به گزارش خبرنگار هنرآنلاین //

در این نمایشگاه 20 اثر رنگ روغن بر روی بوم و مقوا با ابعاد متفاوت در معرض تماشای عموم قرار گرفت است که کوچکترین آن 30×40 و بزرگترینش 120×200 سانتی متر است.

مجموعه آثار تازه ی رزاق دوست شامل نقاشی هایی است که وی پس ازتجربه زمانی و مراقبه های طولانی که در طی سال ها داشته ، نگاهی خالی از هرگونه ذهنیت گرایی ورفتاری عاری از بیانگرایی را به نمایش گذاشته است.

او در این نقاشی ها سایه برگها ،گیاهان و گلها را در تاریکی ، بر روی سفیدی بوم با حرکت قلموی لغزان در میان فضایی تاریک و روشن به تصویر کشیده است.

رزاق دوست در مورد انتخاب سوژه آثار تازه اش گفت: هنر و هنرمند همیشه بدون تلاش و در بی خبری به واسطه المانی ، سوژه ای فرمی ومفهومی بیان خود از هستی را آن گونه که شایسته است ثبت می کند. گاه عنوان و مفهوم کلمه ای به کمکش می آید و گاه ، داستانی کتابی یا هر چیز دیگری ، تا بتواند این تجربه شهودی را به نحوی با دیگری سهیم شود و هر چه هماهنگ تر و بی واسطه تر این اتفاق بیفتد، فهم و درک خود و دیگری را بیشتر به همراه دارد.

او اضافه کرد: "سایه های عدن" به تعبیری وضعیت انسان امروز است که فقط طبیعت را مامنی امن می داند و تنها آرامشش لحظات ناب حضوری است که در سکوت و تاریکی آنرا تجربه می کند.

رزاق دوست در این آثار گل هایی تبدار و ملول را به تصویر کشیده است، گویی آنها از بازتاب هاى اجتماعى نقاش اینگونه برآمده اند، او دراین مورد گفت: هنرمند نمی تواند نسبت به بازتاب های اجتماعی بی تفاوت باشد و در خلوت خود این بازتابها را به گونه ای شخصی دوباره تجربه می کند ودر اینجا سایه که نمایانگر و تکرار دوباره واقعیتی درحال انجام است ،حتما مضطرب و تبدار نقش می بندد چرا که در این دوره نیز این نگاه مضطرب که در همه کارهای من تا به امروز وجود داشته است نیز حس می شود.

فضاهای خالی همیشه یکی از شاخصه های بوم های رزاق دوست بوده است، که در آثار تازه او نیز این فضاها همچنان حفظ شده ، او این فضاهای خالی و بی آلایش را از شاخصه های آثارش دانست و گفت: من با فضاهای خالی مانوس و راحت ترم و این در فضای زندگی ام هم نمود دارد. در این مجموعه بوم ها خالی تر و فضا سبک تر است ، فضای به اصطلاح مثبت و منفی یکی هستند، نور و سایه یکی هستند و تعادل در این فضای خالی خود چیزی است که مورد نظر من بوده است. شاید در ادامه پیدایش کارهای این مجموعه حتی فضای خالی بیشتر شود و شروع دوره ای جدید را به همراه آورد.

او در مورد انتخاب عنوان "سایه های عدن" برای مجموعه آثار تازه اش گفت: عنوان"سایه های عدن" تقریبا پس از گذشت یک سال از پیدایش این آثار برروی این مجموعه الصاق شد . پس از توجه به سایه ها و توهم چیزی مثل سایه که گویی هم هست و هم نیست وشکلگیری نقاشی هایی با سایه هایی از گیاهان که در تاریکی شب و با نور شمع ، ماه و چراغ بوجود می آمد ، اندک اندک مجموعه ای جدید و دوره ای تازه شکل گرفت . خود روند خلق آثار و حال و هوای من در حین انجام و پیدایش آنها که در سکوت و فضایی بسیار امن و خالی از هیاهوی بیرون و اجتماع شکل می گرفت ، مرا بیشتر و بیشتر به طبیعت و عمق درون نزدیک و از دنیای پرصدای امروز دور می کرد. عنوان «سایه های عدن » بر همین اساس شکل گرفت. تمامی آثار تازه ام در این نمایشگاه با حسی بسیار سبک و خلسه وار بر روی بوم نقش بسته اند ،سایه خود امری ناپایدار و دستخوش تغییر و باغ عدن تمثیلی از پایداری هستی و آفرینشی بکر و دست نخورده است.

رزاق دوست در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه ای اتفاق در روند خلق آثارش تاثیرگذار است، عنوان کرد: از ابتدای شکل گیری ایده تا به تصویر کشیدن آن همه چیز در لحظه و کاملا اتفاقی پیش می رود. در تاریکی و بیرنگی موضوع ، نمی بینم که دقیقا چه اتفاقی در حال رخ دادن است، همین امر، نقاشی و روند خلق این آثار را برایم بسیار قابل تعمق می کرد و گویی در هاله ای از ابهام و ایهام همه چیزدر حال شکل گرفتن است. قلمو جرمی سبک از مدیوم شفاف که عاری از رنگی خاص است را روی سایه های نقش بسته روی بوم تکرار می کند ،لغزان و لرزان . در این تاریکی برگی ،گلی ،گیاهی به استعاره از همه چیز در جهان در حال نو شدن است و سایه های به جا مانده از آن نیز و من گویی به سبب بازنمایی این روند طبیعی به دنبال چیزی می گردم و نظاره گر چیزی هستم که گویی هنوز در حال رخ دادن است.

این ششمین نمایشگاه انفرادی رزاق دوست محسوب می شود. آثار او تا کنون در نمایشگاه های متعدد و آرت فرهای داخلی و خارجی نظیرکشورهای فرانسه، آلمان، سوییس ،انگلستان،کویت و عمارات به نمایش درآمده و کلکسیونرهای اتریشی ، سوئیسی ،ژاپنی، آلمانی و ایرانی نقاشی های او را خریداری ودر کلکسیون های خود نگهداری می کنند. نمایشگاه نقاشی« سایه های عدن» تا دوم بهمن ماه در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر ،رو به روی خانه هنرمندان ،شماره 16 دایر است و علاقمندان می توانند از این آثار یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 11 تا 20 و جمعه ها از ساعت 16 تا 20 دیدن نمایند . گالری اثر شنبه ها تعطیل است.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/

آرزو جعفریان