گروه رادیو و تلویزیون "هنرآنلاین": مجموعه تلویزیونی «سواد یاران» با طراحی، تهیه کنندگی و کارگردانی عبدالرضا فیروزان و با هدف پرداختن به ابعاد مهم ریشه کنی بی‌سوادی،این روزها  روی آنتن شبکه آموزش  مهمان منازل مخاطبان است. «سواد یاران» در ۳۰ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای در گروه آموزشهای رسمی شبکه آموزش با مشارکت سازمان نهضت سوادآموزی تولید شده است. در هر قسمت این مجموعه به یکی از معضلات و تبعات بی‌سوادی در جامعه پرداخته می‌شود و در ادامه از همه اقشار جامعه دعوت می شود تا برای آموزش و تشویق افراد بی‌سواد، به سهم خود همیاری کنند.

154133

لذت بازیگری اصلا قابل قیاس با اجرا نیست

«فریبا طاهری»،بازیگر مجموعه نمایشی «سواد یاران» در گفت وگو با هنرآنلاین، می گوید:قبل از بازی در مجموعه تلویزیونی سوادیاران … بنده در برنامه مدرسه تلویزیونی ایران آیتم های بازی داشتم( آموزش به صورت بازی و بازیگری انجام میدادم)و بعد از پخش شدن قسمت های نمایشی من در مدرسه تلویزیونی ایران تهیه کننده «سوادیاران» با من تماس گرفتند و گفتند من در حال تولید یک مجموعه تلویزیونی به نام سوادیاران هستم که محتوا و‌موضوع سریال ،جنگ با بی سوادی  است و از من خواستن در این سریال ایفای نقش کنم.با کمال میل پذیرفتم چرا که علاقه ی من بعد از ضبط قسمت های نمایشی در مدرسه به بازیگری دو چندان شده بود واقعا حال و هوای بازی رو دوست دارم به شدت تنوع در کار بازیگری بالاست و باعث شد تجربه ی خوبی در این سریال کسب کنم.

طاهری افزود: لذت بازیگری اصلا قابل قیاس با اجرا نیست؛ چرا که تنوع در بازیگری و ایفای نقش جلوی دوربینی که هر لحظه با توجه به دیالوگی که میگی باید حست رو تغییر بدی بی نهایت خاص و جذابه و به نظر من بعد از کار تو معدن سخت ترین کار بازی در مقابل دوربین به شمار می رود. قطعا تولید همچنین مجموعه های تلویزیونی می تواند تاثیر بسیار زیادی در بحث آموزش داشته باشد.هدف از تولید اینگونه مجموعه ها پرداختن به ابعاد مختلف ریشه کنی بی سوادی است؛ لازمه داشتن یک جامعه سالم داشتن انسان های آگاه است. تولید این دسته از مجموعه های تلویزیونی می تواند انگیزه ای برای افرادی که علاقه مندند باسواد بشوند. پس وظیفه رسانه و البته بهتر بگم رسالت رسانه این است که با پرداختن به موضوعات مختلف جامعه که دغدغه مردم است به صورت نمایشی و تولید سریال به بالا بردن سطح دانش و سواد اجتماعی افراد کمک کند.

سواد

 اثر گذاری مجموعه های نمایشی برای بالا بردن سطح دانش و سواد اجتماعی

این بازیگر معلم رسانه ملی تصریح کرد:کار در مدرسه تلویزیونی با شروع کرونا استارت خورد و من به عنوان مجری کارشناس ار همان روز اول شروع به کار کردم و با توجه به شغل خودم که معلمیست در برنامه مدرسه به لطف خدا موفق عمل کردم که تفاوت مدرسه تلویزیونی در دوران کرونا با ادامه ی برنامه ی مدرسه تلویزیونی بعد از کرونا در نقش من بود که ابتدا از معلمی آغاز شد و سپس به سمت بازیگری سوق یافت.دقیقا نقطه ی علاقه مندیه من به بازیگری از همینجا شروع شدکه بعد از پیشنهاد بازی در سوادیاران باعث شد که بتوانم از مهارت های کسب شده از مدرسه تلویزیونی در بازیگری( سوادیاران) استفاده کنم.ناگفته نماند که کار کردن در مدرسه تلویزیونی  باعث دیده شدن عملکرد من به عنوان مجری بازیگر شد؛ چرا که ما معلم بازیگر نداریم!

طاهری یادآور شد: من به عنوان کوچکترین عضو خانواده ی فرهنگی معتقدم  معلم بودن به تنهایی در آموزش و  یادگیری موثر در حال حاضر و عصر جدید و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییر ذائقه ی دانش آموزان کافی نیست.در کنار معلم بودن اگر مهارت آموزش به همراه بازی را داشته باشیم قطعا و بلا شک تاثیر بسیار زیادی در نحوه ی یادگیری نسل امروز خواهد داشت؛ چرا که یادگیری در زمان ما به دلیل نبودن محتواهای زیاد آسان تر از الان بوده است.

وی بیان کرد: نسل جدید به دنبال محتوای جذاب است که یکی از فاکتورهای جذاب بودن محتوا در آموزش می تواند یادگیری به همراه بازی باشد.تمام تلاش من و همکاران خوبم در شبکه آموزش این است که بتوانیم رسالت شبکه که همان عدالت آموزشی در راستای آموزش درست به دانش آموزان است را گسترش دهیم.در کل مجموعه سوادیاران به ریشه کنی بی سوادی پرداخته و در هر قسمت به یکی از معضلات بی سوادی اشاره کرده است؛ سوادیاران تجربه ی بینظیری برای من بود نقشم را بسیار دوست داشتم و خوشبختانه تجربه های زیادی کسب کردم.