به گزارش خبرنگار «هنرآنلاین»، «هفته ملی کودک» امسال از ۱۵ مهر تا ۲۱ مهر برگزار می‌شود. هفته ای که شاید فقط یک نام را به یدک می‌کشد، به خصوص زمانی که سهم این قشر در برنامه ها و محصولات فرهنگی به ویژه برنامه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی آنقدر اندک است که اصلا به چشم نمی آید!

بسیاری از فیلمسازان به خاطر ترس از گیشه کم‌رونق به سراغ کارهای کوک و نوجوان نمی روند؛ این در حالی است که اگر از آن ها به خوبی حمایت شود، حتما سینمای کودک و نوجوان نه تنها گیشه خوبی خواهد داشت بلکه می‌تواند سردمدار فتح گیشه سینماها بوده و سرمایه در گردش خوبی را برای صنعت سینمایی کشور به ارمغان بیاورد. به شرط آنکه کارهای جذاب و فاخری برای این رده سنی تولید شود و چه در بُعد تولید و چه در اکران حمایت به موقع و خوبی از آنها صورت بگیرد. وقتی کار خوب تولید شود بدون شک گیشه را نیز از آن خود می کند، مانند آنچه این روزها در مورد «بچه زرنگ» شاهدش هستیم. انیمیشنی که حتی گوی رقابت را از بسیاری فیلم های کمدی ربوده و در حال حاضر به دومین فیلم پرفروش این روزهای کشور تبدیل شده است.

«بچه زرنگ» بیش از 140 هزار مخاطب و فروشی معادل 6 میلیارد و 400 میلیون تومان را تجربه کرده که این میزان فروش در طی 11 روز نخست اکران اتفاق بسیار خوشایندی است و نشان می دهد کار خوب برای کودک و نوجوان نه تنها بی‌گیشه نمی ماند بلکه قطعا با استقبال هم مواجه خواهد شد.

بچه زرنگ

* زندگی کودک را دست کم نگیریم

با وجود این تجربه‌های معنادار، اما واقعیت این است که متأسفانه عزمی برای زنده کردن و احیای دوباره این حوزه چه در سینما و چه در تلویزیون وجود ندارد! تا جایی که صدای برخی از کارشناسان این حوزه نیز درآمده است. کسانی که خیلی خوب می‌دانند تزریق محتوای نادرست به زندگی کودکان و نوجوانان در آینده چه تبعات جبران‌ناپذیری برای اجتماع خواهد داشت.

فردوسی پور کارشناس حوزه کودک و نوجوان با گلایه از وضعیت دسترسی کودکان به فضای مجازی می گوید: «هر چه زودتر باید فکری به حال مراقبت و مدیریت حضور کودکان در فضای مجازی کنیم و کنترلی برای تماشای انیمیشن های خارجی قائل شویم».

او در این باره مدیران تلویزیون و سینما و سیاستگذاران حوزه فرهنگ و هنر را مخاطب خود قرار داده و به آن ها توصیه می کند که باید قبل از هر چیز شخصیت و زندگی کودک را مهم بدانند.

این کارشناس در ادامه می گوید: «وقتی کودک مهم شد، دوبله زیرزمینی و سخیف نخواهیم داشت. فیلم و انیمیشن برای کودک ساخته می شود و خیلی از این کم‌کاری ها و غفلت ها سامان پیدا می کند.»

بچه زرنگ

طبق نظر کارشناسان این حوزه، حتی راه برون‌رفت از معایب فضای مجازی افسارگسیخته نیز در افزایش تولیدات غنی، با کیفیت و جذاب برای مخاطب است. این تولیدات می تواند در قالب فیلم کوتاه، انیمیشن و حتی سریال باشد. غفلت در این زمینه قطعا عواقب جبران‌ناپذیری برای سال‌ها و دهه‌های بعد خواهد داشت. بنابراین نباید تنها به نامگذاری یک هفته به نام کودک بسنده کرده، سبد خانواده ها را از محصولات فرهنگی مورد نیاز فرزندانشان خالی بگذاریم و بعد ادعا هم بکنیم که این قشر و آینده جامعه مان برایمان مهم است! اگر هر فصل یک انیمیشن خوب مانند بچه زرنگ برای سینمای کودک ساخته شود می توان مدعی بود که تا حدی ولو کم، این سینما جدی گرفته شده است، البته که آن هم کافی نیست چه برسد به این که سالی یکی دو انیمیشن خوب مانند بچه زرنگ بر روی پرده نقره ای نمی رود.

زینب السادات افتخاری