به گزارش گروه سینما هنرآنلاین؛ چهارم آبان سال گذشته بود که اتفاقی غم‌انگیز قلب ملت ایران را به درد آورد. زائران حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) هدف  حمله تروریستی قرار گرفتند و تعدادی از هموطنانمان در اوج مظلومیت به شهادت رسیدند. این اتفاق که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را حادثه ای تلخ و ماندنی خواندند، تمامی ملت ایران را داغدار و سوگوار کرد، حادثه ای عظیم که برای همیشه در تاریخ کشورمان ثبت خواهد شد.

رهبرمعظم انقلاب اسلامی در این باره فرمودند؛ «این قضیه را هم نباید بگذارند فراموش بشود. البتّه فراموش نمیشود، اما بایستی دستگاه‌های فرهنگی ما، دستگاه‌های رسانه‌ای ما، عناصر هنری ما، این قضیه را مثل قضیه‌ی عاشورا، مثل قضایای گوناگون تاریخی نگه دارند، بزرگ کنند، ترسیم کنند، آیندگان بفهمند. ما در این زمینه‌ها کوتاهی داریم؛ ما در قضیه‌ی رسانه و تبلیغ و ترسیم واقعیات کوتاهی داریم. »

سال گذشته پس از این حادثه دردناک سوگواره ای با نام «خون نگاشت» با محوریت نگارش داستانک و داستان کوتاه درباره شهدای اغتشاشات و نیز شهیدان مظلوم حرم شاهچراغ علیه‌السلام از سوی بانوان نویسنده انقلابی، منتشر شد و در نهایت نیز 21 بهمن 1401 برگزیدگان این سوگواره معرفی شدند. 12 آذرماه بود که فراخوان رویداد فرهنگی دیگری با نام «سوگواره شاهچراغ» به همت آستان مقدس شاهچراغ منتشر شد. آخرین مهلت ارسال آثار به این سوگواره ملی ۱۳ دی‌ماه اعلام شده بود که پس از مدتی خبری منتشر شد مبنی بر تمدید مهلت ارسال آثار تا ۲۳ دی‌ماه 1401.

اما بازهم سوگواره برگزار نشد و مجددا تمدید شد. در خبر جدید اعلام شده بود که «آخرین مهلت ارسال آثار به این سوگواره ملی که با موضوع حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) به ‌همت این حرم مطهر برگزار خواهد شد تا ۱۲ اسفندماه 1401 خواهد بود»

اما مجددا در اردیبهشت ماه سال 1402 بود که طلایی؛ معاون فرهنگی اجتماعی حرم مطهر در نشستی انتقادات برخی از کاربران در فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها را مبنی بر تأخیر در برگزاری اختتامیه نفرات برتر را مورد اشاره قرار داد و گفت: «بدون هیچ‌گونه پرسشی از دبیرخانه سوگواره برخی از کاربران فضای مجازی به نقد یک طرفه و قضاوت غیرمنصفانه پرداختند که جای تأمل دارد، بنابراین دلیل تاخیر عدم وصول آثار در برخی از رشته‌ها، عدم اطلاع بسیاری از هنرمندان سطح کشور و اشتیاق آن‌ها برای شرکت در سوگواره بود.»

در ادامه نیز تاریخ‌های جدیدی برای هر بخش سوگواره اعلام شد و مقرر شد بخش آفرینش ادبی با محوریت بسیج هنرمندان، انیمیشن و فیلم با فرهنگ و ارشاد اسلامی، گرافیک و نقاشی با مرکزیت حوزه هنری و صدا، موسیقی و سرود با محوریت صدا و سیمای مرکز فارس برگزار شود. به طور مثال برای بخش آفرینش ادبی مهلت ارسال آثار 25 تیرماه در نظر گرفته شد اما پیگیری‌های خبرنگار «هنرآنلاین» گویای این مطلب بود که این بخش از سوگواره مجدد در تیرماه تمدید شد و تاریخ مجدد این تمدید 10 مرداد اعلام شد و باز هم دوباره این سوگواره نتوانست به برنامه اعلامی خود جامه عمل بپوشاند!

B

بعد از بارها تمدید شدن این سوگواره در بخش های مختلف، تقی زاده دبیر بخش ادبی در گفتگو با «هنرآنلاین» گفت؛ آثار در حال حاضر در مرحله داوری و ارزیابی قرار دارند و در پایان مرداد ماه اختتامیه این سوگواره در شهر شیراز برگزار خواهد شد.

اما غرض از نوشتن این چند خط، تذکر این نکته است که همانطور که مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده‌های شاهچراغ فرمودند که «ما در این زمینه‌ها کوتاهی داریم؛ ما در قضیّه‌ی رسانه و تبلیغ و ترسیم واقعیّات کوتاهی داریم» واقعیت این است که این گلایه به برگزارکنندکانِ چنین سوگواره مهم و عظیمی وارد است؛ سوگواره ای که در مورد شهدای شاهچراغ و مظلومیتشان است. چند نهاد و دستگاه و متولی نیز پای کار آمده اند اما متأسفانه چند بار این سوگواره در بخش های مختلف تمدید شده و این تأخیرها و تمدیدها باعث دلسردی هنرمندانی می شود که با خلوص نیت، اثری برای بزرگداشت شهدای شاهچراغ خلق کرده اند و دلشان می خواهد که این اثر در جامعه دیده شود.

اگر قرار باشد که به فرمایش مقام معظم رهبری یاد و خاطره چنین حوادثی زنده نگه داشته شود، بدون شک اولین قدم آن این است که فرصت‌ها را از دست نداده و غنیمت بشماریم. آرام آرام به سالگرد شهدای مظلوم شاهچراغ نزدیک می شویم و انتظار می رود که چنین سوگواره هایی با جدیت و پشتکار بیشتری در جهت یادمان این شهیدان عزیز قدم بردارند.