گروه سینما«هنرآنلاین»: فیلم سینمایی «بازمانده» در سال ۱۳۷۳ به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی و کارگردانی سیف‌الله داد ساخته شد. این فیلم به موضوع نزاع اعراب و اسرائیل پرداخته بود.

منوچهر محمدی تهیه‌کننده این فیلم در گفتگویی در رابطه با نظر مقام معظم رهبری درباره حجاب بازیگران زن فیلم «بازمانده» گفت: زمانی از دفتر مقام معظم رهبری درخواست کردند که فیلم «بازمانده» را تماشا کنند. فیلم توسط ایشان دیده شد. ایشان از فیلم تعاریف ویژه‌ای داشتند و پرسیدند که چرا جلوی این فیلم را گرفتید. ما هم در پاسخ گفتیم که برخی می‌گویند که چرا حجاب برخی از خانم‌ها در فیلم مناسب نیست و به همین دلیل فیلم توقیف شده است. ایشان گفتند که از قول من بگویید که من در این فیلم بی حجابی ندیدم. آنچنان نگاه فیلمساز نجیب است که ما احساس نمی‌کنیم که بخشی از این شخصیت‌ها حجاب ندارند.

IMG_20231103_160219_024

گفتنی است، سیف‌الله داد فیلمنامه این اثر را بر اساس داستانی از غسان کنفانی نویسنده فلسطینی به نام «بازگشت به حیفا» نوشته بود و موضوع آن به سال ۱۹۴۸ و تشکیل کشور اسرائیل و حکومت آن بر شهر حیفا بازمی‌گردد.

حالا بعد از ۲۹ سال بار دیگر منوچهر محمدی با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی در حال پیش تولید فیلم سینمایی «بازمانده ۲» است.

فیلمنامه این اثر در مرحله نهایی است و به زودی قرار است عوامل آن از جمله کارگردان و بازیگران مشخص شود.

این فیلم نیز در ادامه احیای موضوع فلسطین در سینما که چندی پیش مورد توجه مدیران فرهنگی قرار گرفته ساخته خواهد شد و در ادامه «بازمانده ۱» به موضوع سوریه و اسرائیل می‌پردازد.