گروه هنرهای تجسمی هنرآنلاین: هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم اتفاقی است که اخیرا جوامع اسلامی را خشمگین و ناراحت کرده است و هر جامعه‌ای به طریقی سعی دارد که این عمل قبیح را محکوم کند. در ایران نیز گروه‌های مختلف جامعه به این عمل واکنش نشان داده‌اند. یکی از گروه‌هایی که همواره در این نوع موقعیت‌ها فعال هستند و به رسالتش اجتماعی خود عمل می‌کنند، جامعه هنری و به ویژه هنر کاریکاتور است.

عباس گودرزی کاریکاتوریست کشورمان از جمله هنرمندانی است که اخیرا با شرکت در نمایشگاه «جدال نار با نور» که در محکوم کردن قرآن‌سوزی برگزار شد، اعتراضش را نشان داد.

گودرزی با بیان این که هنرمند نسبت به جامعه‌اش وظایفی دارد به خبرنگار هنرآنلاین گفت: یکی از وظایفی که هنرمند در جامعه‎اش دارد این است که سطح آگاهی جامعه را بالا ببرد. یکی از شاخه‌های هنری کاریکاتور است که به دلیل اجتماعی بودنش چند پله جلوتر از سایر هنرها در این امراست.

 

23237(1)

 

وی افزود: کاریکاتور کاملا در کف جامعه یک رسانه ژورنالیستی است. به همین خاطر در واکنش نشان دادن نسبت به اتفاقات جامعه از بقیه پیشروتراست. وظیفه هنرمند کاریکاتوریست اصلاح‌گری  و درمانگری جامعه است و وقتی می‌بیند که جامعه بیمار شده است هنرش را در خدمت جامعه می‌گذارد و با نیش قلمش دمل چرکین جامعه را می‌شکافد و به جامعه و مسئولین آن اعلام درد می‌کند تا از مرگ جامعه جلوگیری کند.

وی در رابطه با هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن افزود: اتفاقی که اکنون رخ داده است هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم از طرف رژیم منحوس صهیونیستی است که از این اتفاق حمایت هم می‌کند. هر هنرمند متعهدی باید با تولید اثر اعتراضش به این عمل را اعلام کند تا گمان نکنند غیرت دینی جامعه مسلمان مرده است و هرکاری که دلشان بخواهد می‌توانند انجام دهند. به قول مقام معظم رهبری "دوران بزن و در رو دیگر تمام شده است" و جامعه هنری بیدار است و قطعا جواب حرمت‌شکنی‌ها را خواهد داد.

گودرزی تصریح کرد: هنرمندان این عرصه به دلیل تاثیرگذاری که این هنر دارد، ساکت ننشستند و در زمان کوتاهی نمایشگاه «جدال نار با نور» را برگزار کردند. در این نمایشگاه 70 اثر از 35 هنرمند جمع‌آوری شد که در میان آن‌ها سه نفر از عراق و یک نفر هم از یمن می‌باشد. در این70 اثر 18 اثر در قالب پوستر است و 52 اثر در قالب کاریکاتور است.

این هنرمند با اشاره بر این که هنرمندان این عرصه همیشه پیشرو هستند بیان کرد: ما چند گروه کاریکاتوریست داریم. برخی از آن‌ها جشنواره‌ای هستند و چندان کاری به اتفاقات جامعه ندارند. اما کاریکاتوریستی که وارد کار ژورنالیستی می‌شود و برای جامعه  کار می‌کند دغدغه‌مند است و با توجه به خط فکری خود تولید اثر می‌کند. ما در هنر انقلاب در رشته کاریکاتور تعداد خوبی از هنرمندان را داریم که دغدغه‌مند هستند و هر اتفاقی که افتاده است و نیاز به تولید محتوا داشته است هنرمندان این عرصه پیش قدم بودند.

وی گفت: کاریکاتور هنری است که به سرعت تولید می‌شود و تنها هنرمند کاریکاتوریست یکه و به تنهایی حتی با یک کاغذ و قلم می‌تواند محتوا تولید کند و در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

 

4606943

 

گودرزی تصریح کرد: کاریکاتور هنری زودبازده و آتش به اختیار است. شاید برای یک مستندساز و یا فیلمساز و سایر هنرمندان مراحل طولانی‌تری برای تولید محتوا دارند اما کاریکاتوریست مراحلش کوتاه است و حتی نیاز به ترجمه ندارد و همه حرفش را با استفاده از نمادهای بصری می‌زند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این هنر نسبت به سایر هنرها اثر بیشتری هم دارد چرا که دو وجه متفاوت نسبت به هنرهای دیگر دارد و آن نیش و طنز است. مردم به هنرهایی که با طنز ارائه می‌شوند تمایل بیشتری دارند.فرقی نمی‌کند طنز مکتوب باشد یا تصویری.در مرحله بعد از جذب مخاطب نیش‌دار بودن هنر است که اثرش را بر مخاطب می‌گذارد و کاریکاتور هردو این‌ها را دارد.