سرویس تجسمی هنرآنلاین: یادبود یازدهمین سالگرد مرتضی ممیز طبق روال سال‌های گذشته به همت موسسه فرهنگی هنری ممیز با همکاری خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این مراسم که با حضور محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، استفان ری کاردار سفارت سوییس در ایران، مِلک ایمبُدن گرافیست و عکاس سوییسی و جمعی از هنرمندان و هنر دوستان برپا شد نمایشگاهی از آثار مرتضی ممیز به همراه آثار تعدادی از هنرمندان سوئیسی در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

ممیز جلوتر از زمان خود می‌زیست

در ابتدای این مراسم  مجید رجبی معمار، مدیر خانه هنرمندان گفت: ذکر خیر استاد ممیز 11 سال بعد از درگذشت او همچنان باقی است و مسئولان گالری‌های خانه هنرمندان حتی از سه نمایشگاهی که از آثار او این‌ هفته در خانه هنرمندان داریم، به وجد آمده‌اند.

در ادامه، محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: ممیز بیشترین تعداد نشان‌واره‌های (لوگو) متعلق به سازمان‌ها، نهادها و ادارات را طراحی کرده است. همین امر و تربیت شاگردان بسیار و برجسته نشان می‌دهد او بسیار جلوتر از زمان خود می‌زیست.

وی ادامه داد: حضور شما در این مکان بعد از یازده سال که از درگذشت این هنرمند می‌گذرد نشان می‌دهد یاد او ده‌ها سال بعد نیز زنده خواهد بود و هنرمندان برای گرامیداشت او دور هم گرد می‌آیند.

تهران جایگاه خاصی بین طراحان جهان دارد

استفان ری، کاردار سفارت سوییس در ایران دیگر سخنران این مراسم گفت: تهران جایگاه بسیار مخصوصی بین طراحان گرافیک جهان دارد و اگر خودم طراح بودم قطعا به تهران سفر می‌کردم زیرا به اندازه کافی اتفاقات جالب در این شهر می‌افتد که بتوان از آن ایده‌های خوب گرفت.

وی ادامه داد: به شدت مشتاقم تا آثار ممیز را که امشب از آنها در گالری‌های خانه هنرمندان رونمایی می‌شود، ببینم. از طرفی معتقدم که حضور هنرمندان سوئیسی در این نمایشگاه  اتفاق بسیار مبارکی است.

مِلک ایمبُدن، گرافیست و عکاس سوییسی دیگر سخنران این مراسم گفت: اولین بار ممیز را در شهری در فرانسه به همراه بسیاری دیگر از طراحان ایرانی دیدم و به شدت تحت تاثیر روحیه او قرار گرفتم. در همان دیدار چند عکس از او گرفتم. یک‌سال قبل از درگذشت ممیز هم در تهران او را دیدم؛ او بیمار بود و سال بعد درگذشت و مرگ او بسیار مرا ناراحت کرد.

وی ادامه داد: ممیز تنها گرافیستی خلاق و برجسته نبود؛ بلکه انسان بزرگی بود و قلبی مملو از محبت داشت.

در یازدهمین سال درگذشت مرتضی ممیز که به پدر گرافیک ایران‌ مشهور است، بسیاری از نشان‌واره‌های خلق شده توسط این هنرمند برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ از جمله شهرداری تهران، آتش نشانی، موسسه استاندارد و ... به نمایش درآمد، همچنین سه نمایشگاه از آثار این هنرمند در گالری‌های خانه هنرمندان برپا شده است.

یکی دیگر از نمایشگاه که به مناسبت یادبود مرتضی ممیز برپا شده است به آثار ایمبُدن و شاگردانش اختصاص دارد کع در نگارخانه‌های زمستان، پاییز و میرمیران خانه هنرمندان برپا شده است. این هنرمند سوییسی در هر دو رشته طراحی گرافیک و عکاسی در دانشگاه‌های برن، لوتسرن و زوریخ تدریس می‌کند.