"گروه رادیو و تلویزیون هنرآنلاین": جمعه 27 مرداد بود که تلویزیون از یک سریال درجه الف ویژه خود رونمایی کرد.

«عاشورا» نسخه سریالی فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» که روانه آنتن شبکه یک سیما شد. این سریال تا هفته دفاع‌ مقدس روی آنتن خواهد بود و همچنین قرار است در هفته دفاع‌ مقدس هر شب این 7 قسمت پخش شود.

پروژه سریال شهید باکری که نام‌های مختلفی را به خودش دید، در نهایت تحت عنوان «عاشورا» به پخش رسید. البته نسخه سینمایی‌ این سریال با نام «موقعیت مهدی» روانه رقابت در بخش سودای سیمرغ  چهلمین جشنواره فیلم فجر شد. هادی حجازی‌فر به عنوان کارگردان اثر موفق شد در جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین کارگردانی فیلم اول را دریافت کند.

شهدای دفاع مقدس قهرمانان واقعی کشور هستند که پرداختن به آنان در قالب‌های مختلف هنری تا آثار مکتوب برای مردم جذاب است و در این میان مدیوم سینما و تلویزیون از مهم‌ترین قاب‌هایی است که مخاطب را به سمت خود جذب می‌کند.

از سویی پرداختن به فرماندهان شاخص دوران دفاع‌ مقدس که الگوهای تمام عیاری برای نسل جدید هستند، اهمیت وافری دارد و می‌طلبد صداوسیما و دیگر نهادهای فرهنگی توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

 سریال عاشورا به موفقیت موقعیت مهدی می‌رسد؟

سریال «عاشورا» به کارگردانی هادی حجازی‌فر پس از موفقیت نسخه سینمایی خود با نام «موقعیت مهدی» در ٧ قسمت آماده نمایش از تلویزیون شد. سریال «عاشورا» بخشی از مجاهدت‌های فرمانده لشکر عاشورا، شهید مهدی باکری و برادرش حمید باکری را روایت می‌کند.

این اثر نخستین ساخته هادی حجازی‌فر و محصول مرکز سیما‌فیلم است که توانست در اکران سینمایی، عنوان پرفروش‌ترین فیلم دفاع‌ مقدسی تاریخ سینمای ایران را از آن خود کند. این اثر مورد تمجید رهبر انقلاب نیز قرار گرفت. هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی در سریال «عاشورا» نقش‌آفرینی می‌کنند.

«حسن نجاریان» تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگویی درباره فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» گفت: فیلم به عنوان یک اثر مستقل از سریال در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد که خوشبختانه توانست علاوه بر نظر مردم، نظر مخاطبان و کارشناسان را هم جلب کند. ما که کار جنگی ساخته‌ایم و در جریان ساخت آثاری از این دست بودیم، می‌دانیم کار جنگی ساختن بشدت سخت و طاقت‌فرساست و حمایت‌ها بیشتر در گفتار افراد است و در عمل حمایت کمی می‌شود در زمان تولید هم حجازی‌فر از عدم حمایت برخی ارگان‌ها و نهادها گلایه‌مند بود اما با همه مشکلات توانست کاری آبرومند و خوب بسازد که از همه نظر قابل دفاع است.

14001120162519227247243010

رونمایی از اکران تلویزیونی

«موقعیت مهدی» در زمان اکران در سینما توانست مخاطبان محدودی را به سینما ها جذب کند؛ مسئله ای بسیار مهم که در آن زمان شاهد تحلیل های مختلف از سوی کارشناسان در این رابطه بودیم.حال با همه کش‌وقوس‌ها و با تاخیرهای چند باره بالاخره نسخه سریالی «موقعیت مهدی» به آنتن تلویزیون رسیده است. فصای جامعه و ایام محرم و صفر هم بهترین موقع برای پخش این سریال است که در نهایت هم به هفته دفاع‌ مقدس منتهی می‌شود که خود این امر هم مساله مهمی است.اما یکی از موضوعات مهمی که باید مرد توجه قراربگیرد؛ بحث "تبلیغات و مارکتینگ" است؛ مسئله ای که این روزها شاید آنطوری که باید و شاید مورد سلیقه برخی از مدیران نیست! با یک بررسی نسبت به برخی از آثار تلویزیونی جهان می توان به این نتیجه رسید که آنها برای رونمایی از یک اثر تلویزیونی خود یک مراسمی با حضور عوامل و مخاطبان برگزار می کنند.اما با یک سرچ کوتاه در سطح فضای مجازی می توان رسید که بسیاری در جریان پخش سریال «عاشورا» نبودند.

مسئله ای که می توانست یک مراسم نسبتا مختصری در شهری مثل «ارومیه» با حضور عوامل و مردم این خطه برگزار شود.اگرچه برگزاری اینگونه مراسم ها همت برخی ها را می طلبد،ولی باید این نکته هم در نظر گرفت که برگزاری افتتاحیه هایی درباره برخی از سریال های فاخری همچون" عاشورا" هویت ملی در کشور را تقویت می کند و از سوی دیگر خود باب جدیدی تحت عنوان "اکران تلویزیونی" را در سطح رسانه ملی باز خواهد کرد.