. اسمی که قبلاً انتخاب کرده بودم به دلیل تشابه با نام یک فیلم دیگر تغییر می‌کند.

جلیلی ادامه داد: این کارم نیز یک فیلم سینمایی است که امیدوارم از دعای خیر دوستان خوب درآید. از نظر غیر قابل نمایشی بودن درایران مانند آثار قبلی‌ام است، اما به لحاظ فرمت کاملاً با آثار قبلی‌ام متفاوت است. موضوعش درباره نوجوانان است ولی ما دو نوع فیلم داریم، یکی برای نوجوان و یکی از نوجوان که این فیلم از نوجوان است، یعنی همه سنین می‌توانند مخاطب آن باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا فیلمش در جشنواره فیلم کودک و نوجوان حضور خواهد داشت یا خیر عنوان کرد: از آنجایی که علاقه زیادی به جشنواره ندارم فکر نمی‌کنم فیلمم را در جشنواره‌های داخلی به نمایش بگذارم. اگر هم به جشنواره‌های خارجی می‌فرستم به این دلیل است که وقتی اینجا قبول نمی‌کنند، آنجا می‌فرستم تا نمایش داده شود. همیشه دوست دارم فیلمم خوب باشد و امیدوارم که این فیلم هم خوب باشد.

جلیلی که تبحر خاصی در استفاده از نابازیگران دارد، درباره بازیگران این فیلم اظهار کرد: بازیگران فیلم اکثراً نوجوان و غیر حرفه‌ای هستند، اما تصمیم گرفتم بعد از این فیلم و در فیلم جدیدم فقط با بازیگران حرفه‌ای کار کنم.

وی درباره اکران این فیلم در سینماهای داخل کشور نیز توضیح داد: دوست دارم این فیلم را اکران کنم، اما همه چیز بستگی به نظر و تصمیم مدیران دولتی دارد. با توجه به فیلم‌هایی که این روزها در حال ساخت است و اکران هستند، فیلم من هیچ نکته حساسی ندارد و فیلم‌های من مقابل این آثار هیچ چالشی ندارند که بخواهند مانع اکران آن‌ها شوند.

این کارگردان درباره حضور در جشنواره‌های داخلی در مقام داور گفت: معتقدم در ایران بیش از اندازه جشنواره داریم و از این بابت اصلاً خوشحال نیستم. من نیمی از سال در فرانسه زندگی می‌کنم و نیمی در اینجا. در فرانسه جشنواره زیاد است اما برای همه چیز است، اما اینجا به دلیل اینکه همه درها بسته است همه به هنر روی آورده‌اند و جشنواره‌های فیلم زیادی برگزار می‌شود که دقیقاً مانند مهمانی‌های خانوادگی شده است. اگر در جشنواره راه آهن حضور یافتم به دلیل علاقه خودم به راه آهن است. به وزیر راه و شهرسازی هم گفتم و اگر این قدرت را داشتم سعی می‌کردم تمام شهرها را با ریل و قطارهای مناسب و لوکس به هم وصل کنم. در واقع من برای یک نوع خدمت حمل و نقلی به این جشنواره پیوستم.

وی در پاسخ به این سؤال که وضعیت حال حاضر سینمای ایران را چطور ارزیابی می‌کند، به خواندن این شعر از سعدی بسنده کرد: گاه گویم بنالم ز پریشانی حالم ... بازگویم که عیانست چه حاجت به بیانم... این شعر از سعدی مصداق حال امروز ماست.