گروه فرهنگ و ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین: روز چهاردهم خرداد ماه وقتی رهبر انقلاب از امیدواری به آینده، سخن گفتند سر حرفشان رسید به مسجد و جوان‌های امیدآفرین. ایشان با اشاره به شهید مصطفی صدرزاده به‌عنوان نمونه و مصداق این‌ دسته از جوان‌ها فرمودند: «گاهی اوقات شما می‌بینید از یک روستا یک شخص منور و نورانی برمی‌خیزد. از یک روستای اطراف شهریار یک جوان فداکار و نورانی مثل مصطفی صدرزاده به وجود می‌آید. ما از این مصطفی‌های صدرزاده در تمام سراسر کشور بسیار داریم، هزاران داریم. این ها همه امیدبخش است.» شاید تعبیر و نفسیر کلام رهبرمان این باشد که رویش‌های انقلاب بسیار بیش‌تر و امیدوار کننده‌تر از ریزش‌های آن است. دشمن این‌طور القاء می‌کند که جوان ایرانی روز به روز از اهداف و ارزش‌های انقلاب دور می‌شود امّا رهبرمان با اشاره به امثال صدرزاده بخش بزرگ‌تر و روشن ماجرا را به دنیا نشان می‌دهند تا همه بدانند جوان ایرانی اهل خالی کردن میدان نیست. طبیعتاً انقلاب و نظامی که مصطفی صدرزاده دارد می‌تواند تمام قله‌ها را فتح کند. این امیدافزا بودن در واژه‌های تقریظ رهبر انقلاب‌اسلامی بر کتابهایی که در وصف زندگی شهید مدافع‌حرم مصطفی صدرزاده چاپ شده، به وضوح مشاهده می‌شود.

   روز 29 مرداد در مسجد مقدس جمکران از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب‌هایی درباره شهید مصطفی صدرزاده رونمایی شد. کتاب‌هایی که از دو بعد مختلف به زندگی شهید صدرزاده پرداخته‌اند. کتاب «اسم تو مصطفاست» مصطفی صدرزاده را از نگاه همسرش روایت می کند. رهبر انقلاب در تقریظ خود بر این کتاب، صفات نیکوی این شهید را بر می‌شمرند و از همسر مکرمه و صبور او تقدیر می‌کنند. ایشان قلم نویسنده را هم بسیار خوب ارزیابی کردند. وقتی یک شخصیت می‌تواند علیرغم مشکلات فراوان، مردم را به آینده کشور امیدوار کند، باید در تمامی ابعاد به قله ها نزدیک باشد. این کتاب نشان می‌دهد که فرهنگ انقلاب اسلامی روی تمامی بخش‌های فردی و اجتماعی پیروانش تاثیر می‌گذارد. مگر می‌توان تنها با جنگیدن، قهرمان یک کشور بود. در نخستین نگاه به متن نوشته شده توسط رهبر انقلاب، متوجه می‌شویم که ایشان با به‌کارگیری تعابیری مثل «صفا»، «اخلاص»، «صِدق»، «ایثار»، «ترجیح رضای حضرت حق بر همه چیز، بر همه‌ی عشق‌ها و همه‌ی محبوبها» برای توصیف شهید صدرزاده علاوه بر تشریح شخصیت وی، به‌دنبال الگودهی و مدل‌سازی هستند. چیزی که در مکتب تفکری غرب وجود ندارد و آنها برای رسیدن به چنین مدل‌هایی دست به‌دامن تخیل‌های هالیوودی می‌شوند.

14020530_0153627

 

    کتاب «سرباز روز نهم» هم ابعاد مختلف زندگی شهید مصطفی را در مقابل مخاطب قرار می‌دهد. در تقریظ بر این کتاب، رهبر انقلاب اسلامی به چند بعدی بودن شخصیت شهید صدرزاده اشاره می‌کنند. اینجا هم الگو بودن شهید عزیز نیز مورد تاکید رهبری است؛ «این چهره‌ی برجسته بیشک یک الگو است برای جوانان امروز و فردا. اراده‌ی قوی، فهم درست، روحیه‌ی ایثار، شجاعت، خستگی‌ناپذیری، ‌ادب، دلِ انباشته از محبت و صفا، و بسی دیگر از خصوصیات برجسته،‌ بخش‌هائی از شخصیت این جوان فداکار و انقلابی نسل‌های دوم و سوم انقلاب است».

   شاید این روزها جوانان و نوجوانان بایستی بیشتر از گذشته به وجوه مختلف زندگی صدرزاده که حتماً برایشان درس آموز است، مراجعه نمایند. آیت الله خامنه‌ای در تقریظ‌هایی که روی کتاب‌های مرتبط با شهدای دوران دفاع‌مقدس نوشته‌اند، توجه فراوانی به زندگینامه شهدا نموده‌‌اند. اما این‌جا روی عظمت شخصیت نسلهای بعد از جنگ تأکید می‌کنند. این تداوم حماسه‌سازی و روحیۀ جهادی در کلام ایشان تجلی دارد.

    اگر کسی صدرزاده‌ها را بشناسد به آیندۀ کشورمان امیدوار می‌شود. پس باید از نویسندگانی که امید را برای دیار خویش به ارمغان می‌آورند خاضعانه تقدیر کنیم. این تقریظ می‌تواند نقطۀ آغازی باشد تا سایر بخش‌های هنری هم برای نشان دادن زوایای شخصیتی شهدا به میدان بیایند. امیدواریم سایر نویسنده‌های سرزمین‌مان نیز به این الگوهای سرفراز رجوع و از آن ها برای مردم این مرز و بوم بنویسند و قهرمانانشان را بیش از پیش به جامعه بشناسانند.

14020530_0153630


محمدحسین خدایی