به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایرنا، از واژه کتاب تعاریف گوناگونی ارائه شده که شاید تعریف سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد یا یونسکو جامع‌ترین‌شان باشد: کتاب نوعی اثر چاپی صحافی ‌شده‌ است که بیشتر از ۴۹ صفحه داشته باشد و مانند نشریات، تحت یک عنوان ثابت و به‌ صورت دوره‌ای منتشر نشود.

کتاب‌ها از گذشته تاکنون از لحاظ شکل، جنس و محتوا تغییراتی عمده را تجربه کرده‌اند و در دنیای ادبیات به مقتضای تاریخ و شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه، در گذر ایام، شاهد ظهور و افول سبک‌های نگارشی متفاوتی بوده‌ایم. بسیاری قالب‌ها و فرمول‌های نگارشی نیز در گذر زمان معرفی شده و در عرصه کتاب و ادبیات جایی برای خود بازکردند.

فارغ از این که کتاب چیست و به چه نوع آثاری می‌توان نام کتاب داد، یار مهربان مطمئن‌ترین و مستقیم‌ترین نقشه راه را به سوی آگاهی افزایی، آشنایی با فرهنگ و عقاید مختلف، تجربه اندوزی و یادگیری ترسیم می‌کند.

دبیران روزنامه نیویورک تایمز پاییز هر سال که آخرین روزهای سال میلادی نیز هست با انتخاب بهترین آثار داستانی و غیرداستانی بازار کتاب مخاطبان را در انتخاب آثار باکیفیت در هر ژانر راهنمایی می‌کنند. سنت انتخاب کتاب های سال از سوی این روزنامه پرمخاطب آمریکایی، به تاریخ راه‌اندازی هفته‌نامه فرعی نیویورک تایمز یعنی بوک ریویو (New York Times Book Review) در اکتبر سال ۱۸۹۶ میلادی برمی‌گردد. از آن سال تاکنون این فهرست هرساله با شکل و عنوان‌های مختلف منتشر شده است. 

امسال نیز فهرست صد اثر برجسته سال ۲۰۲۰ به انتخاب این روزنامه منتشر شده است که در ادامه منتخبی از این آثار را مرور می‌کنیم:

سوختگی

سوختگی از مگا ماجومدار 

سوختگی (A Burning) اولین رمان مگا ماجومدار نویسنده هندی‌تبار ساکن آمریکاست. این رمان درباره وقوع حمله تروریستی در یکی از کلان‌شهرهای هند است که یک جوان بی‌گناه از بین تماشاچیان را روانه زندان می‌کند. ماجومدار در این رمان که ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد- تیر ۹۹) منتشر شد، نشان می‌دهد چگونه از قدرت برای به بازی گرفتن و زیرپا گذاشتن گروه‌های ضعیف استفاده می‌شود.

شماس

شماس کینگ‌کنگ از جیمز مک‌براید

شماس کینگ‌کنگ (Deacon King Kong) درباره خشونت ناگهانی و غیرقابل توضیحی است که از یک شماس یا خادم کلیسا سرمی‌زند. این اما تنها یک وجه از رمان جدید مک‌براید برنده جایزه کتاب ملی آمریکاست؛ این کتاب از بعد گسترده‌تر صحنه‌ای است ادبی از شخصیت‌های عجیب و غریب و تفسیرهای زیرکانه و کنایه‌آمیز درباره نژاد، جرم و نابرابری.

همنت

همنت از مگی اُفارل

رمان همنت (Hamnet) که جایزه ادبیات داستانی زنان را برای مگی اُفارل به ارمغان آورد درباره همنت تنها پسر ویلیام شکسپیر نمایشنامه نویس معروف انگلیسی است که در سن ۱۱ سالگی و چند سال پیش از آن که شکسپیر نمایشنامه هملت را نوشت، درگذشت. رمان جدید اُفارل اثری شگفت‌انگیز است که همزمان هم داستانی شیوا از عشق و سوگ را روایت می‌کند و هم از چگونه تبدیل مرگ یک کودک به هنر تصویری شفاف ارائه می‌دهد. 

مرثیه ها

مرثیه‌های سرزمین مادری از ایاد اختر 

مرثیه‌های سرزمین مادری (Homeland Elegies) جدیدترین اثر ایاد اختر نویسنده پاکستانی، درباره رویای تعلق ملی است که از زمان حملات یازده سپتامبر از مسلمانان ساکن آمریکا دور و دورتر شده است. این اثر شخصی و آشکارا سیاسی، گاها شبیه به مجموعه‌ای از مقالات است که هویت منشوری و چندوجهی نویسنده را به تصویر می‌کشند.

اینه

آینه و نور از هیلاری منتل

آینه و نور (The Mirror & the Light) آخرین رمان از سه‌گانه تالار گرگ اثر هیلاری منتل نویسنده مطرح انگلیسی است که دربار هنری هشتم را روایت می‌کند، درباری که سقوط و زمین خوردن در آن غیرقابل پیش‌بینی و اغلب مرگبار است.

شاگی

شاگی بین از داگلاس استوارت

رمان شاگی بین (Shuggie Bain) که جایزه بوکر را برای داگلاس استوارت نویسنده اسکاتلندی به ارمغان آورد، درباره پسرکی است که در کنار مادر معتادش در فقر بزرگ می‌شود. این رمان درباره قدرت رستگاری عشق است و درد روحی و جسمی در سطر سطرِ آن به چشم می‎‌خورد.

سرزمین موعود

سرزمین موعود از باراک اوباما

سرزمین موعود اولین جلد از دو جلد خاطرات باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، با جذابیت نثر و وضوح جزئیات به فهرست کتابهای برجسته سال ۲۰۲۰ راه یافت. اوباما در این کتاب از جنوب شرق آسیا گرفته تا مدرسه‌ای گمنام در جنوب کارولینا را به تصویر می‌کشد. تمرکز وی در این اثر بیشتر از آن که شخصی باشد سیاسی‌ست اما وقتی به نوشتن از خانواده‌اش می‌رسد، حس زیبایی نزدیک به نوستالژی را به خواننده منتقل می‌شود.

از میان دیگر آثار راه یافته به فهرست نیویورک تایمز از برترین کتاب‌های سال ۲۰۲۰ می‌توان به اثر غیرداستانی آمریکایی‌های ثبت‌نشده از کارلا کورنجو ویلاویسنسیو، کتاب شعر جنون نوشته رجینالد دوین بتس و رمان‌های قرص قرمز از هاری کنزرو، مرگ مسیح از جی. ام. کوتسی، پادشاهی شیشه‌ای نوشته لورنس آزبورن، جَک از مریلین رابینسون، فصل طوفان از فرناندا ملچور، تک همسری از سو میلر، زندگی واقعی از برندون تایلر و خواهران از دیزی جانسون اشاره کرد.