گروه سینما هنرآنلاین: تا مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور کمتر از 6 ماه فرصت داریم و روزهایی که می‌گذرانیم، دورانی طلایی برای فیلمسازانی است که می‌خواهند در این رویداد سینمایی حاضر باشند. از طرفی روند صدور پروانه ساخت آثار سینمایی در چندماهه اخیر با سرعت خوبی در جریان بوده و از سوی دیگر، مشخص نیست که همه آنها بتوانند آثار خود را به جشنواره برسانند.

به هر حال، تجربه هرساله نشان داده بخش عظیمی از فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر، از دل همین آثاری بیرون می‌آیند که این روزها خبر آغاز مراحل تولید یا پیش‌تولیدشان را می‌شنویم. از همین رو، مروری بر فیلم‌های پرسر و صدای در حال ساخت داشتیم تا تخمینی از حال و هوای جشنواره فیلم فجر امسال داشته باشیم.

گشت-ارشاد-۳-اکیر-جعفری-سعید-سهیلی-e1632035605361-600x600-1

بازگشت سهیلی به فجر با «پول و پارتی»

سعید سهیلی، کارگردانی که غالبا با «گشت ارشاد» در بین مخاطبان عام سینما شناخته می‌شود، حدود ده سالی می‌شود که در جشنواره فیلم فجر حضور نداشته است. او در سال 92 با «کلاشینکف» در فجر حاضر شد و پس از آن، اگر چه فیلم‌های گیشه داری مثل «ژن خوک» و «گشت 2 و 3» ساخت، اما دیگر در این جشنواره دیده نشد.

او هم‌اکنون پروانه ساخت یک فیلم کمدی رمانتیک به نام «پول و پارتی» را دریافت کرده و این فیلم به زودی با کارگردانی او جلوی دوربین می‌رود و احتمالات نشان می دهد نام این فیلم را در لیست فیلم‌های فجر امسال شاهد باشیم. تهیه‌کنندگی این فیلم را خود سعید سهیلی به همراه برادرش سینا مهراد بر عهده دارند.

nody-حمید-بهرامیان-ویکی-پدیا-1625866352

بهرامیان «به خاطر یک کیف دلار» را می‌سازد

حمید بهرامیان، کارگردان جوان و تازه‌کار سینمای ایران، که پیش از این با دو سریال تلویزیونی و یک فیلم سینمایی کارگردانی را آغاز کرده بود، در دومین تجربه کارگردانی خود، «به خاطر یک کیف دلار» را می‌سازد. این فیلم قرار است اولین تجربه تهیه‌کنندگی آذر معماریان نیز باشد.

معتمدی

معتمدی امسال هم در فجر؟

اولین حضور علیرضا معتمدی در جشنواره فیلم فجر در مقام کارگردان اثر، به سی‌وششمین دوره این جشنواره برمی‌گردد که معتمدی با فیلم «رضا» در این رویداد حضور یافته بود. سال گذشته نیز فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» به کارگردانی وی در جشنواره نمایش داده شد و سیمرغ بلورین بهترین تدوین را نیز از آن خود کرد. امسال هم علیرضا معتمدی در حال کارگردانی و تهیه‌کنندگی فیلمی است به نام «دختر پری‌خانوم» و احتمال می‌رود با حضور این فیلم در جشنواره فجر امسال، سومین حضور این کارگردان را در جشنواره شاهد باشیم.

کاور+ثابت

کارگردان «غریب» با دو فیلم می‌آید

یکی از فیلم‌های تحسین‌شده در جشنواره سال گذشته -که در شش بخش مختلف جشنواره موفق به کسب سیمرغ شد- فیلم «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی بود. لطیفی پس از ساخت «غریب»، در گفتگویی اعلام کرده بود که تهیه‌کنندگی فیلم «رد پای موج» را بر عهده گرفته است و به این زودی کار دیگری نخواهد ساخت. «رد پای موج» اثری به کارگردانی داریوش جهانگیری‌مقدم است و می‌توان به عنوان یکی از گزینه‌های فجر روی آن حساب کرد.

اگرچه لطیفی عنوان کرده بود به این زودی کار جدیدی نخواهد ساخت اما پس از مدت کوتاهی، کارگردانی فیلم سینمایی «نامیرا» که قرار بود توسط شهریار بحرانی ساخته شود، به محمدحسین لطیفی واگذار شد تا او این روزها به طور همزمان مشغول ساخت دو فیلم (یکی در مقام تهیه‌کننده و دیگری در مقام کارگردان) باشد. هر یک از این دو اثر که بتوانند مراحل تولید را تا موعد مقرر برای جشنواره پشت سر بگذارند، شانس حضور در این تورنمنت سینمایی را دارند.

1117359

ناکام بزرگ؛ این بار در لباس کارگردانی

شاید بتوان گفت جواد عزتی در دوره‌های اخیر جشنواره فجر، پرتکرارترین چهره بوده است. وی از شش دوره اخیر جشنواره، در پنج دوره حضور داشته و از این پنج دوره، در چهار دوره موفق به نامزدی در بخش‌های مختلف شده است اما هر بار دستش از سیمرغ کوتاه مانده است.

او پس از سال‌ها بازیگری، این بار قصد دارد با «تمساح خونی» شانس خود را در عرصه کارگردانی محک بزند و به احتمال قوی، فیلم او را در بین فیلم‌های فجر امسال خواهیم دید. تهیه‌کنندگی «تمساح خونی» را کامران حجازی بر عهده دارد.

20230319_092208-1024x694

«جلبک»؛ فیلمی که شاید نگاهی به جشنواره داشته باشد

در بین فیلم‌هایی که این روزها مراحل تولید را می‌گذرانند، به نام «جلبک» برمی‌خوریم. فیلمی که سازندگان آن همان سازندگان «فسیل» هستند؛ ابراهیم عامریان تهیه‌کنندگی و کریم امینی کارگردانی این فیلم را بر عهده دارند و با توجه به سبک و سیاق آنها در فیلمسازی، احتمالا باید منتظر یک فیلم عامه‌پسند پرفروش دیگر باشیم. شاید این فیلم نگاهی به جشنواره داشته باشد و تیم سازنده سبک و سیاق جدیدی را در تولید پیش بگیرند و دیدگاه آنها در «جلبک» متفاوت از آثار قبلی‌شان باشد.

مهران+مدیری+-+ساعت+شش+صبح

مدیری؛ این بار با «ساعت 6 صبح»

مهران مدیری بخش عمده‌ای از شهرت خود را مدیون تلویزیون است و سینما هرگز برای او به خوش‌یمنی تلویزیون نبوده است. در مقام کارگردانی، تنها یک اثر سینمایی از مهران مدیری می‌بینیم و آن هم «ساعت پنج عصر»ی است که نتوانست استقبال چندانی از سوی مخاطب دریافت کند. حالا او بار دیگر شانسش را با «ساعت شش صبح» امتحان کرده است؛ فیلمی با مضمون ملتهب و اجتماعی و البته با رگه‌هایی از طنز که به تهیه‌کنندگی علی اوجی تولید می‌شود و احتمال می‌رود یکی از حاضران فجر امسال باشد.

بهمن+کامیار

«لاکپشت» در راه جشنواره

چهارمین فیلم بلند بهمن کامیار، «لاکپشت» نام دارد که یک درام روانشناختی است. کامیار هم تهیه‌کنندگی و هم کارگردانی این فیلم را بر عهده دارد و با توجه به جریان داشتن تصویربرداری آن در فصل تابستان، احتمالا به جشنواره برسد.

14001113000002637793578799219772_79869_PhotoT

کارگردان «علفزار» با فیلم دومش می‌آید

کاظم دانشی در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، با فیلم «علفزار» موفق به کسب چهار سیمرغ بلورین شد. او که با «علفزار» دست روی مضمونی قضایی و اجتماعی گذاشته بود، برای بار دیگر به سراغ داستانی حقوقی و جنایی رفته و در حال ساختن فیلم «اردوبهشت» است و این بار هم مثل کار اولش، بهرام رادان را به عنوان تهیه‌کننده در کنار خود دارد. دانشی در مصاحبه‌ای ضمن اشاره به تدارک این فیلم برای فجر، گفته است: این فیلم مربوط به یکی از پرحاشیه‌ترین پرونده‌های دادگاهی است که در دهه ۸۰ رخ می‌دهد.

3505567

«استعفا» در تلاش برای رسیدن به فجر

نوید اسماعیلی از کارگردانان جوانی است که این روزها در حال تهیه یک فیلم سینمایی و تلاش برای رساندن آن به جشنواره فجر است. «استعفا» فیلمی است که اسماعیلی در حال گذراندن مراحل تولید آن است و داستانش در فضایی جنایی می‌گذرد. اسماعیلی که خود تهیه‌کنندگی این فیلم را نیز بر عهده دارد، در گفتگویی از تمایل به حضور فیلمش در جشنواره فیلم فجر سخن گفته است.

220036

«آخرین فرمان»؛ بازگشت سیفی به عرصه تولید

حجت الله سیفی را باید از فیلمسازان پیشکسوتی بدانیم که مدتی است از فضای تولید آثار فاصله گرفته و درگیر مسئولیت‌های اجرایی حرفه خویش شده است. او حالا قصد دارد مقطعی از زندگی پیامبر اسلام (ص) را به تصویر بکشد و در فیلم خود به طور خاص بر احوالات پادشاه وقت ایران یعنی خسروپرویز تمرکز کند. «آخرین فرمان» نام فیلمی است که سیفی قصد کارگردانی و تهیه‌کنندگی آن را دارد و در صورتیکه به موقع آماده شود، برای چهل‌ودومین دوره جشنواره فرم پر خواهد کرد.

139308050920012303932074

ثقفی و تدارک یک فیلم خانوادگی دهه شصتی برای فجر

علی‌اکبر ثقفی تهیه‌کننده و کارگردان سینما قصد دارد فیلم سینمایی «جنگی بود، جنگی نبود» را با قصه‌ای خانوادگی در حال و هوای دهه ۶۰ به جشنواره فیلم فجر امسال برساند. او ضمن ابراز تمایل به حضور فیلمش در جشنواره امسال، در رابطه با نحوه نامگذاری این فیلم گفته است: این نام هم بخش «جنگی بود» دارد و هم بخش «جنگی نبود» و نمی‌توان بر اساس آن چنین قضاوتی داشت که صرفا در حال و هوای دفاع مقدس می‌گذرد.

776459_933

مجید صالحی با «فیل بزرگ» به فجر می‌آید

مجید صالحی بازیگر مشهور سینما و تلویزیون نخستین تجربه کارگردانی سینمایی خود را با کاری کمدی به نام «زیر نظر» دنبال کرد و حالا در صدد ساختن «فیل بزرگ» است که احتمالا آن هم در فضایی کمدی جلو می‌رود. «فیل بزرگ» به کارگردانی مجید صالحی و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی چندی پیش پروانه ساخت خود را از سازمان سینمایی دریافت کرد و در صورت آماده شدن تا جشنواره، احتمال پیوستن آن به ناوگان فیلم‌های فجر وجود دارد.

نهمین+روز+چهلمین+جشنواره+فیلم+فجر

سومین همکاری حیدری و علیمحمدی برای فجر

کیوان علیمحمدی و علی‌اکبر حیدری، زوج به ترتیب تهیه‌کننده و کارگردانی هستند که با همکاری یکدیگر، در سالهای اخیر دو اثر سینمایی در دو دوره مختلف جشنواره داشته‌اند. «شهر قصه» و «2888» دو فیلم قبلی این زوج است که درخشش چندانی در جشنواره نداشتند و تاکنون فرصت اکران عمومی نیافته‌اند.

حالا این زوج فیلمساز، دست روی ساخت «سینما مولن روژ» گذاشته‌اند و احتمال دارد آن را در جشنواره امسال ببینیم.

1691830171451

فارابی و سوره؛ دست در دست هم برای فجر

بنیاد سینمایی فارابی و باشگاه فیلم سوره که وابسته به حوزه هنری انقلاب اسلامی است، امسال در دو پروژه سینمایی با یکدیگر همکاری دارند. یکی از آن دو فیلم، «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه‌کنندگی علی شیرمحمدی است. «صبح اعدام» با پرداختن به قیام خونین پانزده خرداد، ساعات پایانی عمر شهیدان طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی را به تصویر می‌کشد.

دیگر اثر مشارکتی این دو مجموعه، «دومین روز پاییز» که به زندگی شهید علی‌‌اکبر شیرودی پرداخته است. این فیلم به کارگردانی اردلان عاشوری کلاچاهی و تهیه کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد در مرحله تولید است.

هر یک از این دو فیلم، گزینه‌های خوبی برای فجر امسال به نظر می‌رسند و می‌توان روی درخشش آنها در جشنواره حساب باز کرد. باشگاه فیلم سوره علاوه بر این دو کار مشارکتی، یک فیلم دیگر هم به همت امیرعباس ربیعی کارگردان «لباس شخصی» و «ضد» در دستور کار دارد. فیلمی که نام آن هنوز رسانه‌ای نشده اما حول محور تاریخ معاصر است و مضمونی اجتماعی دارد. دو فیلم قبلی امیرعباس ربیعی پس از حضور در فجر، به مشکلاتی برخوردند و تا به امروز فرصت اکران عمومی نیافتند؛ کار تازه ربیعی هم می‌تواند مانند دو فیلم قبلی‌اش یکی از فیلم‌های پرسروصدای فجر باشد.

1691829922800

اوج با دو فیلم از شهدا می‌آید

فیلم سینمایی «اسفند» درباره شهید علی هاشمی به کارگردانی دانش اقباشاوی یکی از پروژه‌های در حال تولید سازمان اوج است که امید می‌رود در لیست فیلم‌های فجر امسال آن را ببینیم. این فیلم به مقطعی از حضور شهید علی هاشمی در جبهه‌های جنگ می‌پردازد.

احتمال حضور سازمان اوج در جشنواره فجر امسال با یک پروژه سینمایی دیگر نیز می‌رود. فیلم «جزایر مجنون» به کارگردانی مهدی شاهمحمدی درباره شهید مهدی زین‌الدین است. این اثر که به کارگردانی شاهمحمدی فیلم اولی و تهیه کنندگی عباس نادران و با مشارکت بنیاد مستضعفان ساخته می‌شود، چندی پیش در مراحل پست پروداکشن به سر می‌برد و احتمالا تاکنون آماده نمایش شده باشد و شانس بالایی برای حضور در جشنواره دارد.

1691829836757

فیلم‌های بنیاد روایت فتح به فجر می‌رسند؟

بنیاد فرهنگی روایت فتح هم چندین پروژه در حال ساخت دارد که البته مدتی طولانی است در پروسه تولید به سر می‌برند. یکی از این پروژه‌ها، فیلم «ارس» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح ‌است که به علت سنگین بودن پروژه و مراحل سخت و پیچیده دکور و فضاسازی قدیمی و جنگی، تولید و فیلمبرداری‌اش به طول انجامید.

دیگر پروژه‌ای که در دستور کار روایت فتح است، فیلم «دست تنها» با موضوع یک بوکسور جوان و اتفاقاتی است که در جامعه برای او رخ می‌دهد. امیرحسین ثقفی کارگردانی این فیلم و علی‌اکبر ثقفی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارند. «دست تنها» تا چندی پیش در مرحله پیش تولید بود و مشخص نیست که آیا بتواند خودش را به فجر برساند یا خیر.

بنیاد فرهنگی روایت فتح فیلم دیگری نیز در دست ساخت دارد که تا مدتی پیش در مرحله تصویربرداری بود. فیلم «پدر خوب» به کارگردانی اصغر نعیمی و نویسندگی رضا مقصودی، دیگر پروژه‌ای است که از سوی روایت فتح شانس حضور در جشنواره دارد. این فیلم، فیلمی خانوادگی است و به موضوع فرزندآوری می‌پردازد.