به گزارش هنرآنلاین، برنامه چهارگاه سه شنبه از شبکه چهارم سیما پخش شد.

اسماعیل آذر در این برنامه گفت: در دنیا هرکاری می کنیم به دنبال پاسخ هستیم. اگر کاسبی صبح تا شب کار می کند انتظار دارد دخلی داشته باشد.

وی با اشاره به داستانی از بیهقی درباره مرگ لیث ادامه داد: برخی تصور می کنند کسی امروز کار بدی کند فردا عقوبتش را دریافت می کند و به انتظار کسی نمی نشیند.

این استاد یادآور شد: عمر یک عدد است و این ذهن ما است که پیری و جوانی را در خود می سازیم و ما تا ابد سرخوش و دل آرام هستیم.

آذر در ادامه با اشاره به مکتب اصفهان توضیح داد: تاج عاشق سعدی بود و بیشتر از اشعار سعدی استفاده می کرد. همه شعرهایی که خوانده می شود مضامین اغلب اخلاقی و عاشقانه است که روح را تلطیف کرده و به انسانی تعالی روحیه می بخشد.

حسن بلخاری نیز با اشاره به روایتی از پاداش یادآور شد: در سالم نماز، سلام آخر واجب است؛ السلام علیکم و رحمت الله و برکاته؛ این کم چه کسانی هستند؟ این همان پاداش است. کسانی که با تکبیرالاحرام وارد حریم حضرت حق می شوید حضرت حق با سلام نهایی شما را بدرقه می کند.

وی ادامه داد: سلام خدا پاداش الهی است. این سلامی است که خدا به ما می دهد و این ریشه در آیات قرآنی دارد. پاداش به کنش نیک تعلق می گیرد.  خداوند از راه های مختلف پاسخ دعاهای انسان را می دهد و این خداوند است که زمان اجابت را تعیین می کند.

این استاد یادآور شد: یکی از صفات الهی، بی نیازی است و در این هستی هرکه نیازمند شد جواب نیاز او حق است. جنس این نیاز معرکه است و خدا کند انسان به این نیاز برسد و اگر به نیاز برسیم درگاه بی نیاز باز است. ما به غلط تصور می کنیم توانگر هستیم و این مربوط به تزویر عالم است که خود را بی نیاز می دانیم.

حسام الدین سراج نیز اظهار کرد: استاد طباطبایی از مفاخر آواز هستند و در اصفهان و شیوه ای که در این خطه خوانده می شود تنها چند نفر مانده اند که از جمله آنان می توان به استاد شاه زیدی، سعیدی، اعظمی کیا و استاد افتخاری اشاره کرد.

برخی می گویند مکتب اصفهان نداریم بلکه شیوه اصفهان داریم. در اصفهان مرسوم بود که سعدی پیامبر سخن است و استاد تاج در مناسب خوانی؛

وی یادآور شد: پدر استاد تاج فوت شده بود در تکیه ای مجلس ختم بوده و همه منتظر بودند ببینند تاج چه می خواند. او روی پله اول منبر نشست و در عراق خواند: یک پسر گم کرد یعقوب و دو چشمش کور شد چون نگریم من که یک عالم پدر گم کرده ام و همین یک بیت را خواند.

سراج افزود: در اصفهان شعر و آواز هم شانه هم هستند و استاد طباطبایی حتما با شعرا دمخور هستند و آواز و ملودی و کلام هم پایه هم جلو می رود.

 سید رضا طباطبایی از خوانندگان قدیمی م صاحب سبک اصفهان نیز با حضور در چهارگاه اظهار کرد: شکافتن کلام در موقع خواندن سبک اصفهان را از دیگر روش ها جدا کرده است؛ شکافتن کلام در هنگام خواندن موجب می شود کلام به گوش شنونده برسد زیرا خیلی ها از شعر لذت می برند؛ اگر شعر و آواز وساز باهم درآمیزند جرقه ای رخ می دهد و همه دنبال این جرقه هستیم.

وی ادامه داد: استاد شجریان سه گاه را با روش خاص و مترقی خود می خواند؛ تاج اصفهانی هم به نحو دیگری این کار را می کرد اما اصفهان روی شعر نگاه دیگری دارد. اگر شعر مخاطب را بگیرد کار حل می شود.

این استاد آواز توضیح داد:  در انجمن ادبی اصفهان 20 تا 30 سال حضور داشتم؛ من عاشق ادبیات هستم و شب ها اگر حافظ نخوانم شب صبح نمی شود.

متین رضوانی پور نیز اظهار کرد: استاد طباطبایی با تحریرعراق به پرده های بیداد، پرده های شوشتری و درآمد همایون رسید که من تا امروز چنین چیزی ندیده بودم. این حرکت استادانه بود. تحریر را در چهار گوشه خواندن یک اتفاق سخت و عجیب بود.

 

در ویژه برنامه «چهارگاه» حسام الدین سراج استاد آواز ایرانی، محمد اسماعیل آذر استاد شعر ایرانی، حسن بلخاری قهی استاد زیبایی‌شناسی و متین رضوانی پژوهشگر حوزه موسیقی ایرانی میزبان هنرمندان آوازخوان از سراسر ایران بودند.

«چهارگاه» یه تهیه‌کنندگی کامران سیف اللهی هم‌زمان با اولین سحر ماه رمضان، از ساعت ۰۳:۳۰ تا اذان صبح راهی آنتن شبکه چهار شد.

در این برنامه درباره گونه‌های شعر،فرهنگ و ادبیات آوازخوانی، مناجات‌خوانی در نقاط مختلف ایران و صحبت شد.