به گزارش خبرنگار سینما هنرآنلاین؛ «جشنواره فیلم کوتاه تهران» رفته رفته به ساعات پایانی خود نزدیک می‌شود. جشنواره‌ای که بهترین فرصت و محفل برای دور هم جمع شدن فعالان حوزه فیلم کوتاه است و اتفاقا امسال نیز روزها و سانس‌های شلوغی را پشت سر گذاشته است. بسیاری حتی سعی کرده‌اند از شهرهای دور و نزدیک خود را به این جشنواره برسانند تا در این میعاد هنری به صورت مستقیم شرکت کنند.

اما اتفاق جالبی که در این دوره از جشنواره رخ داده و می تواند نویدبخش روزهای بهتری نه تنها در حوزه فیلم کوتاه بلکه در بدنه سینمایی کشور باشد، تولید آثاری برجسته توسط زنان فیلمساز است. بانوانی که در مقام کارگردان و یا نویسنده و تهیه‌کننده، آثار نسبتا خوبی تولید کرده و تعدادی از آن ها به جشنواره راه پیدا کرده اند و اتفاقا برخی نیز خوش درخشیده اند. برخی حتی از نگاه مخاطبان جزء برترین آثار این دوره جشنواره فیلم کوتاه بوده‌اند. مانند فیلم «اذان صبح به افق یزد» به کارگردانی زهره صباغیان که توانسته در روزهای متمادی بیشترین آراء مردمی را از آن خود کند. این فیلم که توسط بانوی هنرمند یزدی ساخته شده است، درباره پیرمردی تنهاست که در ماه رمضان با همسرش قهر کرده و راضی به آشتی نمی شود، از طرفی هرچه تلاش می کند نمی تواند به تنهایی برای سحری بیدار شود، تا اینکه…؛

البته این تنها اثر از بانوان نیست که توانسته در جشنواره خیلی خوب دیده شود. بلکه کارهای دیگری هم بوده است که توسط بانوان ساخته شده اند و اتفاقا در بخش هایی مانند «اقتباس»، توانسته اند حائز رتبه شوند. تمامی این ها نشان می دهد که جامعه زنان خیلی خوب زبان فیلم را شناخته و با مخاطبان امروزی آشنا هستند و می توانند آثاری تولید کنند که بیننده خیلی خوب با آن رابطه برقرار کند.

قطعا حضور این تعداد بانوی فیلمساز در جشنواره هر چند به نسبت آمار حضور آقایان زیاد نیست اما باز هم می تواند گویای این حقیقت باشد که تا حدی سهم این قشر در تولید آثار سینمایی به نسبت گذشته پررنگ تر شده و بدون شک تا حمایتی هم از تولید آثارشان شکل نمی‌گرفته الان شاهد این تعداد فیلم با حضور تولیدکنندگان خانم نبودیم، اما آیا این حمایت‌ها کافی است؟ بدون شک خیر. این می‌تواند تنها یک شروع خوب باشد، اما واقعیت این است که باید حمایت از بانوان در تولید آثار هنری بسیار جدی‌تر از گذشته در دستور کار دستگاهها و نهادهای فرهنگی قرار گیرد، چراکه نه تنها دغدغه های این قشر از جامعه می تواند بسیار خوب توسط خود آنها در آثار هنری منعکس شود، بلکه می تواند نگاه تازه و جدیدی به مسائل اجتماعی عرضه کند. نگاهی زنانه و مادرانه و صد البته هنرمندانه.