به گزارش هنرآنلاین محمد حمیدی مقدم در نشستی خبری که صبح یکشنبه، ۱۹ آذرماه برگزار شد، به تشریح جزییات هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران، سینما حقیقت که یک هفته دیگر در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود، پرداخت.

محمد حمیدی مقدم، دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت در این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار هنرآنلاین مبنی بر وضعیت جایزه شهید آوینی اظهار داشت: از یک دوره‌ای جایزه آوینی جداگانه و یک دوره‌ای جایزه آوینی وارد جریان اصلی «سینماحقیقت» شد. یکی از مسائلی که از زمان ورود به مرکز گسترش با آن مواجه بودم، گلایه بچه‌های حوزه دفاع مقدس بود که توجه ویژه‌ای به آن‌ها نمی‌شد. بچه‌های سینمای دفاع مقدس و مقاومت گله داشتند و می‌گفتند آثار ما در مرتبه دوم وارد جشنواره می‌شوند اما برای ما این بخش یک بخش مهم بود. از سال گذشته سختگیری‌ها بیشتر شد و بحث‌های مختلف را با گروه‌های سازنده داشتیم. سال گذشته به تعداد ۱۲ فیلم رسیدیم که جذاب و قدرتمند بودند اما امسال دامنه بخش آوینی بازتر شده و گفته‌ایم فیلم‌هایی که مطالبه گر، عدالت خواه و ... در حوزه‌هایی مختلف هستند هم وارد این بخش می‌شوند. که در این بین هفت فیلم مشترک هم با بخش ملی وجود دارد. جایزه شهید آوینی این دوره بسیار پویا است و به حوزه‌های مختلف نگاه می‌کند. امسال تنوع خوبی وجود دارد و در بخش‌بندی فیلم‌ها شاهد آثار خوبی هستیم و فکر می‌کنم تلویزیون باید این آثار را تهیه و پخش کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فیلم‌هایی با موضوع حوادث سال گذشته در جشنواره وجود دارد یا نه، گفت: شخص خود من کاملاً به شفاف‌سازی اعتقاد دارم. ۶۴۰ اثر متقاضی حضور در جشنواره شده است که ۱ _ ۲ فیلم درباره وقایع سال گذشته داریم اما واقعا به همراه گروه مشاوران، فیلم شاخصی در این حوزه ندیدیم که رأی ورود به بخش مسابقه ما را داشته باشد. یکی از مطالبات ما ورود فیلم‌هایی با توجه به انعکاس وقایع اجتماعی است. این فیلم‌ها با هر نگاه و سویه‌ای شاید به سال آینده برسد و شاید امسال برای دیدن فیلم‌های شاخص با این موضوع زود باشد.