به گزارش گروه رادیو تلویزیون هنرآنلاین؛ برنامه‌های تلویزیونی با محوریت خانواده، از قدیمی‌ترین تولیدات رادیویی و تلویزیونی در جهان و ایران است که همواره از پربیننده‌ترین برنامه‌ها بوده. برنامه‌ها‌ی خانوادگی به‌دلیل مطرح‌کردن موضوعات مختلف و متنوع قابل توجه عموم مردم هستند درحالی‌که به‌طور معمول خانم‌های خانه‌دار را مخاطب قرار می‌دهند. تولیدات تلویزیونی با محوریت خانواده می‌تواند تک یا چندبعدی باشد. یعنی گاه یک موضوع را که خانواده با آن سروکار دارد به‌طور ویژه و اختصاصی بررسی می‌نماید و گاه همانند برنامه‌هایی مانند «سیمای‌خانواده»، «به خانه برمی‌گردیم» و ... ترکیبی از خواسته‌های خانواده را به حد امکان اما جامع و کامل استجابت می‌کنند.

برنامه‌هایی با محوریت خانواده در راستای آگاهی‌بخشی و امیدآفرینی به این نهاد بنیادین اجتماع و به‌خصوص زن به‌عنوان همسر و مادر در خانواده، با مطرح‌کردن موضوعات اساسی و مورد نیاز روز جامعه و ارائه راهکارها، تلاش به تعالی ایشان می‌نماید.

خانواده اگرچه کوچک‌ترین واحد اجتماعی است اما در عرصه جامعه بسیار تاثیرگذار و مهم است. از این جهت تولید برنامه‌هایی با هدف اشاعه‌ سبک زندگی ایرانی ــ اسلامی‌، می‌تواند نقش موثری در فرهنگ‌سازی و ترویج تشکیل و تقویت نهاد خانواده و همچنین تشویق ایشان به فرزندآوری و تلاش برای تربیت هدف‌دارتر فرزندان در خانواده‌ها داشته باشد. «خانواده» کلید واژه‌ای است که طی چند سال اخیر یکی از موضوعات مهم رسانه‌ملی برای پرداختن بوده‌است. با یک بررسی و نگاه آماری می‌توان به این نتیجه رسید از میان برنامه‌های مختلفی که در قالب برنامه‌های ترکیبی، مسابقه و تاک‌شوهای تلویزیونی روی آنتن رفته‌است، جایگاه خانواده در رسانه‌ملی، همخوانی آن با احکام و آموزه‌های نورانی اسلام، پیوند هنر و دین در به نمایش گذاشتن مهم‌ترین رکن جامعه یعنی خانواده، از نکاتی مهم و قابل توجه برنامه‌سازان و مدیران صداوسیما بوده‌است. سلامت جامعه یکی از مسائل مهمی است که باید توجهی ویژه نسبت به آن وجود داشته‌باشد؛ کارگردانان و تهیه‌کنندگان زمانی می‌توانند این چالش‌ها و نابهنجاری‌ها را به تصویر بکشند که این خطر و هجمه را شناخته‌باشند و آن را برای فرهنگ دینی و ملی یک فاجعه بدانند.

 

ساخت برنامه‌های تلویزیونی در حوزه تحکیم و تربیت خانواده و فرزندان از همان دهه ۷۰ با برنامه سیمای خانواده در شبکه یک سیما شروع و پس از اقبال مخاطبان نسبت به این برنامه در شبکه‌های دیگر ادامه یافت. با نگاهی به سابقه شبکه یک سیما و جدول پخش آن می‌توان به این مسأله رسید که «سیمای خانواده» یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های روزانه این شبکه بوده و اگر بخواهیم از یکی از برنامه‌های پرسابقه این شبکه یاد کنیم، مخاطبان حتما نام برنامه «سیمای خانواده» را بر زبان می‌آورند.

ایمان گودرزی، تهیه‌کننده برنامه سیمای خانواده در گفت‌وگو با «هنر آنلاین» گفت: تقریبا چند ماه گذشته بود که دوستان تقاضایی داشتند درباره تولید برنامه تلویزیونی تحت عنوان سیمای خانواده و از آنجا که بنده سال‌هاست در گروه اجتماعی شبکه یک سیما با عزیزان همکاری می‌کنم، تهیه این برنامه بر عهده این حقیر گذاشته‌شد.

ما در گذشته یک مجموعه مستند فاخر از زیبایی‌های ایران به اسم « ایران از بالا» کار کرده‌بودیم. در حال بازبینی این مستند ــ که بنده چهار سال برای آن وقت گذاشتم ــ برای پخش بودیم. می‌توان با صراحت این مستند را یکی از منحصر به فردترین آثاری دانست که درباره جاذبه‌های زیست‌محیطی ایران در 32 قسمت تولید شده‌است.چند وقتی بود برنامه سیمای خانواده متوقف شده‌بود. به نظرم دلیلش این بود که مدیران فعلی صداوسیما معتقد بودند محتوای برنامه سیمای خانواده و صبح بخیر ایران مناسب مخاطب امروزی نیست. آنها پیگیر تهیه‌کننده جدید برای برنامه‌ها بودند که بهتر به یک خروجی مناسب برسند. تهیه‌کنندگی سیمای خانواده به بنده پیشنهاد شد و با توجه به این‌که تجربه سخت اجرای برنامه زنده را قبلا داشتم، آن را پذیرفتم.

637860585887799666

 

وی ادامه داد: سیمای خانواده، یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های تلویزیونی بعد از انقلاب به شمار می‌رود که همواره روی آنتن بوده‌است؛ مسئولان فعلی شبکه یک تصمیم گرفتند قالب برنامه از حالت گفت‌وگو و زنده تبدیل به نگاه مستند گونه شود و قاب جدیدی از فرهنگ و زندگی مردم ایران روی آنتن رود. همان چند ماه گذشته یک طرح 30 صفحه‌ای درباره سیمای خانواده نوشتم و به دوستان ارائه کردیم و قرار شد این برنامه را با 70 درصد تولید و 30 درصد آنتن زنده شروع کنیم. در ابتدا سخت بود و آیتم‌های متعددی طرح‌ریزی شد و ما از دوستان مستندساز دیگر هم کمک گرفتیم و در چند آیتم مختلف کار را کلید زدیم. از مجریان خوبی مثل خانم فاطمه رضاپور،خانم فرشته ایزدی و خانم مریم قاسمی دعوت کردیم. در نهایت برنامه از روز عید قربان مجدد روی آنتن رفت و مهمان منازل مردم شدیم. در همان ابتدا پیامک‌های مردمی را داشتیم. مخاطب به این برنامه عادت کرده‌بود و با توجه به گفته همکاران‌مان در روابط‌عمومی برنامه، پیامک‌های بسیاری آمده‌بود که گفته‌بودند چرا برنامه سیمای خانواده را تعطیل کردید؟ روزانه بین 15 تا 20 هزار پیامک مردمی در خصوص آیتم‌های مختلف داریم. گودرزی بیان کرد: یکی از نکات مهم طی سال‌های اخیر این است که زلف سیمای خانواده با مخاطبش گره خورده‌است. تلاش بسیاری از همکاران من در تولید آیتم‌ها این است که همان بخش‌های مورد توجه مخاطب تولید و روانه آنتن شود. این برنامه امروز برخلاف سری‌های قبل‌ خود از آنتن زنده پرهیز کرده و به سمت تولیدات اختصاصی در قالب مستند رفته‌است. سبک و فضای محتوایی سیمای خانواده کاملا تغییر کرده‌است. سری قبل برنامه تمرکزش بر کل خانواده بود و در برنامه فعلی با توجه به حجم فعالیت رسانه‌های بیگانه در خصوص جایگاه«زن» و تحریف چهره زن ایرانی تصمیم گرفته شد، که «سیمای خانواده» جدید با این موضوع مقابله به مثل کند. در فصل جدید چهره واقعی زن به تصویر کشیده می‌شود. به همین دلیل اساس برنامه از بانوان تشکیل شده و از مجریان خانم بهره‌مند شده‌است.

وی خاطر نشان کرد: برنامه‌سازانی که در حوزه خانواده کار می‌کنند، با این حجم تخریب رسانه‌های معاند بر حریم خانواده کار سختی دارند، به این خاطر که آنها هم باید محتوای مناسبی برای مخاطب تولید کنند که رضایت آنها را به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر با هجمه رسانه‌های بیگانه نیز مقابله کنند. رسانه‌ملی دارای ممیزی و استانداردهای خاص خود است. این رسانه مخاطب یکپارچه یکرنگی هم ندارد و با طیف وسیعی از مخاطب با آیین و فرهنگ و نگاه‌های مختلف مواجه است. در «سیمای‌خانواده» فرهنگ‌های مختلف نیز تقسیم‌بندی شدند. به‌طورمثال آیتمی داریم به‌نام «روایت‌عاشقی» که درباره مولفه‌های ازدواج است و در آن به زوج‌های جوانی پرداختیم که به‌طور ساده با یکدیگر ازدواج کردند و زندگی موفقی نیز دارند. آیتم «بانوی قهرمان» درباره زنان از فرهنگ‌های مختلف است که کارهای بزرگ در روستا انجام می‌دهند، چراکه زنان روستا سهم زیادی از رسانه‌ملی نداشتند اما در این فصل از سیمای‌خانواده این زنان قهرمان از روستا هم دارای رسانه و تریبون شدند. در هر بخش از برنامه ما سه سفر به استان‌های مختلف داریم و سه بانوی قهرمان را به مخاطب معرفی می‌کنیم.

تهیه کننده «سیمای خانواده» با اشاره به حضور اخیر رئیس جمهور در این برنامه، تصریح کرد: در حوزه زنان، مسئولان مختلفی به برنامه آمدند. چند روز قبل از آمدن رئیس‌جمهور به برنامه، به ما اطلاع دادند که آیت الله رئیسی بازدیدی از رسانه‌ملی دارند. صبح روز بازدید ایشان وقتی به استودیو رفتم، با صحنه‌های جالبی مواجه شدم. به این دلیل که طی حضور در رسانه‌ملی طی سال‌های مختلف با بسیاری از مقامات و شخصیت‌ها گفت‌وگو داشتیم و با مسائل امنیتی و تشریفات آنها هم آشنا بودیم و حساسیت‌های امنیتی خاص خود را دارند اما زمان حضور آقای رئیسی در برنامه سیمای‌خانواده خیلی قابل‌توجه بود. انگار مهمان عادی آمده بود. فضا این‌قدر خوب بود. زمانی که خانم رضاپور می‌خواستند برنامه را اجرا کنند، به من گفتند که هیچ استرسی ندارم. آقای رئیسی قبل از آمدن مقابل دوربین سیمای‌خانواده از پشت‌صحنه این برنامه بازدید کردند و با عوامل گفت‌وگوی صمیمی داشتند و گفتند خودشان نیز از مخاطبان ثابت این برنامه بودند. این حضور بی‌سابقه بود، چراکه تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری با این مدل در برنامه‌ای حضور پیدا نکرده بود و این حضور هم به انتخاب خودشان بود.

9985479_729

 

گودرزی با اشاره به فعالیت های دیگر خود گفت: در حوزه مستند نیز یک ویژه برنامه تولید کردم که بیش از 4 سال برای آن وقت گذاشتم. این مستند ویژه نگاهی به زیبایی های ایران است. عنوان کار" نگاه به ایران از بالا" است؛ این برای اولین بار است که 60 دقیقه از هر استان را با نمای بالا «هلی شات» تولید کردیم.کار ویژه ای درآمده است و اساتید اهل فن نمره قابل قبولی به این مستند دادند.دنبال این بودیم که برخی از موقعیت هایی از ایران را به تصویر بکشیم که در هیچ برنامه ای دوربین آن جا نرفته است. به لحاظ تکنیکال بودن هم به دنبال آن بودیم که از استانداردهای جهانی کم نداشته باشیم؛چون گونه های گیاهی و جانوری را بررسی کردیم و به لحاظ اقلیمی لوکیشین های تاریخی هم مورد توجه تیم برنامه ساز ما قرار گرفته است و قرار شده در یک باکس ویژه در آینده نه چندان دور روی آنتن رود.

وی در پایان گفت: در حال حاضر هم یک فیلم داستانی بر اساس زندگی یک مادر شهید را تولید کردیم؛ «آقاباجی» عنوان کاربود.آقاباجی در لرها به زنی اطلاق می شود که این زن یک روحیه و بزرگ منشی دارد که بیشتر به آقایان شباهت دارد؛ این مادر 2 فرزندش و همسرش شهید شدند.در حال حاضر مراحل اصلاح رنگ و تدوین آن در حال انجام است.