" گروه رادیو و تلویزیون هنرآنلاین": طی چند روز پیش بود که خبری در خروجی رسانه ها قرار گرفت؛ "فصل دوم برنامه گفت وگو محور «نمادین» برای علاقمندان به هنر هفتم از شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد." این خبری تازه برای اهالی هنر به ویژه هنری با چاشنی معارف مذهبی به شمار می رود. «نمادین»  با حضور کارشناسان به نقد فیلم هایی با موضوعات اخلاقی، دینی و معرفتی می‌پردازد.تمام کارشناسان و مجری این برنامه از طلبه‌های فعال کشور هستند.

این برنامه در 26 قسمت جمعه شب ها بر روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می رود.«محمدهادی سرانجام» تهیه کننده، «رجب علی فرازمند» کارگردان، «حمیدرضا قادری» کارشناس و مجری، «نجوا بهرامی» نویسنده و «سیدامیر اکبریان» مجری طرح، از عوامل ساخت این برنامه هستند.

Untitled

برنامه های سینمایی که سنگر را حفظ کردند

حال،یکی از نکات مهمی که در رسانه ها مطرح می شود، این است که تاکنون در رسانه ملی چه برنامه ای به موضوع مهم و کلان «سینما» در سطح بالا بپردازد؟ کافی است که یک جست و جو و کاوشی داشته باشیم صرفا به برنامه «هفت» می رسیم. تاکنون برنامه های «میزانسن»،«سینما دو»،«نقد سینما» جز مهمترین برنامه های سینمایی رسانه ملی هستند و زحمات زیادی هم برای تولید اینگونه برنامه ها توسط عوامل مربوط به آن کشیده شده است.

«نقد سینما» با رویکرد فرهنگ‌سازی سینمایی به طور جدی تر و ریتمی سریع تر به حوزه سینما می پردازد.از قسمت های اصلی این فصل از برنامه می توان از بخش  سینمای بین‌الملل نام برد که در آن هم به سینما و هم سریال‌های خارجی پرداخته خواهد شد و هر اثری که در مقطعی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد نقد می‌شود که آرش خوشخو و محمدرضا مقدسیان منتقدین ثابت این بخش هستند.

«میز گفتگو» از دیگر بخش های ثابت برنامه است که بحث‌های نظری سینما به طور عام در آن مطرح می‌شود که از صاحب نظران تا نویسندگان و استادان دانشگاه در آن حضور دارند.

از بخش های دیگر برنامه می توان به بخش آموزش اشاره کرد. این بخش  یکی از این آیتم‌ها است که قصد دارد یکی از چهره‌های شناخته‌شده در عرصه فیلمسازی در هر قسمت تکنیک‌های سینمایی را شرح دهد و یا به نوعی انتقال تجربه باشد. همچنین در قسمتی دیگر از از برنامه به معرفی کتاب  خواهد پرداخت و ممکن است نویسنده‌های این آثار هم در بخش کوتاهی درباره کتاب‌هایشان صحبت می‌کنند.این فصل از برنامه در ۵۲ قسمت پیش‌بینی شده است.برنامه «نقد سینما» با مشارکت سازمان سینمایی سوره تولید می‌شود و جمعه شب‌ها ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.یکی از وجوه مشترک «نقد سینما» با برنامه ای مثل «هفت» وجود«میز نقد سینمای ایران»،«میز نقد سینمای جهان» است که در این بخش ها به طور تخصصی بحث و تبادل نظر می شود که همین مسئله ای تا اندازه ای قابل قبول مخاطب را جذب خود می کند.

156960577

نمایی از جدیت و اهمیت سینما در قاب تلویزیون

موضوع سینما به طور عام همیشه جذاب بوده و در دنیا هم با توجه به تنوع برنامه‌های سینمایی همیشه جزو پربیننده‌های تلویزیون‌ها بوده است. «نقد سینما» تا اندازه ای به حوزه سینما جدی‌تر می‌پردازد و داعیه فرهنگ‌سازی سینمایی دارد اینکه چقدر موفق بوده یا نبوده بحث دیگری است. اما این برنامه هدف دارد و می‌خواهد برای نسل جدیدی که وارد سینما می‌شوند و آن را به عنوان یک حرفه یا فعالیت آماتوری دنبال می‌کنند تاثیرگذار باشد.

شاید بتوان گفت که این برنامه نمایی از جدیت و اهمیت سینما را به مخاطب حرفه‌ای نشان می دهد و این عرصه را برایشان به عنوان یک هنر صنعت معرفی می کند.

اما یک مسئله مهمتری وجود دارد، این است که یک برنامه که بتواند به صورت کلان و در فراغ بال، صعنت پرده نقره ای را به صورت یک برنامه تلویزیونی مورد بررسی و بحث قرار بدهد،واقعا در حال حاضر روی آنتن نیست.

برنامه سینمایی «هفت» به گواه صاحب نظران یکی از اعتبارهای سینما و حتی تلویزیون به شمار می رفت.از سویی دیگر فریدون جیرانی نویسنده و کارگردان و روزگاری هم منتقد سینما که از هر لحاظ در آن زمان گزینه خوبی به نظر می آمد. برنامه هفت خیلی درست و خوب با اجرای او آغاز شد البته در ماه‌های اولیه روز پخش این برنامه به خاطر کنداکتور شلوغ شبکه سه مدام تغییر می‌کرد تا بالاخره جای خود را پیدا کرد و قرار شد در روزهای جمعه حدود ساعت 23 شب به روی آنتن شبکه برود. برنامه با اجرای فریدون جیرانی پیش می‌رفت و با حضور چهره‌ای مثل جیرانی و همچنین مسعود فراستی در قامت منتقد فیلم با همراه نقدهای تند برنامه با جذابیتی دوست داشتنی به کار خود ادامه می‌داد و همگان به این باور رسیده بودند برنامه‌ای در اندازه سینمای ایران به وجود آمده است. اما این برنامه دستخوش برخی تغییرات مشخص شد؛ «محمود گبرلو»، «بهروز افخمی» و حالا این اواخر «محمد حسین لطیفی» فرمان هدایت اجرای این برنامه را بر عهده گرفتند.در این میان انتقاداتی به نحوه اجرای برنامه، زمان و میزان مخاطب «هفت» شد.

«هفت» سینمای ایران بدون خانمان!

یکی از منتقدان مهم این برنامه در گفت وگو با رسانه ها گفته بود: حتی در صفحه خود من در فضای مجازی، مخاطبان بسیاری اعتراض کردند که چرا میز نقد پخش نشد. اهمیت مخاطب و توجه به انتظار مخاطب بسیار مهم است. وظیفه شبکه‌هاست که وقتی بخشی از برنامه‌ای که مخاطب به آن توجه دارد، ناگهانی پخش نمی‌شود، درباره علت پخش نشدن توضیح دهند؛ به ویژه اینکه از قبل اطلاع‌رسانی شده بود که میز نقد شب گذشته پیرامون دو فیلم «بیرو» و «مرد بازنده»  پخش می‌شود. وقتی مخاطب منتظر می‌نشیند و می‌بیند که با وجود اعلام قبلی آن بخش مورد نظر پخش نشده، مخاطب برآشفته می‌شود و این مساله بر اعتمادسازی رسانه میان مخاطبان تاثیر می‌گذارد.»

از طرفی دی ماه سال گذشته بود که محسن برمهانی،معاون سیمای رسانه ملی درباره بازگشتِ برنامه «هفت» و ساختِ یک ویژه برنامه دیگر اشاره کرده بود: می‌دانید که سرقفلیِ ویژه برنامه‌های سینماییِ تلویزیون با برنامه «هفت» است و این برنامه برای ما خیلی جدّی است. البته برنامه‌های دیگری هم داریم. خبری که باید بدهم این است که برنامه «هفت» به خاستگاه اصلی‌اش شبکه نمایش باشد می‌رود. به شکل ویژه در شبکه نمایش و از این پس در سال‌های آتی در همین شبکه تولید خواهد شد. حالا تقریبا یک سال از آن صحبت ها گذشته و هنوز تلویزیون رنگ و بوی جدی از «هفت» را به خود ندیده است! مسئله ای مهم که نقش سازنده برای مخاطبان سینمایی به همراه دارد.