به گزارش هنرآنلاین نمایش آیینی «بیا، دیر می‌شود» به نویسندگی داود کریمی و کارگردانی امیربهراد رحمانی، نهمین اجرای خود را در سالن شهید بهشتی مجموعه فرهنگی سرچشمه، تجربه کرد.رحمانی، درباره این نمایش گفت: گروه هنری خزان ارغوان، حدود ده سالی است که فعالیت خود را در زمینه برگزاری نمایش‌های آیینی، آغاز کرده و هرسال، نمایشی را با محوریت فاطمیه، روی پرده برده است. امسال جرقه محتوایی جدیدی در اتاق فکر گروه خورده که داستان نمایش «بیا، دیر می‌شود» نتیجه آن است.

وی در ادامه درباره نمایشنامه این اثر گفت: «بیا، دیر می‌شود» روایت جوان مسلمانی است که از زندان امویان فرار کرده و به کلیسایی پناه برده است. داستان در کلیسا و در خلال گفت‌‌و‌گو بین جوان مسلمان با کشیش‌های مسیحی جریان پیدا می‌کند. این روایت، از یک داستان واقعی که در سال ۷۵ هجری قمری، در زمان امام سجاد علیه السلام رخ داده، اقتباس شده است.

رحمانی اضافه کرد: گروه خزان ارغوان حدود شش ماه است که مشغول تلاش برای تدارک این نمایش است. از آنجایی که بخشی از این نمایش به مصائب امام حسن مجتبی و حضرت اباعبدالله می‌پردازد، مایل بودیم در شهادت امام حسن علیه السلام بتوانیم کار را به اجرا برسانیم که این امر الحمدلله با همکاری همه‌ی اعضا گروه محقق شد.

کارگردان این اثر نمایشی گفت: در این تئاتر تلاش کردیم مخاطب از یک زاویه متفاوت به مصائب اهل بیت نگاه کند. برای همین به نقاط روایت نشده تاریخ رجوع کردیم تا نشان دهیم ظلم‌هایی که به اهل بیت شده است، فقط در نظر مسلمانان و شیعیان، ناگوار نیست؛ بلکه حتی ادیان دیگر هم چنین ظلمی را نسبت به پیشوایان خودشان، برنمی‌تابند. به همین دلیل می‌توان این نوع از نمایش را، روضه مصوری برای حضرات معصومین در نظر گرفت.

رحمانی در پاسخ به این سوال که هزینه نمایش‌های گروه چطور تامین می‌شود، گفت: این نمایش‌ها به صورت نذر فرهنگی و رایگان اجرا می‌شود. هزینه‌های گروه نیز توسط خیرین مردمی و از طریق سایت و یا شماره حساب گروه تامین می‌شود.

خزان ارغوان اجرای پایانی خود را در روز دوشنبه در مجموعه فرهنگی سرچشمه بر روی صحنه برد. رحمانی وعده داد که اجرای بعدی گروه، در فاطمیه خواهد بود.