"گروه سینمای هنرآنلاین"، "تهدید" کلید واژه ای که این روزها زیاد از خیابان بهار جنوبی به گوش می خورد. «خانه سینما» مهم ترین نهاد صنفی اهالی سینما به شمار می رود که متاسفانه طی چند وقت اخیر درگیر حواشی مقطعی و جزئی شده است. «اگر آقایان مبنا را قانون قرار داده اند و معتقدند هرکس قانون را رعایت نمی‌کند نمی‌تواند فعالیت کند، پس بدانند خودشان اولین کسانی هستند که باید ممنوع الفعالیت شوند چون خود مدیران و مشخصا مسئولان وزارت ارشاد و مدیران سینمایی قانون را رعایت نمی‌کنند.» این ادبیات عجیب محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات مدیره خانه سینما  است؛ ادبیاتی غیر قابل باور که توسط رسانه ها منتشر شده است! چند روزی است که  خبر ممنوع‌الکاری تعدادی از بازیگران زنی که اقدام به فعالیت غیرقانونی زده  توسط مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بطور رسمی اعلام شده است.

فرار از واقعیت!

از سویی در شرایطی که طی چند روز گذشته دادستانی تهران به دلیل نشر اکاذیب و مطالب خلاف واقع در موضوع درگذشت «آرمیتا گراوند» دانش‌آموز نوجوان تهرانی علیه 7 سلبریتی شامل 6 بازیگر مطرح زن اعلام جرم کرد، کانون کارگردانان سینمای ایران و شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما به عنوان دو صنف مهم خانه سینما در بیانیه‌ای تند سعی کردند تا با انکار دلیل اصلی احضار این افراد با دادسرا این موضوع را مرتبط با اتفاقات سال گذشته القا کنند.

در بخشی از  متن بیانیه آمده است: «هنوز در غم و اندوه فاجعه قتل داریوش مهرجوئی و وحیده محمدی فر هستیم که خبر ممنوع الکاری تعدادی از بازیگران زن سینما توسط وزارت ارشاد اعلام‌ می‌شود. ما ضمن حمایت کامل از سخنان آقای عسگرپور رئیس هیات مدیره خانه سینما، که لزوم ممنوع الفعالیت شدن مسئولان بحران زا بجای سینماگران را عادلانه‌تر می‌داند، اعلام می‌کنیم که کانون کارگردانان سینمای ایران و شورای عالی تهیه کنندگان سینما، همچون گذشته، در کنار همه همکاران بازیگر زن سینمای ایران ایستاده و ضمن احترام به انتخاب آنها، حق پیگیری و تقاضای رسیدگی حقوقی و حق خواهی قانونی را به قانون شکنی مسئولان اجرایی، در هر رتبه و جایگاهی که باشند، برای خود محفوظ می‌دانند.»

دهن کجی به قانون

در شرایطی که به نظر می‌رسد مسئولان اصناف خانه سینما خود را آماده یک تقابل جدید با «قانون»  می‌کنند که رفتار آنها کاملا تشبیه به آدرس غلط دادن است. نکته جالب اینجاست که نه در صحبت‌های معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و نه شخص وزیر هیچگاه از بازیگران ممنوع‌الکار اسمی آورده نشده است و انتشار یک تصویر معنی دار در یکی از رسانه‌ها به آتش این اختلافات دامن زد.

نکته مهم در مقابل این سخنان موضع‌گیری برخی اصناف خانه سینما در حمایت آنها از برخی هنرمندان قانون شکن، عجیب جلوه دادن این خبر است. در این رابطه باید گفت خبر اعلام شده توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون نظارت و ارزشیابی خبر جدیدی نیست و تشریحی از قانونی است که ناگفته هم وجود آن غیرقابل انکار است؛ حال باید گفت که بهتر است مسئولان برخی اصناف به جای دهن کجی به متن دقیق قانون، به دنبال ایجاد آرامشی و وفاق برای اهالی سینما باشند تا اهالی هنر بتوانند بدون تنش و تشنجی و به دور از دوقطبی سازی  به هنرنمایی های خود بپردازند!

محمدعلی میرزایی