خبرگزاری هنرآنلاین: چند سالی است که در بین ترکیب اکران سینما در مقاطع مختلف، فیلم‌های پویانمایی هم دیده می‌شوند. در دو سال اخیر «پسر دلفینی»، «لوپتو» و... پویانمایی‌هایی بوده‌اند که این سالها تلاش کرده‌اند تا اندکی سهم انیمیشن از چرخه اکران را افزایش دهند. حالا «بچه زرنگ» محصول مشترک گروه هنر پویا و کانون پرورش فکری، تازه‌ترین انیمیشنی است که بر پرده نقره‌ای سینماها نقش بسته است.

حوزه کودک و نوجوان را البته نباید تک‌بعدی نگاه کرد و محصولات فرهنگی این حوزه تنها به آثار پویانمایی محدود نمی‌شود. این نکته دو سه سالی است که در کشورمان بیشتر مورد توجه واقع شده است و می‌بینیم تلاش شده شخصیت‌هایی که در آثار پویانمایی خلق می‌شوند، بیش از پیش ساخته و پرداخته شوند و از ابعاد مختلف، دنیای این کودکان را بسازند. از همین رو سال گذشته نیز در نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی، شاهد سهم بالای محصولات «پسر دلفینی» در بین محصولات موجود بودیم. برای انیمیشن «بچه زرنگ» نیز چنین اتفاقی در حال رخ دادن است و اخباری از ساخته شدن بازی موبایلی این انیمیشن به گوش می‌رسد. بازی موبایلی‌ای که قرار بود همزمان با آغاز اکران انیمیشن در سینماها، در دسترس مخاطبان قرار گیرد اما با وجود آغاز اکران «بچه زرنگ» از پنجم مهرماه، این بازی با چند روز تاخیر منتشر خواهد شد.

بازی موبایلی این انیمیشن که محصولی از استودیو آنو رسانه هنر است، قرار است تحت عنوان «بچه زرنگ؛ مبارز کوچک»، ابتدا در نسخه‌ای فارسی در اختیار کاربران داخلی قرار گیرد و در فاز بعدی، نسخه‌ای انگلیسی از آن نیز به شکل بین‌المللی انتشار یابد. برای اطلاع از زمان انتشار بازی و همچنین آگاهی بیشتر از روند تولید و ویژگی‌های کار، گفتگوی کوتاهی با مصطفی کیوانیان مدیرعامل استودیو آنو رسانه هنر داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

انتشار بازی «بچه زرنگ» تا دو سه روز آتی

مصطفی کیوانیان در خصوص زمان انتشار این بازی موبایلی به هنرآنلاین گفت: اقدامات لازم را برای انتشار بازی «بچه زرنگ؛ مبارز کوچک» انجام داده‌ایم و تنها منتظر تایید کافه بازار هستیم و نهایتا طی دو سه روز آینده بازی موبایلی به دست مخاطبان خواهد رسید.

main-Mostafa-keyvanian-1

وی در پاسخ به اینکه آیا بازی «بچه زرنگ؛ مبارز کوچک» تنها در کافه بازار قابل دریافت است یا دیگر سرویس‌ها نیز به انتشار آن می‌پردازند، گفت: فعلا و در مرحله اول انتشار، صرفا این بازی در مارکت کافه بازار قابل دریافت خواهد بود اما در آینده‌ای نزدیک دیگر مارکت‌ها هم به انتشار آن خواهد پرداخت.

کیوانیان درباره مراحل آغازین تبدیل این ایده به محصول، تصریح کرد: زمانیکه خود انیمیشن «بچه زرنگ» در آستانه آغاز فرایند تولید بود، آقای حامد جعفری تهیه‌کننده اثر، پلن تولید گیم و دیگر محصولات برای این کار را در سر داشت. بعد از اینکه بخشی از مراحل تولید جلو رفت، جلسه‌ای با ما گذاشتند و وقتی پروژه را دیدیم و خوشمان آمد، برای ساختن بازی آن همکاری را آغاز کردیم.

مدیرعامل استودیو آنو رسانه هنر در پاسخ به اینکه پروسه تولید چه میزان زمان برده، توضیح داد: تولید بازی «بچه زرنگ؛ مبارز کوچک» حدودا یک سال زمان برد. البته سافت لانچ (ارائه نسخه آزمایشی) هم داشتیم و در این یک سال، چندین بار کار را تست کردیم تا ببینیم خروجی در چه وضعیتی قرار دارد ولی بطور کلی تقریبا یک سالی طول کشید تا این بازی آماده عرضه به مخاطبان شود.

وی درباره بازی دیگری که بناست با محوریت همین انیمیشن بسازند، گفت: دومین بازی‌ای که قصد داریم با محوریت انیمیشن «بچه زرنگ» تولید کنیم، احتمالا اردیبهشت‌ماه سال آینده آماده عرضه شود.

بازی «بچه زرنگ» در ژانر نقش‌آفرین تولید شده؛ نه رانر

مصطفی کیوانیان اطلاعاتی که در خصوص ژانر بازی «بچه زرنگ؛ مبارز کوچک» منتشر شده و آن بازی را در ژانر رانر معرفی کرده، تکذیب کرد و گفت: بازی «بچه زرنگ؛ مبارز کوچک» که در دو سه روز آتی منتشر می‌شود، در ژانر RPG (Role Play Game) یا همان ژانر نقش‌آفرین تولید شده است. این بازی بر خلاف برخی اطلاع‌رسانی‌ها در ژانر رانر (Runner) نیست.

901556

وی در این باره ادامه داد: بازی‌های ژانر RPG کلا بازی‌های پرطرفداری هستند؛ به این دلیل که بازیکن می‌توان در آن امکانات و ابزارهای بازی را ارتقا و توسعه دهد. همچنین این ژانر، به دلیل امکانات بیشتر برای خلاقیت در قابلیت درون پرداختی (in-app purchase)، از نظر مالی برایمان مناسب‌تر و جذاب‌تر بود. به علاوه اینکه تم انیمیشن هم بیشتر با RPG همخوانی داشت و ترجیح دادیم در همین ژانر آن را به تولید برسانیم.

حوزه‌های انیمیشن و بازی مکمل یکدیگرند

کیوانیان همچنین افزود: انیمیشن «بچه زرنگ» قرار است تنوع بالایی در محصولات فرهنگی به خود ببیند و حتی سریال این پویانمایی هم در حال ساخت است. ما هم تصمیم داریم بازی‌های مختلفی را از این انیمیشن بسازیم و منتشر کنیم اما در حال حاضر منتظریم که ببینیم اکران سینمایی آن چه بازخوردی را از سوی مخاطبان به دنبال خواهد داشت تا بر آن اساس برنامه‌ریزی‌های خودمان را جلو ببریم.

1080724

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که کدامیک از دو پلتفرم بازی و انیمیشن بهتر می‌توانند خلاء شخصیت‌پردازی و برندسازی در حوزه کودک و نوجوان را پر کنند، گفت: نمی‌توانیم بگوییم که کدام پلتفرم برای شخصیت‌پردازی حوزه کودک و نوجوان بهتر و کارآمدتر است ولی دو حوزه انیمیشن و گیم، می‌توانند در این امر مکمل همدیگر باشند. پیش بردن هر دو صنعت به صورت موازی برای برندسازی و شخصیت‌پردازی در حوزه کودک و نوجوان، می‌تواند به شناخته شدن و اصطلاحا جا افتادن و معرفی کاراکترهای انیمیشن در بین مخاطبان هدف کمک کند و بهتر است این دو پلتفرم را مکمل یکدیگر در این حوزه بدانیم.

لازم به ذکر است در بازی‌های ژانر رانر (Runner)، بازیکن در قالب یک دونده مسیری بی‌نهایت را می‌پیماید و در سبک نقش‌آفرین (RPG)، بازیکن در نقش کاراکتری که به مرور و در طول بازی تجربه و مهارتش افزایش پیدا می‌کند، به بازی می‌پردازد که بازی «بچه زرنگ؛ مبارز کوچک» در سبک نقش‌آفرین به تولید رسیده است.