گروه تجسمی خبرگزاری هنر ایران: بخشایش گفت: در جنگ جهانی رسانه‌ای موجود نیروهای مردمی انقلاب همانطور که در دفاع مقدس حضور داشتند ظرفیت خودشان را بروز می‌دهند و رشد می‌کنند.

علی بخشایش، هنرمند تجسمی در گفت‌وگو با «هنر آنلاین» بیان کرد:  ما مجمعی مردمی داریم که شعرا و اندیشمندان حوزه جنگ‌های ترکیبی و رسانه‌ای در آن حضور دارند و یک سری ادبیات‌سازی در این جمع صورت می‌گیرد که حلقه آخر آن کنش در لحظه و حسی هنرمند است.

بخشایش خاطرنشان کرد: علت واکنش سریع هنرمندان تقابل و تدافعی است که در این چند ساله اتفاق افتاده است چرا که در بدنه هنر انقلاب افراد بیشتر انقلابی‌های هنرمند هستند تا هنرمندان انقلابی.

وی ادامه داد: معنی حرفم این است  که ما به علت دفاع از انقلاب وارد عرصه هنر شدیم به خاطر همین تا انقلاب اسلامی در معرض اتفاقی قرار می‌گیرد، آن وجه انقلابی بودنمان مقدم می‌شود. وقتی هنرمند انقلابی در لحظه حس می‌گیرد تا خلق اثر فاصله زمانی کوتاهی دارد و دیگر نیاز به سفارش نهاد یا سازمانی نیست.

بخشایش با اشاره به اهمیت «هنر از مردم برای مردم و توسط مردم» افزود: در این فضا سه حلقه تولید توزیع و مصرف مردمی است و هیچ سازمان واسطه‌ای نیست که سرعت را کُند کند و یا کمی از حس آن کم کند.

این گرافیست با تاکید به بازتاب‌های بین‌المللی اینگونه آثار گفت: شبکه‌های اجتماعی عامل گسترش و پخش آثار رسانه‌ای شده است، البته واکنش‌ها فقط در ایران نبوده است یعنی ما هنرمندانی از سایر کشورها هم داشتیم مثل آقای کمال شرف یمن و دیگران که آثاری در این باره تولید کردند.

وی در پاسخ به این سوال که چه چیز باعث حضور و رشد جوان‌ها در حوزه گرافیک و آثار دیوارنگاری در سال های اخیر شده گفت: خاستگاه اصلی هنرمندان در حوزه هنر انقلابی، هیئت‌های مذهبی است و بعد از فتنه سال ۸۸ ما فهمیدیم در عرصه‌های هنری حضور موثر و قوی نداریم و پس از آن موجی راه افتاد.

IMG_20240414_095453_293