سرویس سینمایی هنرآنلاین: در یک دهه گذشته چهره‌های نام آشنایی در حوزه سریال سازی مشغول فعالیت بودند که نام خود کارگردان موجب عیار داشتن سریال می‌شد.

به همین دلیل مخاطب اغلب پای گیرنده تلویزیونی می‌نشست و سریال مورد علاقه‌اش را می‌دید. در واقع به دلیل حضور کارگردان‌های نام‌آشنا که خودشان برند محسوب می‌شدند, آثاری که تولید می‌شد مورد توجه مخاطب قرار می‌گرفت.

اما در یکی دو سال اخیر به دلیل مسائل مالی پیش روی تولیدکنندگان و همچنین به دلیل وجود خط قرمزهای بیش‌ازاندازه، اغلب فیلمسازان نام‌آشنا عطای سریال سازی در تلویزیون را به لقایش بخشیدند و به سینما برگشتند یا ترجیح دادند در شبکه نمایش خانگی حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

از این میان می‌توان به حسن فتحی، رضا عطاران، محمدرضا هنرمند و بسیاری دیگر را باید نام برد که سال‌هاست دیگر در این عرصه فعالیتی ندارند و به سمت فعالیت در سینما گرایش بیشتری پیدا کردند و همین عامل موجب شد سریال‌های ساخته شده اغلب مورد توجه و علاقه مخاطب قرار نگیرند. در نتیجه مخاطب از پای رسانه ملی رانده شد و به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای و یا شبکه نمایش خانگی رفت، اما با توجه به تغییرات مدیریتی که طی ماه‌های گذشته در تلویزیون شکل‌گرفته است به نظر می‌رسد بار دیگر هنرمندان به تلویزیون اعتماد کرده‌اند و قصد دارند به جعبه جادویی بازگردند. ازجمله این افراد می‌توان به فریدون جیرانی، سعید آقاخانی، حمید نعمت اله و بهرام بهرامیان اشاره کرد که این روزها مشغول ساخت سریال و یا مراحل پیش‌تولید سریالشان هستند.

فریدون جیرانی

"پاییز تنهایی " فریدون جیرانی

فریدون جیرانی که آخرین حضورش در تلویزیون به سریال "تعبیر وارونه یک رؤیا " در سال 94 بازمی‌گردد، این روزها مشغول نگارش سریال جدیدی است با عنوان "پاییز تنهایی" که رحمان سیفی آزاد تهیه‌کنندگی آن را بر عهده خواهد داشت و جیرانی آن را کارگردانی می‌کند.

این مجموعه تلویزیونی جدید برای پخش از شبکه پنج سیما آماده می‌شود و داستان آن مربوط به برخی از مسائل اجتماعی نظیر بلندپروازی جوانان و نوع نگاهشان به زندگی و ازدواج است که جیرانی در پاییز تنهایی به آن‌ها خواهد پرداخت. عمده فعالیت‌های فریدون جیرانی در سینما بوده است، بااین‌حال او تجربه ساخت دو مجموعه تلویزیونی بافاصله حدوداً 9 سال را نیز در کارنامه دارد. اولین سریال او "مرگ تدریجی یک رؤیا" که در سال 1385 ساخته شد، با شیوه نو تدوین خود موردتوجه قرار گرفت و توانست مخاطبان را با تلویزیون همراه کند. سریال بعدی او با وقفه‌ای نزدیک به یک دهه، در سال 1394 از تلویزیون روی آنتن رفت؛ "تعبیر وارونه یک رؤیا" سریالی در ژانر معمایی بود که داستان آن با مسائل هسته‌ای و جاسوسی گره‌خورده بود.

سعید آقاخانی

"روزهای خوش " سعید آقاخانی

آخرین کاری که از این بازیگر و کارگردان از تلویزیون پخش شد، مربوط به نوروز 95 است که آقاخانی بیمار استاندارد را به تهیه‌کنندگی مسعود ردایی  که در ۱۴ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای برای بینندگان شبکه یک سیما ساخت. داستان این مجموعه بر اساس طرحی از بهرام توکلی نوشته شد و درباره بهنام بود، فردی تحصیل‌کرده رشته بازیگری که با این شیوه درمانی درگیر می‌شود و وارد ماجراهایی می‌شود که تابه‌حال تجربه‌شان نکرده است.

اما آقاخانی این روزها در تدارک ساخت سریالی است تحت عنوان "روزهای خوش" که پاییز امسال وارد مرحله پیش‌تولید می‌شود. این سریال 30 قسمتی به قلم امید سهرابی در حال نگارش است و برای پخش از شبکه پنج سیما تولید می‌شود. آقاخانی این مجموعه را با همکاری جواد فرحانی به‌عنوان تهیه‌کننده تولید خواهد کرد. قرار است این سریال از مهر یا آبان امسال وارد مرحله پیش‌تولید شود و تولید آن پس از نگارش حداقل 15 قسمت از فیلمنامه آغاز ‌شود. داستان این سریال درباره زندگی پسری است که در تهران زندگی می‌کند و بعد از مدتی پدرش از شهرستان برای دیدن او می‌آید و با حقایقی متضاد از زندگی پسرش مواجه می‌شود.

حمید نعمت الله

"بیا از گذشته حرف بزنیم" حمید نعمت‌اله

حمید نعمت‌اله پس از ساخت سریال "وضعیت سفید" یک مجموعه تلویزیونی دیگر تولید کرد به نام "بیا از گذشته حرف بزنیم" که در همان سال 87 و پس از تولید سه قسمت، روی آنتن شبکه یک سیما رفت، اما بعد از آن در تولید سایر اپیزودها وقفه‌ای چندساله ایجاد شد.

حالا نعمت‌اله پس از گذشت 9 سال بار دیگر تصمیم گرفته ساخت این سریال را از سر بگیرد. تصویربرداری "بیا از گذشته حرف بزنیم" هفته گذشته آغاز شد و در حال حاضر گروه تصویربرداری در خانه‌ای واقع در محدوده نیایش مشغول تصویربرداری هستند. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است ۵ اپیزود ۹۰ دقیقه‌ای دیگر تحت همان عنوان "بیا از گذشته حرف بزنیم" در شهرهای بانه، یزد، چالوس، بوشهر و نیشابور تولید کند. این مجموعه روایتگر قصه ۳ زن مسن با بازی ثریا قاسمی، آزیتا لاچینی و پوراندخت مهیمن است که فیلمنامه آن توسط معصومه بیات نوشته‌شده است. "بیا از گذشته حرف بزنیم"، شرح کشمکش‌های میان سه مادر و رابطه‌شان با یکدیگر است و پیش‌ازاین زنده‌یاد مهین شهابی نیز در بخش‌هایی از این اثر حضور یافت که به دلیل بیماری و فوت وی، آزیتا لاچینی جایگزین وی شد. سری جدید مجموعه اپیزودیک "بیا از گذشته حرف بزنیم" به تهیه‌کنندگی حمید نعمت اله برای سیما فیلم تولید می‌شود.

محمدحسین لطیفی

"سر دلبران " محمدحسین لطیفی

محمدحسین لطیفی که ید طولایی در ساخت سریال‌های مختلف در تلویزیون دارد، این روزها مشغول تصویربرداری آخرین اثر خود با عنوان "سر دلبران " است.

لطیفی که سال گذشته نیز مجموعه "پادری" را در ایام ماه رمضان روانه آنتن تلویزیون کرد، امسال مشغول ساخت سریال "سر دلبران" است. تصویربرداری سریال جدید لطیفی که مضمونی اجتماعی و خانوادگی دارد به خاطر استفاده از تنوع در فضاسازی از ابتدای اسفندماه 95 در شهر یزد شروع شد و در ادامه در بخش‌هایی از شهر تهران ادامه پیدا کرد. این سریال برای ۳۰ قسمت ۳۵ دقیقه‌ای طراحی‌شده و توسط حسین حسنی و با همکاری رضا خمسه برای شبکه دو سیما نوشته‌شده است. "سر دلبران" از جدیدترین محصولات سازمان هنری اوج است که تهیه‌کنندگی آن را محمدرضا شفیعی به عهده‌ دارد. محمد ‌کاسبی،‌ فرهاد قائمیان، اسماعیل ‌محرابی، برزو ارجمند، متین ستوده، جعفر دهقان، جهانبخش‌ سلطانی و رضا توکلی ازجمله بازیگران اصلی این سریال هستند. "سر دلبران " دومین همکاری مشترک شفیعی و لطیفی بعد از سریال "تنهایی لیلا" است. این سریال هم مانند همکاری قبلی این تهیه‌کننده و کارگردان، مضمونی اجتماعی داشته و برزو ارجمند در نقش یک روحانی ایفای نقش می‌کند.

بهرام بهرامیان

"از یادها رفته" بهرام بهرامیان

بهرام بهرامیان سال 94 سریال "جاده قدیم" را برای شبکه یک سیما تولید کرد و پس از آن در این فضا فعالیتی نداشت تا امسال که اقدام به ساخت سریال" از یادها رفته" کرده است.

"از یادها رفته" یک ملودرام تاریخی است که در ۵۰ قسمت برای پخش از شبکه پنج سیما ساخته می‌شود و داستان آن به زندگی دختری جوان در سال ۱۳۱۹ می‌پردازد که به دلیل عدم شناخت از وضعیت کشور و آداب رسوم دچار بحران شدیدی می‌شود اما با کشف حقیقت سنت‌ها و رفتارها به آرامش و زندگی مشترک می‌رسد. مراحل آماده‌سازی لوکیشن و چهره‌پردازی بازیگران این مجموعه کامل شده است و تصویربرداری به صورت رسمی از ۱۷ تیر ماه آغاز می‌شود.

تعدادی از بازیگرانی که تاکنون به این سریال پیوستند، بدون ترتیب عبارتند از: سعیدراد، بیتا فرهی، رضا یزدانی، مائده طهماسبی، رسول نجفیان، کامران تفتی، حبیب دهقان نسب، سیما تیرانداز، هلیا امامی، علیرام نورایی، یوسف مرادیان، سید مهرداد ضیایی، جهانبخش سلطانی، علی اوجی، سیامک اطلسی، مهدی سلوکی، ارسلان قاسمی، انوش معظمی، نیلوفر پارسا، امین ایمانی، مهرداد ضیایی، حسین ملکی، هادی ساعی، روزبه معینی، صحرا اسدالهی، آهو فرشچی، فرید نوروزی، ابوالفضل عرب، فرزانه طهماسبی، فاطمه جمشیدی. تصویربرداری این سریال علاوه در تهران در سایر شهرستان‌ها و در لوکیشن‌های متفاوت انجام می‌شود.