به گزارش هنر آنلاین، چهارمین قسمت از برنامه «کافه نقد» رادیو نمایش با هدف تحلیل و بررسی تولیدات شبکه نمایش خانگی و سریال‌های تلویزیونی با اجرای مهران ده‌نمکی و با حضور عطیه موذن خبرنگار سینما و تلویزیون، هادی مومنی منتقد سینما و تلویزیون و سید رضا محقق تهیه‌کننده سریال «عقرب عاشق» پنج‌شنبه ساعت ۱۸:۳۰ از رادیو نمایش پخش شد.

ده‌نمکی در مقدمه‌ای سریال «عقرب عاشق» را تلفیقی از ژانرهای علمی – تخیلی، درام عاشقانه و خانوادگی دانست. در ادامه موذن درباره محتوای سریال گفت: اگر از نگاه رسانه نگاه کنیم می‌بینیم خیلی کم به سراغ سریال‌ و فیلم‌ با فضاهای متفاوت رفتیم. آنقدر در این چند سال سریال و فیلم‌های سینمایی به فضای اجتماعی نزدیک شده، که فکر می‌کنم ممکن است مخاطب سریال و فیلم‌های اجتماعی را پس بزند. چقدر خوب است کارگردانان ژانرهای مختلف را تجربه کنند. چراکه مخاطب دوست دارد کارهای متفاوت ببیند.

این خبرنگار تلویزیون با بیان اینکه «عقرب عاشق» کمی از فضای ملودرام فاصله گرفته و به فضای تخیلی نزدیک شده است، افزود: در واقع، چند ژانر را در اثر شاهد هستیم. ما برای چنین تولیداتی نیاز به نویسنده‌ و فضاهایی داریم، که مختص این ژانر باشد، تا اثر به کمدی ناخواسته تبدیل نشود! البته نمی‌گویم «عقرب عاشق» به این سرنوشت دچار شده، ولی از چنین سریالی که از عوامل خوبی برخوردار است، انتظار بیشتری برای خروجی کار داشتیم.

در ادامه محقق این سریال را در ژانر درام – علمی و تخیلی دسته‌بندی کرد و گفت: از لحاظ تولید و محتوا «عقرب عاشق» با ریسک دو چندان رو‌به‌رو بود. در ابتدای تولید این اثر احساس کردم به آن چیز‌هایی که در پروسه تولید می‌خواستیم نرسیدیم. ولی با توجه به توانمندی همکارانمان در حوزه جلوه‌های ویژه و کارگردان با تجربه‌ای که در حوزه درام در کنارمان بود، شرایط تولید هموار و استرس‌ها کمتر شد. بنظرم شروع خوبی برای تولید این نوع کارها در ایران بود.

تهیه‌کننده سریال «عقرب عاشق» درباره بازخورد مخاطبان ادامه داد: اگرچه آمار دقیقی از میزان بینندگان ندارم، ولی سریال بینندگان خاص خود را داشت. آنچه از بازخورد مخاطبان در نماوا و سایر پلتفرم ها دیدم، رضایت مخاطبان از «عقرب عاشق» بود البته بازخوردهای منفی هم داشتیم.

در ادامه مومنی با طرح این سئوال که «عقرب عاشق» می‌خواهد درام علمی – تخیلی باشد، یا عاشقانه ای خون‌آشام، توضیح داد: شاید قرار بود این تناقض در سریال وجود داشته باشد. از طرفی، ما در تاریخ سینما آثار متعددی با این مضامین داریم. شاید یکی از معروفترین آن «دراکولای» برام استوکر است. این اثر یکی از شاهکارهای تاریخ سینماست. ولی این سریال اقتباسی از یک رمان به نام «عقرب و پروانه» است. شخصی به نام بهداد به طور اتفاقی فوت می‌کند. پس از مرگش جسدش به سردخانه منتقل می‌شود، اما به یکباره جسد بهداد ناپدید می‌شود و پس از مدتی او را سالم در خیابان‌های تهران می‌بینیم.

این منتقد سینما و تلویزیون ادامه داد: انگار قرار بوده ماجرای هیجان‌انگیز پر رمز و رازی را رقم بزند و با تمرکز بر روی ترس، مخاطب را جذب کند. هر چقدر جلوتر می‌رویم، انگار کارگردان ایده داستان را فراموش می‌کند و عقربی که در کالبد بدن بهداد است، تبدیل به عاشق‌پیشه کلیشه‌ای می‌شود. «عقرب عاشق» می‌خواهد فضای وهم‌ آلود تخیلی ایجاد کند، اما به دلایلی موفق نمی‌شود.

محقق در پاسخ به مومنی گفت: اسم عقرب عاشق را انتخاب کردیم چون از ابتدا نمی‌خواستیم دراکولا بسازیم و هدف ما عرضه یک اثر متفاوت بود. بعضی‌ها جسارت ورود به ژانر درام – علمی تخیلی را ستودند، یا به جلوه‌های ویژه سریال اشاره کردند. عده‌ای هم این سریال را نپسندیدند و گفتند نتوانستند با گریم بازیگران یا شخصیت‌های فضایی ارتباط برقرار کنند. هر سریال نظرات موافق و مخالف دارد. ولی کلیت مخاطبان از سریال راضی بودند.

محقق در پاسخ به این سئوال که چقدر از متخصصان برای پرداخت به جلوه‌های ویژه استفاده کردید؟ توضیح داد: دو جوان در کارمان تاثیرگذار بودند و در جلوه‌های ویژه حرف برای گفتن داشتند. بدون آن‌ها «عقرب عاشق» در نمی‌آمد و سریال مردود بود. وقتی شما سریال رئال می‌سازید، همه بخش تولید در اختیار شماست و هزینه‌‌های پیش‌بینی نشده کمتری دارید. ولی ورود به چنین ژانرهایی نیازمند همت بیشتری است.

تهیه‌کننده سریال «عقرب عاشق» در پاسخ به سئوال ده‌نمکی که طرح ابتدایی سریال از کجا آمد؟ گفت: فکر می‌کنم ایده یک خطی اثر در ذهن آقای سهیلی‌زاده از داستان «پی‌کی» نشات گرفته بود، ولی می‌توانست بخش‌های فضایی داستان کمتر و زمینی‌اش بیشتر شود. فکر می‌کنم به این شکل بهتر می‌توانست موفق شود. چهار ماه زمان پیش تولید سریال بود و هشت ماه فیلمبرداری آن طول کشید. نزدیک به یکسال هم برای پس تولید زمان برد. یکی بزرگترین دستاوردهای «عقرب عاشق» پخش آن بود. خیلی‌ها نگاهشان بر این بود که سریال در نیامده و مخاطب آن را نمی‌پسندد. اما وقتی پلتفرمی مانند نماوا پای کار آمد و اصرار به پخش اثر داشت، برایم یک دستاورد بود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا با کشته شدن شخصیت اصلی داستان، سریال تمام می‌شود؟ یا احتمال ساخته شدن آن با نگرش جدید وجود دارد، خاطرنشان کرد: خیر، سریال «عقرب عاشق» تمام شد. مخاطبان در ایران برای این نوع سریال‌ها انگیزه ندارند. سریال‌هایی را دوست دارند که بخشی از آن را در جامعه می‌بینیم. ما از لحاظ شرایط مالی و فناوری نمی‌توانیم در حد کشورهایی باشیم که اقدام به ساخت فیلم‌های علمی – تخیلی می‌کنند. بضاعتمان در سریال‌سازی در این اندازه است، که مخاطب را راضی نمی‌کند.

تهیه‌کننده این سریال درباره تعامل با ساترا خاطرنشان کرد: همکاران ساترا نگاه ریزبینانه‌ای داشتند و تمام سریال مرا دیدند. هم استقبال کردند و هم نکاتی را بابت «عقرب عاشق» داشتند. هیچ نگاه ممیزی نسبت به اثر وجود نداشت.